تاریخ : شنبه 25 فروردين 1403
کد 4697

رئیس کمیسیون صنایع، احداث و انرژی اتاق تبریز در تشریح چشم‌انداز سال 1403؛

ایجاد پل ارتباطی بین صنعت و دانشگاه‌ها/  آگاه‌سازی صنایع در خصوص اهمیت ورود به حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر

رئیس کمیسیون صنایع، احداث و انرژی اتاق بازرگانی تبریز، برقراری ارتباط بین صنعت و دانشگاه‌ها و ورود به حوزه احداث نیروگاه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر را محور مهم کمیسیون در سال 1403 عنوان کرد.

 
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، یونس اکبرپور پایدار با تأکید بر لزوم بهره‌گیری از تمامی رشته‌های دانشگاهی در صنایع افزود: تلاش ما این است که دانشگاه‌ها را به محل کار بکشانیم و از ظرفیت‌های دانشگاهی در خصوص رفع نیازهای صنایع و از ظرفیت صنایع در راستای جذب نیروی انسانی بهره ببریم.
وی با تأکید بر اهمیت حضور نیروهای آموزش‌دیده در حوزه صنعت، از برگزاری چندین جلسه با مدیرکل  فنی و حرفه‌ای استان آذربایجان‌شرقی و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک با این مجموعه در راستای تربیت نیروی کار ماهر برای بخش صنعت خبر داد.
پایدار اضافه کرد: این تفاهم‌نامه پس از برگزاری جلسات متعدد و بازدید صاحبان صنایع استان، انجمن‌ها و تشکل‌ها از ساختمان‌های آموزشی و سنجش صلاحیت فنی و حرفه‌ای، منعقد شد و کمیسیون صنایع، انرژی و احداث اتاق بازرگانی در طول این فرآیند، تمام تلاش خود را برای عقد تفاهم‌نامه‌ای مؤثر و تأثیرگذار در صنعت به کار گرفت تا گامی مهم در جهت تسریع تولید و فعالیت‌های تحقیق و توسعه برداشته شود.
رئیس کمیسیون صنایع، احداث و انرژی اتاق تبریز، شناسایی نیازهای آموزشی واحدهای صنعتی استان، برگزاری دوره‌های آموزشی متناسب با نیازهای صنعت، ارائه گواهینامه‌های معتبر به مهارت‌آموزان، ایجاد زمینه اشتغال برای جوانان ماهر و ارتقای سطح مهارت نیروی انسانی در صنعت استان را از اهداف این تفاهم‌نامه عنوان کرد.
وی خاطرنشان کرد: امضای این تفاهم‌نامه، نقطه عطفی در همکاری بین اتاق بازرگانی تبریز و سازمان فنی‌وحرفه‌ای استان محسوب می‌شود و انتظار می‌رود که ثمرات آن در آینده‌ای نزدیک به نفع صنعتگران و فعالان اقتصادی استان نمایان شود. در راستای تلاش‌های مستمر کمیسیون صنایع جهت عقد این تفاهم‌نامه در زمستان سال 1402 بیش از ده‌ها جلسه کارشناسی و تخصصی برگزار شد تا این طرح به نتیجه برسد.
پایدار امضای تفاهم‌نامه همکاری صنعتی دانشجویان دانشگاه‌های استان آذربایجان‌شرقی با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز به‌همت کمیسیون صنایع و انرژی اتاق تبریز را نیز از دیگر اقدامات مهم در این زمینه عنوان و خاطرنشان کرد: این اقدام منجر به افزایش ارتباط بین دانشگاه‌ها، دانشجویان و صنایع خواهد شد، به‌همین منظور دانشگاه‌های استان می‌توانند با معرفی دانشجویان ترم سه و بیشتر به صنایع، همزمان با تحصیل، فرصتی برای حضور در محیط کار واقعی و اشتغال حین تحصیل فراهم کنند. همچنین ما نیز با اعطای بورسیه صنعتی و پرداخت حقوق، مشوق‌های مالی و بیمه‌ای تلاش می‌کنیم تا انگیزه فعالیت در محیط صنایع را بین دانشجویان افزایش دهیم.
وی تشریح کرد: این تفاهم‌نامه که حاصل برگزاری ۳۰ جلسه کار کارشناسی با حضور تمام دانشگاه‌های استان است، در راستای تحقق شعار سال و رشد تولید و ارتقای سطح همکاری، ایجاد مشارکت و بهره‌گیری از توانایی‌های علمی، آموزشی، تحقیقاتی و افزایش دانش فنی و توسعه منابع انسانی متخصص و افزایش بهره‌وری نیروهای فعال در حوزه‌های مختلف صنعت، اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز و به‌منظور توانمندسازی بنگاه‌های اقتصادی عضو اتاق تبریز و همچنین اجرای مسئولیت اجتماعی برای تسهیل اشتغال و پرورش نیروی کار ماهر و ارتقاء مهارت شاغلان، گسترش همکاری و تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه و استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود، بهبود مشارکت بین اتاق بازرگانی تبریز (به نمایندگی صنایع استان) و دانشگاه‌های مستقر در استان آذربایجان‌شرقی بین دانشگاه‌های استان آذربایجان‌شرقی و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز با حضور روسای دانشگاه‌ها و رئیس محترم اتاق بازرگانی تبریز منعقد شده است.
رئیس کمیسیون صنایع، احداث و انرژی اتاق تبریز در ادامه با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته در سال 1402 در این کمیسیون، ناترازی انرژی را یکی از چالش‌های اساسی صنایع استان عنوان کرد و افزود: صنایع برای بهبود ناترازی انرژی، مجبور به ورود به بحث سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی هستند.
وی با تأکید بر لزوم سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: دولت به دنبال ترغیب بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی است. صنایع برای تداوم فعالیت‌های خود، مجبور به ورود به این حوزه هستند و ما نیز در کمیسیون انرژی در تلاش هستیم تا با عارضه‌یابی، بهترین روش را به فعالان بخش خصوصی عرضه کنیم.
پایدار همچنین از تلاش در کمیسیون برای کاهش تعرفه انرژی در واحدهای صنعتی خبر داد و افزود: تاکنون علیرغم پیگیری‌های صورت‌گرفته، موفق به انجام این امر نشده‌ایم، اما همچنان دست از تلاش برنداشته و دنبال راهکاری در این زمینه هستیم. لیکن کمیسیون صنایع با انجام حساس‌سازی و آگاه‌سازی لازم میان بخش خصوصی و ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به صنایع استان با حضور برترین مشاوران حوزه انرژی، برگزاری رویدادهای مرتبط با انرژی‌های تجدیدپذیر طی سال 1402 و برگزاری 16 جلسه اصلی و ده‌ها جلسه کارشناسی در اتاق بازرگانی تبریز موفق شد تا گام‌های بزرگی با همکاری بخش دولتی بردارد.