تاریخ : سه شنبه 11 تير 1398
کد 465

حضور هیاتی از آژانس توسعه آناتولی شرقی ترکیه در اتاق تبریز

هیاتی اقتصادی و تجاری از استان وان وآژانس توسعه آناتولی شرقی ترکیه به منظور بررسی نحوه گسترش همکاری های تجاری و اقتصادی دو کشور ایران و ترکیه و به خصوص استان های مرزی به سرپرستی اوغوز تونجای گورور مدیر میز ایران در آژانس توسعه آناتولی شرقی با دکتر یونس ژائله رئیس و هیات رئیسه اتاق تبریز دیدار و گفتگو نمودند.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز اوغوز تونجای گورور مدیر میز ایران در آژانس  توسعه آناتولی شرقی به ارائه گزارشی از کتابها و بروشورهایی که در خصوص معرفی ظرفیت های اقتصادی و تجاری دو کشور ایران و ترکیه توسط این آژانس تهیه شده بود پرداخت و هدف این سفر را گسترش روابط اقتصادی و تجاری دو کشور ایران و ترکیه خواند و اظهار امیدواری نمود: ارائه اطلاعات بروز از ظرفیت های اقتصادی و تجاری دو کشور امکان شناخت بیشتر در راستای گسترش همکاری های دو جانبه را بیش از پیش فراهم سازد.
مدیر میز ایران در آژانس  توسعه آناتولی شرقی با یادآوری این نکته که 26 سازمان توسعه به صورت منطقه ای در اقصی نقاط ترکیه فعالیت می نماید؛ افزود: آژانس  توسعه آناتولی شرقی چهار استان ترکیه را در راستای توسعه و جذب همکاری های تجاری و اقتصادی مورد پوشش قرار می دهد.
 تونجای گورور در خصوص فعالیت های این آژانس خاطر نشان کرد: با توجه به گستردگی مرزهای زمینی ایران و ترکیه این آژانس جهت فعالیت های آژانس را گسترش روابط مرزی دو کشور قرار داده و در همین راستا از یک و نیم سال قبل میز ایران در آژانس، به منظور توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری بخصوص در مرزهای مشترک راه اندازی نموده است.
وی با یادآوری این نکته که در کتاب ها، فیلم ها و بروشور هایی که در خصوص معرفی ظرفیت های اقتصادی برای دو کشور ایران و ترکیه توسط این آژانس تهیه شده تلاش به عمل آمده است تا آخرین اطلاعات اقتصادی دو کشور را به صورت استانی به فعالان اقتصادی و تجاری در جهت توسعه همکاری ها  دو جانبه ارائه گردد. مدیر میز ایران با اشاره به این نکته که کشورترکیه  به شش منطقه اقتصادی تقسیم شده یادآور شد: در کتاب ها و بروشورهای تهیه شده مشوق های مالیاتی برای سرمایه گذاری های خارجی مناطق شش گانه به منظور جذب سرمایه گذران خارجی درج گردیده است.
دکتر یونس ژائله رئیس اتاق تبریز ضمن خیر مقدم به هیات تجاری و اقتصادی از کشور ترکیه در خصوص توافق روسای جمهور دو کشور ایران و ترکیه در خصوص گسترش روابط تجاری دو جانبه خاطر نشان کرد: مطمئنا تحقق سقف تعیین شده از طرف روساء جمهور دو کشور به نحوه و کیفیت فعالیت فعالان اقتصادی و تجاری دو کشور وابسته است. وی با قدردانی از کارهای فرهنگی انجام یافته در راستای معرفی بیشتر ظرفیت های اقتصادی و تجاری دو کشور ایران و ترکیه توسط آژانس توسعه آناتولی شرقی، ایجاد مراکز و نمایشگاه های دائمی در دو شهر وان و تبریز به منظور گسترش روابط تجاری و اقتصادی و معرفی فعالان اقتصادی از طرف اتاق های بازرگانی و تضمین اهلیت تجاری و اقتصادی آنها به منظور گسترش روابط دو جانبه را مهمترین عوامل توسعه روابط دو جانبه بر اساس چشم انداز تعریف شده از طرف روساء جمهور دو کشور خواند و خاطر نشان کرد: اقداماتی از این دست می تواند تاثیر بسزایی در گسترش روابط دو جانبه داشته باشد.
رئیس اتاق تبریز با اشاره به اینکه تبریز یکی از شهرهای دانشگاهی ایران و از نظر پزشکی یکی از شهرهای مهم منطقه در جذب گردشگران سلامت به شمار می رود از فعالان این حوزه برای همکاری های دو جانبه در این خصوص دعوت به عمل آورد.
رئیس اتاق تبریز در خصوص مسائل و مشکلات ترانسفر مالی شرکت های ایرانی از فعالان و مسئولان حاضر در جلسه خواست تا بر اساس توافقات بین المللی امکان ترانسفر منابع مالی در حوزه های مواد غذایی و دارویی را تسهیل نموده و از رفتارهای سلیقه ای شعب بانک های ترکیه جلوگیری به عمل آورند تا بسترهای لازم برای  افزایش اعتماد متقابل در جهت گسترش همکاری های دو جابنه مهیا گردد.
ژائله با یادآوری این نکته که هیات نمایندگان نهمین دوره انتخابات اتاق تبریز درصدد است تا اتاق تبریز را به عنوان مرکز ارائه خدمات اداری استان برای فعالان اقتصادی به منظور جلوگیری از بوروکراسی های زاید اداری قرار دهد: اظهار امیدواری نمود در کوتاه ترین زمان ممکن با ایجاد چنین سیستمی در اتاق تبریز از بوروکراسی های زاید اداری در جهت توسعه ها همکاری های اقتصادی با کشور های همسایه به خصوص ایران و ترکیه فراهم آید. وی عملیاتی نمودن تعرفه های ترجیحی در کالاهای مورد توافق دو دولت  را از دیگر موارد توسعه روابط تجاری فعالان اقتصادی دو کشور ایران و ترکیه خواند و از فعالان اقتصادی دو کشور خواست تا در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهند.
رضا کامی رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه و عضوهیات رئیسه اتاق تبریز تهاتر کالاهای مورد نیاز و جلوگیری از رفتارهای سلیقه ای شعب مختلف بانک های کشور ترکیه را دو عامل اساسی در گسترش و توسعه روابط اقتصادی و تجاری ایران و ترکیه خواند و افزود: باید اتاق ها در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهند.
وی با اشاره به ظرفیت های اقتصادی و تجاری دو کشور خاطر نشان کرد: سرمایه گذاری های مشترک فعالان اقتصادی دو کشور می تواند در توسعه اقتصادی ایران و ترکیه اثر چشم گیری داشته باشد.
روحی مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی با تقدیر از فعالیت های فرهنگی انجام یافته به منظور معرفی هر چه بیشتر ظرفیت های اقتصادی  دو کشو ایران و ترکیه و سرمایه گذاری های مشترک فعالان صنعتی دو کشور، عملیاتی نمودن مباحث مطرح شده در نشسته های دو جانبه را لازم توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری دو کشور خواند و اظهار امیدواری نمود که مسئولان اتاق های بازرگانی در این خصوص اقدامات موثری را انجام دهند. وی استفاده از تجارب موفق فعالان اقتصادی دو کشور برای موفقیت در بازارهای جهانی را لازمه گسترش همکاری های دو جانبه خواند و یادآور شد: همکاری های مشترک امکان حضور در بازارهای ثالث برای فعالان اقتصادی دو کشور را بش از پیش مهیا خواهد نمود.
حسین گونگورسرکنسول ترکیه در تبریز و فعالان اقتصادی حاضر در جلسه مرتفع نمودن بوروکراسی های زاید اداری را مهمترین عامل توسعه روابط دو جانبه خوانند و اظهار امیداوری نمودند؛ مساعدت مسئولان بلند پایه دو استان وان و آذربایجان شرقی امکان کسترش روابط دو کشور ایران و ترکیه را بیش از پیش مهیا نماید.
جایگاه ویژه ایران و علاقمندی فعالان اقتصادی ترکیه برای گسترش همکاری های دو جانبه، بررسی مسائل و مشکلات گمرکی،ایجاد نمایشگاه دائمی درشهر تبریز و شهر وان، رفع موانع موجود در همکاری های بانکی و پیگیری برای جلوگیری از رفتار های  سلیقه ای شعب بانک های ترکیه در همکاری با تجار ایرانی از دیگر موارد مطرح شده از طرف اعضای حاضر در این نشست بود.