تاریخ : دوشنبه 21 اسفند 1402
کد 4638

سلسله نشست‌های گفتگوی محیط زیستی در اتاق تبریز برگزار شد

نیروگاه تبریز زیر ذره‌بین

سلسله نشست‌های گفتگوی محیط زیستی با محوریت «آسیب‌شناسی توسعه نیروگاه تبریز» به‌همت خانه فعالان محیط زیست آذربایجان‌شرقی، با حضور فعالان محیط زیست و مدیرعامل شرکت مدیریت تولید نیروی برق آذربایجان‌شرقی در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد‌.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، در ابتدای این نشست مجید رحمانی؛ عضو هیئت مدیره خانه فعالان محیط زیست ضمن تأکید بر اهمیت بررسی مسائل مرتبط با آلودگی هوا و نقش نیروگاه تبریز در آلایندگی هوا، به تشریح طرح توسعه نیروگاه تبریز پرداخت.
سولماز عظیم‌زاده؛ فعال محیط زیست نیز با اشاره به نقش حیوانات، به‌خصوص پرندگان در محیط زیست و بافت شهر تبریز گفت: به‌همین منظور کمپین شمارش پرنده «بادخورک‌» توسط خانه فعالان محیط زیست تشکیل شده و با هدف حمایت و محافظت بیشتر از این گونه پرنده در تبریز به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
 
نیروگاه تبریز در حصار مشکلات
سید محمد موسوی؛ مدیرعامل شرکت مدیریت تولید نیروی برق آذربایجان‌شرقی، ضمن تصحیح نام طرح توسعه نیروگاه تبریز افزود: در واقع نام این طرح «بازتوانی نیروگاه تبریز» است و باید اذعان کرد، این طرح از نظر کارشناسان این عرصه بسیار مفید است؛ چرا که موجب حذف سوخت مازوت و کاهش آلودگی هوا خواهد شد.
وی با اشاره به کمبود منابع سوختی در فصول سرد سال گفت: به‌دلیل برودت هوا در فصول سرد سال مصرف گاز توسط خانوارها افزایش یافته و موجب می‌شود نیروگاه‌ها از سوخت‌های جایگزین نظیر مازوت و گازوئیل استفاده کنند. ما نیز در زمستان سال جاری، علیرغم یک ماه مقاومت در مقابل استفاده از سوخت مازوت، در نهایت توسط دستور مقامات بالادستی، مجبور به استفاده از سوخت‌های جایگزین شدیم.
موسوی گفت: اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مشابه در نیروگاه تبریز قابل اجرا نیست، چرا که این نیروگاه از سال 1390 به دلیل بدهکار بودن دولت، به صندوق بازنشستگان واگذار شده است و عملاً دولتی محسوب نمی‌شود.
وی خاطرنشان کرد: پابرجا بودن نیروگاه امروزه نشان از خون دل و زحمت همکاران حاضر در نیروگاه است.
 
توسعه در مسیر پایداری
احمد رحمانی؛ مدیرعامل خانه فعالان محیط زیست در این نشست، کاهش سالیانه سهمیه مصرف گاز و جایگزینی تحمیلی مصرف مازوت و گازوئیل را موجب نگرانی دانست.
وی با اشاره به رویکرد اهالی صنعت و فعالان محیط زیست و بررسی روند تاریخی پیشرفت کشورهای توسعه یافته تشریح کرد: از سال ۱۹۸۰ میلادی طرح توسعه پایدار در غرب مطرح شده است و کشور ما امروزه در دهه ۱۹۸۰ میلادی و در حال توسعه ناپایدار قرار دارد.
رحمانی در تبیین طرح بازتوانی نیروگاه تبریز گفت: برای اجرای این طرح، خواستار حضور و همراهی استانداری برای تحقق هدف توسعه پایدار هستیم.
 
بازگشت آمایش سرزمین
بابک باسمنجی؛ کارشناس محیط زیست با تاکید بر اصول توسعه پایدار در جوامع پیشرفته، به توصیف مواردی همچون آمایش سرزمین، تعیین ظرفیت برد، ارزیابی اثرات زیست محیطی و ... در کشورهای توسعه یافته پرداخت و گفت: طبق این اصل آمایش سرزمین، باید در استفاده از منابع طبیعی و زمین، عوامل اقتصادی، زیست‌محیطی، انسانی و ... نیز مد نظر قرار بگیرد.
به گفته وی، در برنامه توسعه ایران در سال ۱۳۵۳ طرح آمایش سرزمین وجود داشت، اما طی سال‌های بعد به‌‌صورت جسته، گریخته انجام شد و خوشبختانه پس از سال 1394 به صورت جدی‌تر دنبال شده است.