تاریخ : يکشنبه 20 اسفند 1402
کد 4633

شب حاج حسین نخجوانی در اتاق تبریز برگزار شد

تجار فرهنگی یا فرهنگیان بازاری؟

مراسم یادبود حاج حسین نخجوانی در پنجاهمین سالگرد ارتحال وی در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، مراسم بزرگداشت حاج حسین نخجوانی؛ محقق، مترجم و نویسنده تبریزی تحت عنوان «شب نخجوانی» با حضور اعضای خانواده آن مرحوم، فعالان حوزه هنر و فرهنگ و دوست‌داران وی در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.
در ابتدای این نشست حامد ایمان؛ مدیر مسئول مجله غروب با بیان اینکه الگوهای یک جامعه بسیار حائز اهمیت هستند و نباید کم‌اهمیت شمرده شوند، گفت: باید چندین سال قبل برای فردی چون حاج حسین نخجوانی که الگوی خاصی برای جامعه است، مراسم بزرگداشتی برگزار می‌شد، اما متأسفانه این اتفاق تاکنون نیفتاده بود.
حامد ایمان با انتقاد از شرایط برگزاری بزرگداشت‌ها و یادبودها برای افراد فاخر در تبریز گفت: تاکنون فقط مجموعه‌های دولتی مشروعیت برگزاری این‌گونه مراسم را داشتند، اما خوشبختانه اکنون نهادهای غیر دولتی نیز قادر به انجام این کار هستند، ما نیز  با برگزاری مراسمی تحت عنوان «غروب آخشام‌لاری» سعی در گرامی‌داشت افراد شاخص استان در حوزه‌های مختلف هستیم.
 
برادران نخجوانی،‌ میراث فرهنگی تبریز هستند

حسن علیزاده پروین؛ محقق و پژوهشگر در این مراسم ضمن ابراز خرسندی از گردهمایی افراد فرهیخته شهر تبریز گفت: برادران نخجوانی،‌ میراث فرهنگی شهر ما هستند، به‌طوریکه وقتی از تبریز سخن به میان می‌آید، باید از نخجوانی‌ها نیز یاد شود، چراکه این شخصیت‌ها به‌دلیل دانش‌پژوه و تاریخ‌پژوه بودن، بخشی از میراث معنوی تبریز محسوب می‌شوند.
وی با تاکید بر اهمیت حضور فعالان اقتصادی در عرصه هنر و فرهنگ ادامه داد: برادران نخجوانی در عین حال که به کار تجارت می‌پرداختند، عرصه فرهنگ و تاریخ را نیز از یاد نبرده بودند و طی سفرهای خود با جمع‌آوری اسناد تاریخی، نقش عمده‌ای در حراست از تاریخ این مرز و بوم داشتند.
 
لزوم انتقال تاریخ به نسل جدید
سیروس نخجوانی؛ نوه مرحوم نخجوانی، ضمن قدردانی از اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان در برگزاری مراسم  «روایت خاطرات» گفت: ما نیازمند ارزش‌گذاری بیشتر برای گرامی‌داشت چهره‌های شاخص استان هستیم.
وی ضمن انتقاد از نامناسب بودن شرایط مقبره حاج حسین وحاج محمد نخجوانی طوبائیه گفت: نسل جدید بایستی از گذشتگان و فعالیت‌های فرهنگی آنها مطلع باشند، اما متاسفانه نسل جدید از مفاخر گذشته خود اطلاعی ندارند و این وظیفه ماست که آنها را معرفی کرده و المان‌هایی از آنها در شهر نصب کنیم.
 
شاه‌نشین کتابخانه مرکزی تبریز

سعید جلالی؛  نویسنده و فعال فرهنگی در این مراسم از آقایان صدقیانی، مرتضی خویی، برق لامع و مفاخر دیگر تبریز یاد کرد.  
جلالی با تاکید بر اثربخشی نخجوانی‌ها در جامعه، این دو برادر را از استثنائات روزگار خواند و خاطرنشان کرد: برادران نخجوانی اولاً بر حضور در تبریز تاکید داشتند و دوما در دوره حیات خود، بسیار مطالبه‌گر بودند.
وی ضمن بررسی شخصیت‌ برادران نخجوانی گفت: این دو رویکردهای متفاوتی از هم داشتند، حاج محمد اکثراً عضو اتاق تجارت، هلال احمر و عضو انجمن بنیانگذاران شورای کتابخانه ملی بود، در حالی که حاج حسین فعال در حوزه آفرینندگی بود.
جلالی با بیان اینکه افراد عضو در کتابخانه ملی تبریز، دارای یکی از ویژگی‌های (حمایت مالی، اهدای کتاب یا فعالیت در نشریه بودند، افزود: حاج حسین نخجوانی تنها فردی بود هر سه ویژگی را یکجا دارا بود، به عبارتی او را می‌توان «شاه‌نشین کتابخانه ملی تبریز» دانست.
فرخ نخجوانی یکی از نوادگان حاج حسین نخجوانی با مرور خاطرات پدربزرگش گفت: در تاریخ شهر تبریز تعداد افرادی که فعالیت‌های عام‌المنفعه داشته و نام نیکی از خود برجای گذاشته‌اند، کم نیست و باید اذعان کرد، افرادی نظیر نخجوانی‌ها فقط تاجر نبودند، بلکه به‌معنای واقعی به شهر خود خدمت کرده‌اند.
 
 
تجار فرهنگی بازار تبریز
محمود رنجبر فخری؛ نویسنده و پژوهشگر ضمن اشاره به سبقه فرهنگی بازار تبریز و مفاهیم اصیل بازاری گفت: بین بازاریان احترام بین کسبه و حفظ آبرو از مهم‌ترین شاخصه‌ها است و افرادی چون نخجوانی‌ها و برق لامع‌ها را می‌توان آن‌ها را تجار فرهنگی یا فرهنگیان بازاری دانست.
فخری یکی از ویژگی‌های حاج حسین نخجوانی را اهل قلم بودن عنوان کرد و افزود: وی از ۲۷ سالگی شروع به جمع‌آوری آثار مهمی کرده است و مصداق بارز مثل ز گهواره تا گور دانش بجوی محسوب می‌شود.
 
گفتنی است، در ادامه این مراسم نوادگان و دوست‌داران  برادران نخجوانی، خاطرات خود را از این دو برادر روایت کردند.
 
 
 

 
آلبوم تصاویر مراسم یادبود حاج حسین نخجوانی در اتاق تبریز