تاریخ : شنبه 19 اسفند 1402
کد 4632

رئیس اتاق تبریز در نشست خبری با اصحاب رسانه:

تولید ثروت، تنها راه نجات اقتصاد کشور/ دولت باید به بخش خصوصی اعتماد کند

نشست خبری هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی تبریز با اصحاب رسانه استان آذربایجان‌شرقی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، رئیس اتاق بازرگانی تبریز در این نشست بر ضرورت مصرف منابع استان آذربایجان‌شرقی برای منافع استان تأکید کرد.

یونس ژائله با انتقاد از شرایط موجود و خروج عایدی و منافعِ منابع استان گفت: منابع استان باید صرف استان شود.

وی افزود: اگر تمام منابع و نیروها حول محور اقتصاد متمرکز شود نتایج خوبی خواهیم گرفت.

ژائله اظهار داشت: تبریز همواره محور اقتصاد کشور بوده است و اتاق تبریز خوشبختانه توانسته است گام‌های مؤثری برای ارتقاء جایگاه تبریز در اقتصاد کشور بردارد، هرچند شرایط فعلی مورد رضایت نیست ولی در تلاش هستیم تا مشکلات موجود را به حداقل رسانده و سهم صادرات استان را در سال آینده افزایش دهیم.

وی ادامه داد: اقدامات درخور و قابل تأملی در اتاق انجام شده و به‌زودی شاهد خبرهای خوب و رشد بخش صنعت استان خواهیم بود.


ضرورت اجرایی شدن اصل ۴۴ قانون اساسی

رئیس اتاق تبریز بر توسعه مدیریت جهادی در استان به ‌عنوان راهکاری برای برون‌رفت از شرایط فعلی تأکید و ابراز امیدواری کرد: دولت با اعتماد به بخش خصوصی و واگذاری مسئولیت‌ها و بومی‌سازی اقتصاد و تحقق اصل ۴۴ قانون اساسی، سبب شکوفایی اقتصاد کشور شود.

یونس ژائله تداوم شرایط موجود را زمینه‌ساز افزایش معضلات و مشکلات بخش اقتصاد دانست و با بیان اینکه حل ریشه‌ای بسیاری از مشکلات موجود، خارج از توان استان و منحصر به سیاست‌گذاری‌های کلان است، اظهار داشت: امیدواریم تصمیمات عاقلانه دولت سبب کاهش چالش‌ها و زمینه‌ای برای ممانعت از ایجاد مشکلات جدید باشد.

 
تولید ثروت، تنها راه نجات اقتصاد کشور

وی تنها راه عبور از بحران و نجات اقتصاد کشور را تولید ثروت دانست و افزود: در بحث تولید ثروت دچار مشکل شده‌ایم و این امر جامعه را دچار تنش کرده است.

رئیس اتاق تبریز افزود: مشکلات عدیده بخش تولید کشور نتیجه سال‌ها مدیریت بد در بخش دولتی بوده است، از سامانه‌بازی‌ها بگیرید تا وجود عده‌ای که به‌جد در تلاشند تا مجموعه‌های دلسوز و فعال را نابود کنند.


نقش رسانه در امیدآفرینی بسیار جدی است

وی بر همراهی و همدلی بخش رسانه و تشکل‌های مردم نهاد و بخش صنعت برای حل این مشکلات تأکید کرد و ادامه داد: باید برای نیل به این هدف مسائل شخصی را کنار بگذاریم و فارغ از هرگونه نگاه مغرضانه‌ای، سبب امیدآفرینی در جامعه شویم. جامعه ایران با کمک مردم می‌تواند بحران‌های اقتصادی که نتیجه تحریم‌های ظالمانه است را پشت سر بگذارد.


حمایت از نخبگان و استارت‌آپ‌ها از اولویت‌های اتاق تبریز

رئیس اتاق تبریز اظهار داشت: اتاق تبریز مصمم به بهره‌مندی از توان و ظرفیت‌های نخبگان و استارت‌آپ‌ها برای افزایش تولید و صادرات است و مرکز شتاب تبریز با هدف حمایت از ایده‌ها در این مسیر شکل گرفته است و به‌زودی وارد فاز عملیاتی خواهد شد.

یونس ژائله با اشاره به توافق‌های صورت گرفته با مراکز علمی و مهارتی استان با هدف ارتقا مهارت‌ها و تربیت نیروی متخصص برای بخش صنعت و تولید، ادامه داد: استان در شرایط فعلی به‌شدت نیازمند نیروی متخصص است.

وی خاطرنشان کرد: اتاق تبریز با نگاهی جدی به احیاء مسئولیت‌های اجتماعی خود تلاش دارد تا بر توسعه اشتغال‌زایی به‌عنوان راهکاری مؤثر برای تولید ثروت و کاهش فقر متمرکز شود.

ژائله با اشاره به تنوع موجود در سبد صادراتی ایران، آن را نقطه قوتی برای کاهش آسیب به بخش صادرات دانست و گفت: خوشبختانه شاهد افزایش در تنوع سبد صادراتی و استقبال از کالاهای ایرانی هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز از تلاش‌های جدی برای افزایش نقش مؤثر آذربایجان در حوزه صادرات خبر داد و بر نقش افزایش تعامل با دنیا برای تحقق این هدف تأکید کرد.

وی با اشاره به توسعه کریدورهای تجاری همانند جلفا _ نخجوان گفت: امیدواریم با این اتفاق خوب حجم ترافیک کاری مرز بازرگان کاهش یافته و شرایط برای فعالیت تجار تسهیل شود.

وی در پاسخ به سؤالی مربوط به کارت‌های بازرگانی که به‌عنوان کارت یکبار مصرف و اعتباری شناخته می‌شود، گفت: مسئله کارت‌های بازرگانی از دغدغه‌های جدی اتاق تبریز است و سختگیری‌های لازم در این حوزه در دستور کار قرار دارد، چرا که معتقدیم اهلیت برای فعالان اقتصادی بسیار مهم است و این قانون باید توسط وزارت صمت اصلاح شود.


کمبود نیروی کار متخصص در استان

رئیس اتاق بازرگانی تبریز با بیان اینکه واحدهای صنعتی استان با کمبود نیروی کار روبرو هستند، ادامه داد: با وجود کمبود نیروی متخصص، شاهد استقبال کم از سوی هم‌استانی‌ها هستیم و دور از انتظار نیست که در آینده شاهد ورود نیروی کار از سایر شهرها و استان‌ها به مراکز صنعتی و تولیدی باشیم.

یونس ژائله گفت: بخش عمده صنعت استان آذربایجان‌شرقی متعلق به بخش خصوصی است که نشانگر اهمیت جایگاه تولید و صنعت در استان ما است و در این بین هدف اتاق تبریز ارتقاء جایگاه صنعت استان و قرارگیری این استان در سطح بین‌المللی است.


چند نرخی بودن ارز، منشاء فساد است

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی تبریز از چند نرخی بودن ارز انتقاد کرد و آن را سرمنشاء فساد عنوان کرد.

مسعود بنابیان در پاسخ به انتقاد از صدور کارت‌های بازرگانی موقت اظهار کرد: اتاق تبریز نقشی در صدور کارت‌های بازرگانی ندارد و متولی این امر وزارت صمت است و اتاق فقط مجری تصمیمات و قوانین مرکز توسعه‌ی تجارت و وزارت صمت است.

وی تأکید کرد: در حال حاضر کارت بازرگانی یک بار مصرف نداریم، بلکه کارت‌هایی با اعتبار یک‌ساله برای تجار و پنج‌ساله برای بخش‌های تولیدی داده می‌شود، با این حال بی‌شک متضرر اصلی کارت‌هایی با مفهوم یک‌بار مصرف یا به عبارت بهتر بدون اهلیت تجاری، بخش خصوصی واقعی و شفاف است.

نایب‌رئیس اتاق تبریز گفت: ما به‌عنوان بخش خصوصی سال‌هاست که فریاد می‌زنیم که باید ارز تک‌نرخی باشد، اما متأسفانه تصمیم‌گیرندگان کلان در ارز، انگیزه‌ای برای حل این مشکل ندارند.

وی با اذعان بر اینکه فرار سرمایه‌ها و نخبگان اقتصادی نیز به خاطر همین تصمیمات کلان غلط است که اتفاق می‌افتد، تصریح کرد: تمام تصمیماتی که توسط دولت گرفته می‌شود تنها مسکن‌های موقت برای بحران‌های مقطعی است و مشکلات این‌چنینی باید در رده‌های بالا حل شوند.


بخش خصوصی، موافق افزایش حقوق کارگران

رضا جعفری؛ عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی تبریز در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص موافقت بخش خصوصی با افزایش حقوق کارگران اظهار داشت: هر کسب‌وکاری خصوصاً صنعت از سه جزء یعنی کارفرما، همکاران کارگر و تکنولوژی تشکیل شده است و طبیعتاً بخش خصوصی به‌ویژه بخش خصوصی آذربایجان‌شرقی علاقه‌مند است همکاران به نسبت تورم حقوق دریافت کرده و با کمترین دغدغه کار کنند.

وی ادامه داد: شرکت‌های دولتی و خصولتی بزرگترین کارفرما در کشور هستند و هرگونه افزایش حقوق بر آن‌ها تأثیر زیادی دارد چون مدیریت آن‌ها خصولتی است اما بخش خصوصی استان ما علاقه‌مند است فرزندان ما هماهنگ با تورم، درآمد داشته باشند.

عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی تبریز تصریح کرد: وقتی حقوق متناسب با تورم پرداخت نمی‌شود یک بی‌نظمی به وجود می‌آید که یکی براساس توان حقوق بیشتری پرداخت می‌کند و دیگری کمتر!

وی ادامه داد: امیدواریم کمیته دستمزد شورای عالی کار، عددی را تعیین کند که با تورم حداکثر همخوانی را داشته باشد.

جعفری در پاسخ به سؤالی درباره مطالبه اتاق از دولت در خصوص عضویت در پیمان FATF عنوان کرد: در خصوص FATF در جلسه با مدیرکل بانک مرکزی، مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد و دارایی به این موضوع اعتراض کردیم و در بیست و هفتمین همایش توسعه صادرات غیرنفتی نیز مقاله‌ای ارائه شد که این موضوع در آن مطرح شده بود.

وی ادامه داد: ما مطالب زیادی را مطرح می‌کنیم اما شاید بسیاری از آن رسانه‌ای نشود. اقتصاد سیاست زده ما باعث این وضعیت شده است اما ما با تمام توان کار می‌کنیم و مشکلات را هم با مسئولان کشوری مطرح می‌کنیم.

جعفری در پاسخ به این سؤال که با مسدود شدن پرداخت تسهیلات، صنایع چه مشکلاتی را تجربه می‌کنند، توضیح داد: دولت در ادامه سیاست انقباضی و ناترازی بانک‌ها جلوی تسهیلات را گرفته است که همین مسئله باعث محدودیت شده است در حالیکه سرمایه در گردش مانند خون در رگ‌های صنعت است و این باعث افزایش قیمت تمام شده می‌شود.


قرار گرفتن دیپلماسی و اقتصاد در کنار یکدیگر اثرات مثبتی دارد

جعفر محرم‌پور؛ دبیر اتاق بازرگانی تبریز در این نشست ضمن ارائه گزارش عملکرد 11 ماهه اتاق تبریز گفت: برای نخستین بار در تاریخ اتاق تبریز، مرکز پژوهش‌های این اتاق از تیرماه سال جاری با تدوین و تصویب اساسنامه و ایجاد شورای راهبردی به طور رسمی آغاز به کار کرد و طی این مدت 9 گزارش کارشناسی شده در مورد مسایل کلان و چالش های اقتصاد و تجارت تهیه کرده و به مراجع مربوطه منعکس کرده است.

محرم‌پور به ایجاد مرکز همیاری اجتماعی از تیرماه سال جاری در راستای انجام مسئولیت اجتماعی اشاره و اظهار کرد: سالهاست که از اتاق تبریز به عنوان نخستین اتاق تجارت یاد می‌کنیم ولی مستندات آن به طور سیستماتیک وجود نداشت. در این راستا، طرح پژوهش تاریخ اقتصادی منطقه آذربایجان را به صورت مدون آغاز کردیم و تاکنون ۲۸هزار سند در سطح استان جمع‌آوری، اسکن و طبقه‌بندی شده است و از سال آتی در سامانه مخصوص به خود بارگذاری خواهد شد. طبق این اسناد، اتاق تبریز به روایتی در سال 1267 و به روایتی دیگر در سال 1230 شکل گرفته است؛ یعنی  ۷۷ سال پیش از مصوب شدن فعالیت اتاق‌های بازرگانی در سراسر کشور؛ بدین‌ترتیب خواهیم توانست به شکل سیستماتیک منبعی برای اولین بودن اتاق تبریز ارائه کنیم.

وی افزود: یکی از اصلی‌ترین وظایف اتاق بازرگانی تبریز کمک به توسعه‌ی صادرات است و در این زمینه در یک سال گذشته فعالیت‌های اتاق نشان داد که قرار گرفتن دیپلماسی و اقتصاد در کنار یکدیگر چه اثرات مثبتی خواهند داشت.

رشد صادرات به ارمنستان و روسیه در سایه اعزام هیئت تجاری توسط اتاق تبریز

محرم‌پور تأکید کرد: در این راستا ما شاهد رشد ۲۸ درصدی صادرات به ارمنستان و رشد ۸۴ درصدی صادرات به روسیه بودیم و همچنین صدور کارنه‌تیر از رشد ۸ درصدی برخوردار بوده است.

دبیر اتاق تبریز همچنین به فعالیت کمیسیون‌های تخصصی اشاره کرد و گفت: در یک سال گذشته ۹۴۱۲ نفر ساعت کار کارشناسی طی 108 جلسه در کمیسیون‌های تخصصی انجام شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه‌های مختلف از جمله شورای گفتگو، کارنه تیر، آموزش و کمیسیون‌ها اتاق تبریز در جایگاه برتر بین اتاق‌های کشور قرار دارد، افزود: رشد برگزاری رویدادهایی طی یک سال اخیر اتاق به عدد ۴۰۰ در 11 ماه نخست سال ۱۴۰۲ رسیده است و این امر اتاق را در سیر افزایش سرمایه اجتماعی این نهاد مدنی قرار داده است.

جعفر محرم‌پور در پایان گفت: در یک یا دو سال گذشته آنچه اتفاق افتاد این بود که اتاق تبریز نقش تاریخی خود را در اتاق ایران ایفا کرد و آقای صمد حسن‌زاده به‌عنوان رئیس اتاق ایران انتخاب شد و این اتفاقات جز با همدلی هیئت نمایندگان اتاق، مسئولان اقتصادی و همراهی اصحاب رسانه استان اتفاق نمی‌افتاد.

 


 
آلبوم تصاویر نشست خبری هیئت رئیسه اتاق بازگانی تبریز با اصحاب رسانه