تاریخ : پنجشنبه 10 اسفند 1402
کد 4621

در کمیسیون کشاروزی، آب و محیط زیست اتاق تبریز مطرح شد؛

تغییرالگوی کشت باید با دقت و ظرافت و توجه به معیشت جایگزین همراه باشد

کمیسیون کشاروزی، آب و محیط زیست اتاق تبریز با دستور جلسه «ارائه گزارش سازمان جهاد کشاورزی استان در خصوص الگوی کاشت استان آذربایجان‌شرقی» با حضور مدیر کل هواشناسی استان، معاونان سازمان جهاد کشاورزی استان و اساتید دانشگاهی در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، بشیر جعفری؛ رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی تبریز در ابتدای این نشست ضمن ابراز خرسندی از بارش‌های اخیر در حوضه دریاچه ارومیه گفت: این بارش‌ها سبب شده‌، یاس موجود در رابطه با دریاچه ارومیه به امید تبدیل شود، با این حال آرزومندیم آبی که در حال حاضر در دریاچه جاری است، با مدیریت بهینه حفظ شده و جلوی تبخیر آن گرفته شود.

وی با اشاره به محدودیت منابع آبی در استان گفت: باید با تکمیل زنجیره ارزش در روستاها، دامداری‌های سنتی و کسب و کارهای خانگی و کوچک  را در روستاها  سامان داده و با برنامه‌محوری، در مسیر توسعه معیشت جایگزین گام برداریم.

وی تصریح کرد: علی‌رغم کمبود منابع آبی و لزوم مقابله با کاشت محصولات پرآب‌بر، برخی از محصولات کشاورزی استراتژیک هستند و نمی‌توان از تولید این محصولات خودداری کرد، بنابراین پیشنهاد ما این است که با تدوین برنامه‌های راهبردی، مدیریت منابع  آب را در حوزه باغات یا محصولات کمتر استراتژیک به کار بگیریم .

حبیب عبدلی؛ مدیرکل سازمان هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: در سال زراعی جاری میزان بارش‌های استان ۹۳ میلی‌متر بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۵۶ درصد افزایش اما نسبت به بلند‌مدت حدود ۱۹ میلی‌مترکاهش داشته است. با این حال وضعیت بارندگی استان آذربایجان‌شرقی نسبت به سایر استان‌های کشور در بلندمدت بالاتر از حد میانگین است و از نظر بهینه بارندگی رتبه هفتم را کسب کرده است.

مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی ادامه داد: آذربایجان‌شرقی از نظر وضعیت دما در بلندمدت افزایش 1 تا 2 درجه‌ای داشته است، در کشور جزو چهار استان با افزایش دمای بیشتر است.

کرامتی؛ معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی در این نشست به تشریح اقدامات انجام شده در راستای تغییر الگوی کشت در استان پرداخت.

وی افزود: تغییر الگوی کشت استان در ۸ گروه مختلف انجام شده است و درصد تحقق در کشت آبی ۸۶ درصد و در کشت دیمی ۱۰۱ درصد محقق شده است، به‌طوریکه  استان آذربایجان شرقی رتبه یک کشوری را در راستای تغییر الگوی کشت در سال ۱۴۰۱ به‌دست آورده است.

کرامتی، یکی از موانع موجود در رابطه با کشت محصولات دیم را ناهماهنگی و منطبق نبودن تقویم زراعی با تقویم سال آبی دانست و افزود: فاصله ۶ ماهه بین این دو تقویم باعث می‌شود، محصولات پر آب‌بری مانند سبزیجات و سیفی‌جات که در ابتدای سال کاشته می‌شود، بخش عمده‌ای از منابع آبی را استفاده کنند و برای محصولات کم‌آب‌بر که در نیمه دوم سال کاشته می‌شوند، آب به اندازه کافی باقی نماند.

وی تاکید کرد: آذربایجان‌شرقی در تولید برخی محصولات از جمله نخود و کلزا بسیار مستعد است، اما  در شرایطی که  متاسفانه بخش عمده‌ای از محصولات تولید شده در این موارد به فروش نرفته و در انبارها مانده اند برای واردات این محصولات مجوز صادر می شود.

 

جبارعلی ذاکری؛ معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌شرقی در پایان این نشست به جمع بندی مباحث پرداخت و گفت: متاسفانه در بسیاری از موارد برخورد ما با امور به صورت صفر یا صد است و ما نمی‌توانیم به یکباره به کشاورزانی که سال‌ها مشغول کشت محصول خاصی هستند و از این طریق درآمد کسب می‌کنند، تکلیف کنیم که فعالیت خود را متوقف کنند.

وی ادامه داد: ما باید بر اساس اولویت‌بندی محصولات و طبقه‌بندی کشاورزان، اقدام به مدیریت حوزه کشاورزی کنیم.

ذاکری مشکل اصلی را در حوزه کشاورزی نه مزارع و باغات موجود، بلکه گسترش آنها دانست و تاکید کرد: اهتمام ما باید بر جلوگیری از روند افزایش سطح زیر کشت در استان باشد.

وی همچنین بر لزوم فرهنگ‌سازی در رابطه با کشت محصولات دیمی و کم‌آب‌بر تاکید کرد.

ذاکری همچنین بر لزوم فعالیت تیمی بین دستگاه‌های مختلف در حوزه مدیریت منابع آبی تاکید کرد و افزود: باید تمامی سازمان‌های مرتبط همزمان در جلسات حضور داشته باشند تا بتوانیم با نقد عملکرد و طرح مشکلات، راهکاری برای مدیریت منابع آبی به دست بیاوریم.

 وی افزود: ما از یک‌سو باید ببینیم تغییرالگوی کشت تا چقدر توانسته در مدیریت منابع آبی موثر باشد و از سوی دیگر باید راهکارهای معیشت جایگزین برای کشاورزان در نظر بگیریم.

در پایان قرار شد مباحث مربوط به الگوی کشت استان در نشست های بعدی با حضور مسئولان سازمان آب منطقه ای ادامه یابد تا با نقد و بررسی های کارشناسانه به ارایه برنامه و رهنمودهای عملی برای سال آینده زراعی منتهی شود.   


گفتنی است گزارشات ارائه شده در این نشست ضمیمه متن شده است.
 

 
آلبوم تصاویر کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق تبریز