تاریخ : چهارشنبه 25 بهمن 1402
کد 4598

در مراسم تجلیل از «هوشنگ فاخر» مطرح شد؛

نام فاخر، در تاریخ صناعت آذربایجان ماندگار است

مراسم تجلیل از هوشنگ فاخر، نائب رئیس اسبق اتاق تبریز و ایران در اتاق تبریز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق تبریز، مراسم تجلیل از هوشنگ فاخر، نائب رئیس اسبق اتاق تبریز و ایران با عنوان «روایتی از کارنامه نیم قرن کارآفرینی» در اتاق تبریز برگزار شد.

فاخر از لحاظ اخلاقی الگوست
مسعود بنابیان؛ نایب رئیس اتاق بازرگانی تبریز با بیان اینکه تبریز شهری دارای هویت و سابقه تجاری و فرهنگی است، گفت: افراد و شخصیت‌هایی همچون هوشنگ فاخر، بسیار قابل احترام هستند و حضور چنین افرادی برای ما بسیار ارزشمند است.
وی از هوشنگ فاخر به‌عنوان فردی که بیشترین مکاتبات و مطالبات کارشناسی‌شده با دولت و مسئولان استانی داشت، افزود: او تنها به مطالبه‌گری اکتفا نمی‌کرد و راهکار نیز ارائه می‌داد.
بنابیان گفت: آقای فاخر علاوه بر سابقه فعالیت اقتصادی و کارآفرینی، از لحاظ اخلاقی، سعه صدر و متانت نیز برای همه ما الگو به‌شمار می‌رود.
نام فاخر، در تاریخ صناعت آذربایجان ماندگار است
رضا جعفری؛ عضو هیئت رئیسه اتاق تبریز در این نشست با تاکید بر وجود فضای همدلی و مودت در اتاق تبریز گفت: هیئت نمایندگان در این دوره تلاش دارند با وحدت، اهداف بخش خصوصی را پیش ببرند.
وی با تاکید بر اینکه باید نام و یاد بزرگانی همچون آقای فاخر در تاریخ صناعت آذربایجان ماندگار است، بر ضرورت ثبت زندگینامه و سرنوشت این افراد تاکید کرد و افزود: در حال حاضر اتاق تبریز در حال تدوین کتاب‌ تاریخ صناعت و تجارت است و نام چنین بزرگانی از این طریق در تاریخ ثبت خواهد شد.
جعفری گفت: پس از اتمام ساخت ساختمان جدید اتاق تبریز، ساختمان فعلی به‌ موزه‌ای برای معرفی تاریخ صنعت استان و شخصیت‌های برجسته این حوزه تبدیل خواهد شد.
 
داشتن نگرش کارشناسی‌شده و روحیه مطالبه‌گری
سیدباقر شریف‌زاده؛ رئیس شورای راهبردی مرکز پژوهش‌های اتاق تبریز در این مراسم با اشاره به اینکه  آشنایی وی با آقای فاخر از سال 70 آغاز شده است، گفت: من در تاریخ فعالیت حرفه‌ای خود همواره او را به دید یک معلم نگاه کرده‌ام.
وی ویژگی بارز مدیریتی آقای فاخر را حاکمیت منطق، نگرش کارشناسی‌شده و روحیه مطالبه‌گری عنوان کرد و افزود: این فرد از بسیاری از چیزها گذشت تا همچنان فاخر بماند.
شریف‌زاده، احداث پنج کارخانه در استان، ساخت مدارس، ایجاد تعاونی برای پرسنل و نایب رئیسی اتاق بازرگانی ایران و تبریز را از افتخارات فاخر برشمرد و گفت: قطعا جامعه ما قدردان تلاش‌های این مرد بزرگ خواهد بود و نام و یاد وی در تاریخ اتاق تبریز و صنعت استان ماندگار است.
وی ضمن انتقاد از کارشکنی‌های دولت‌‌ در خصوص عدم تعهد به وعده‌ها خاطرنشان کرد: نتیجه این بدعهدی‌ها این است که طی چهار سال اخیر، میزان سرمایه‌گذاری در کشور منفی شده است و واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی یک به یک در حال واگذاری هستند.
شریف‌زاده بر لزوم جلوگیری از فعالیت‌های کاذب از یکسو و حمایت از فعالیت‌های مولد از سوی دیگر تاکید کرد.

فاخر، ضد رانت و بده بستان
یحیی محمدزاده؛ استاندار اسبق آذربایجان‌شرقی گفت: تبریز برای من شهر خاطره‌ها است، مخصوصا زمانی که در جمع تجار حضور پیدا می‌کنم، این حس دوچندان می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه سابقه اتاق تبریز به دوران مشروطیت بازمی‌گردد، گفت: این شهر شخصیت‌های برجسته‌ای در دل خود تربیت کرده است.
محمدزاده نیروی انسانی را اصلی‌ترین سرمایه هر کشوری دانست و افزود: اگر نیروهای انسانی در مسیر درست هدایت شوند، می‌توانند توسعه و رشد اقتصادی را به بهترین شکل رقم بزنند.
وی، فاخر را شخصیتی بزرگ عنوان و خاطرنشان کرد: این مرد در نقطه مقابل کسانی است که زمین را به آسمان می‌دوزند تا روزنه‌ای برای رانت و بده‌بستان به‌دست بیاورند، او هرگز برای منافع شخصی خود تلاش نکرد، بلکه همواره برای منافع کشور تلاش کرد و به‌دور از تملق و چاپلوسی در مسیر درست گام برداشت.

محسن صدقی نسب؛ مدیرعامل اطلس‌پود در این نشست صداقت را ویژگی بارز «فاخر» عنوان و از او به عنوان استاد خود یاد کرد.
اتاق تبریز گام‌هایی فراتر از مسئولیت اجتماعی خود برداشته است

علی حامد ایمان؛ سردبیر نشریه انجمن نیز در این مراسم با اشاره به شخصیت والای «فاخر» گفت: این مجموعه در تلاش است تا با برگزاری شب‌های اقتصادی و فرهنگی، چهره‌های شاخص استان را مورد تجلیل قرار دهد.
وی اظهار کرد: اتاق تبریز در دوره فعلی ثابت کرده است که علاوه بر رسالت‌های اقتصادی خود، توجه ویژه‌ای نیز به بحث مسئولیت اجتماعی دارد، با این حال باید اذعان کرد، اتاق تبریز با برگزاری چنین مراسم‌هایی برای تجلیل از بزرگان صنایع استان، پا را از مسئولیت اجتماعی فراتر گذاشته و به حیطه اخلاق وارد شده است.

فاخر از جنس زمانه نیست
پرویز بیوک؛ عضو سابق هیئت نمایندگان اتاق تبریز گفت: آقای فاخر شخصیتی کاملا احساسی دارد و بر مبنای احساس کار می‌کند و من امیدوارم آنقدر زنده بماند تا شاهد تحقق رویای دیرین خود، یعنی توسعه آذربایجان باشد.
پرویز کلینی؛ عضو ادوار هیئت نمایندگان اتاق تبریز گفت: همه ما این مرد بزرگ را می‌شناسیم و نیاز به تعریف اضافی نیست و تنها باید گفت، او از جنس زمانه نبود.

احد هریسچیان؛ عضو ادوار هیئت نمایندگان اتاق تبریز گفت: من این مرد را بیش از 50 سال است که می‌شناسم و به غیر از خوبی، صداقت و راستی از او ندیده‌ام.

ابراهیم فریادخواه؛ رئیس آموزش و پرورش شهرستان بستان‌آباد اظهار کرد: آقای فاخر 12 سوئیت و دو دهنه مغازه تجاری در بستان‌آباد ساخته است که درآمد آن، تماما صرف توسعه و رشد دانش آموزان مناطق محروم این شهرستان می‌شود.
دغدغه شکوفایی اقتصاد و معیشت مردم

در پایان این مراسم هوشنگ فاخر ضمن قدردانی از تمامی افراد حاضر در جلسه گفت: دغدغه همیشگی من شکوفایی اقتصاد و معیشت مردم بوده و هست و در این راستا تمام تلاش خود را انجام داده‌ام.
وی اظهار کرد: اگر انسان می‌خواهد پیشرفت کند، باید تابع منطق باشد.
فاخر گفت: وزرای وقت، من را فردی ضد بهره‌ می‌شناختند، اکنون نیز من بر این باور هستم که در هر کشوری که نرخ بهره 20 درصد باشد، قطعا تورم حاکم است و در چنین شرایطی کشور توسعه نمی‌یابد، اما در کشورهایی که نرخ بهره و تورم تک‌رقمی باشد، شاهد شکوفایی و توسعه همه‌جانبه هستیم.
وی ادامه داد: شرایط فعلی زیبنده کشوری که 1 درصد جمعیت دنیا و 9 درصد منابع نفت، گاز و... دنیا را دارد، نیست.
گفتنی است در پایان این مراسم با اهدای لوح‌هایی از شخصیت آقای هوشنگ فاخر تجلیل شد.