تاریخ : سه شنبه 17 بهمن 1402
کد 4576

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛

حتی یک مخاطره نیز در محیط کاری زیاد است

نخستین همایش آموزش ایمنی و توانمندسازی کارفرمایان واحدهای زیر 10 نفر نیروی کار با حضور ویدوئوکنفرانسی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیران کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ها، و با مشارکت کمیسیون بانک، مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق تبریز و حضور کارفرمایان 110 واحد تولیدی و صنعتی استان، با هدف ارتقای فرهنگ ایمنی کار، در محل اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، سید صولت مرتضوی؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ابتدای این همایش ضمن تاکید بر اهمیت حفظ ایمنی و بهداشت در محیط کار گفت: بر اساس تاکید سازمان جهانی کار و معاهده‌نامه‌های بین‌المللی، ایجاد ایمنی در محیط کاری، یک ضرورت است.
وی با بیان اینکه طی چند سال اخیر اقدامات خوبی در راستای آموزش و همچنین ایجاد شرایط مناسب در کارگاه‌ها صورت گرفته است، افزود: خوشبختانه در اثر این اقدامات میزان تلفات و خسارات کارگاهی به‌شکل چشمگیری کاهش یافته است، با این حال ما معتقدیم، حتی یک مخاطره هم زیاد است.
مرتضوی بر لزوم برگزاری دوره‌های متعدد آموزشی در راستای آموزش کارفرمایان و کارگران برای استحکام و ایمنی در محیط کار تاکید کرد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به کمبود نیروی انسانی در حوزه نیروی کار، از تلاش برای جذب کارشناسان در این حوزه و به دنبال آن افزایش نظارت و بازدیدها از کارگاه‌ها خبر داد.
وی نظم در امور را عاملی مهم و بازدارنده‌ از بروز حوادث کاری عنوان کرد و ادامه داد: بی‌نظمی، بی‌برنامگی، بی‌مباهاتی و کم‌دقتی در بسیاری از مواقع موجب بروز مشکلات اساسی و آسیب‌های جدی حین کار می‌شود.
 
 
علی حسین رعیتی فرد؛ معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه اقدامات خوبی در راستای به‌حداقل رساندن حوادث کار در کشور صورت گرفته است، افزود: در سال گذشته حوادث ناشی از کار نسبت به سال‌های قبل کاهش 14 درصدی داشته است، همچنین میزان فوتی‌ها نیز طی این مدت 11 درصد کاهش پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از حوادث ناشی از کار در حوزه ساختمان صورت می‌گیرد، افزود: حدود 300 نفر از 711 فوتی‌های ناشی از کار در سال گذشته، در بخش ساختمانی بوده است، به‌همین دلیل ما سعی کرده‌ایم، نظارت بر رعایت موارد ایمنی کار در این حوزه را افزایش دهیم.
رعیتی‌فرد گفت: مشکل اصلی ما در رابطه با کارگاه‌های کوچک و متوسط است که ساختار مناسبی چه از نظر تامین ایمنی محیط کار و چه آموزش در این حوزه ندارند، این در حالی است که تمامی کارگاه‌ها قبل از راه‌اندازی، باید چهارچوب ایمنی را راعایت کرده  و آموزش‌های لازم را به کارگران بدهند.
وی از آموزش به‌عنوان نکته کلیدی و اصلی در کاهش تلفات حین کار یاد کرد.

داود آدینه؛ دبیرکل جدید کانون عالی کارفرمایی ایران نیز در این همایش بر لزوم همدلی، همکاری و هم‌افزایی در راستای بهبود شرایط کار تاکید کرد.

 
در ادامه این همایش، کارگاه آموزشی در خصوص نحوه تامین ایمنی محیط کار به شرکت‌کنندگان آموزش داده شد.
لازم به ذکر است اولین همایش تبیین قرارگاه آموزش ایمنی کار و توانمند سازی کارفرمایان کارگاه های زیر 10 نفر نیروی با هدف ارتقای فرهنگ ایمنی کار به صورت همزمان در 31 استان کشور برگزار شد.