تاریخ : دوشنبه 16 بهمن 1402
کد 4575

در دومین میز تجاری عراق مطرح شد؛

ضرورت برقراری مبادلات دوجانبه در قالب هیئت‌های تجاری

دومین جلسه میز تجاری عراق با حضور نمایندگانی از بخش دولتی و خصوصی با هدف طرح و احصاء مشکلات تجارت و بررسی شرایط صادرات به این‌ کشور در اتاق بازرگانی تبریز تشکیل شد. 
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، مسئول امور بین‌الملل اتاق تبریز در ابتدای این نشست به تشریح مشکلات و موانع قبلی از جمله نبود شرایط حمل یکسره بار و... در حوزه تجارت با کشور عراق پرداخت و افزود: علاوه بر مسائل موجود، طی ماه‌های اخیر بحث دو نرخی شدن ارز در کشور عراق، چالش‌های جدی برای تجار ایرانی به‌وجود آورده است.
وی تشریح کرد: بانک مرکزی عراق، ارز را به افرادی که به این کشور واردات انجام می‌دهند، به‌صورت دولتی و با نرخ پایین‌تر از بازار ارائه می‌دهد، اما با توجه به اینکه ایران جزو پنج کشور مستثنی شده از این موضوع است، عملا دریافت ارز دولتی ممکن نیست، در این شرایط تجار ما مجبور به صادرات محصول با نرخ ارز بین 9 تا 22 درصد بیشتر از قیمت ارز دولتی از طریق بازار آزاد هستند و این امر به معنای کاهش قدرت رقابت محصولات ایرانی در بازار این کشور است.
شهبازی اضافه کرد: در این بین 15 بانک عراق که در دوران تحریم، نقش مهمی در دور زدن تحریم ها برعهده داشتند، نیز به دستور بانک مرکزی آن کشور، از معاملات ارزی محروم شده‌اند، لذا این امر یک تهدید جدی برای ما محسوب می‌شود.
وی با اشاره به بخشنامه اخیر این کشور در خصوص ممنوعیت واردات شیرینی و شکلات از اول ژانویه 2024 گفت: بیسکویت، ویفر و کورن فلکس از این بخشنامه مستثنی هستند، با این حال باید گفت، بخش مهمی از محصولات ایرانی شامل این شرایط می‌شوند.
شهبازی از تشکیل مرکز سازمان توسعه تجارت در کشور عراق، برای حفظ بازار موجود و تلاش برای بهبود شرایط خبر داد.
وی با بیان اینکه اتاق تبریز، فعالترین اتاق بازرگانی کشور در خصوص پذیرش هیئت‌های تجاری از سایر کشورها است، گفت: اتاق تبریز در اوج بحث برجام و از سال 1395، قبل از تمامی اتاق‌ها، اقدام به اعزام و پذیرش هیئت‌های تجاری کرده است و در طول سال به‌طور متوسط 20 مورد پذیرش از کشورهای مختلف داشته است، با این حال پذیرش هیئت‌های تجاری، منوط به تعامل متقابل است. تا زمانی که فعالان اقتصادی استان، تمایلی به اعزام و سفر به کشورهای دیگر ندارند، و خواستار پذیرش هیئت هستند، کشورهای دیگر از برقراری ارتباط با تجار استان دلسرد خواهند شد.
وی تاکید کرد: تجار استان باید برای ارتباط‌گیری با سایر کشورها در قالب هیئت‌های تجاری اعزامی اتاق فعال‌تر شوند.
 

لزوم حضور فعالان اقتصادی استان در نمایشگاه‌های بین‌المللی
محمدتقی هنربر؛ رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صمت آذربایجان‌شرقی با اشاره به اهمیت برگزاری جلسات میزهای تجاری گفت: علیرغم اینکه بسیاری از تصمیمات در حوزه تجارت در سطح ملی مطرح بوده و خارج از اختیارات استانی است، با این حال طرح مشکلات و اعلام آن به نهادهای ملی، می‌تواند در مواقعی راهگشا باشد.
وی با اشاره به ظرفیت‌های صادراتی استان به عراق به‌خصوص در حوزه فلزات، شیرینی و شکلات و لوازم خانگی گفت: متاسفانه طی ماه‌های اخیر شاهد روند نزولی صادرات مقطوعات فلزی و لوازم خانگی هستیم و باید در این زمینه چاره‌اندیشی شود.
هنربر خواستار حضور فعالان اقتصادی استان در نمایشگاه‌های بین‌المللی شد و افزود: نباید واحدهای تولیدی و صنعتی استان به‌بهانه هزینه‌ها از شرکت در نمایشگاه‌ها خودداری کنند، چرا که ممکن است از دل این محافل، بازارهای بزرگی برای محصولات خود به‌دست بیاورند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از دو هزار و 300 نفر در آذربایجان‌شرقی، دارای کارت بازرگانی هستند و بیش از 100 نفر صادرکننده در استان به کشور عراق صادرات انجام می‌دهند، تاکید کرد: نباید اجازه بدهیم مشکلات یا مواردی از قبیل رفع تعهد ارزی، حجم و میزان صادرات ما به این کشور را کاهش دهد.
 
پارلمان بخش خصوصی همراه بخش دولتی در حوزه اقتصادی
رحیم روایی؛ نماینده معاونت اقتصادی استانداری آذربایجان‌شرقی در این نشست، ذات و ماهیت فضای بین‌المللی را به دلیل منافع کشورهای مختلف، پرمناقشه عنوان کرد و افزود: هر کشوری به‌دنبال تامین منافع ملی خود است و به‌همین دلیل چالش‌های مختلفی در مسیر تجارت وجود دارد.
وی با اشاره به وجود برخی مشکلات ایران از جمله مباحث مرتبط با استاندارد، مبادلات بانکی، حمل و نقل و تعهدات ارزی گفت: بهتر است میزهای تجاری به‌صورت موضوع‌محور و با حضور مسئولان مربوطه برگزار شود.
روایی، پارلمان بخش خصوصی را همراه بخش دولتی در تحقق اهداف اقتصادی عنوان کرد و افزود: بخش خصوصی و دولتی باید با مشارکت یکدیگر، ضمن تحلیل شرایط موجود و ارائه چشم‌اندازی از آینده، برای سال‌های آتی برنامه‌ریزی منسجمی داشته باشیم.
در ادامه این نشست اعضای میز تجاری عراق به بیان دیدگاه‌های خود در رابطه با مسائل و چالش‌های تجارت با این کشور پرداختند.