تاریخ : شنبه 14 بهمن 1402
کد 4569

در کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق تبریز مطرح شد؛

فقدان مدیریت یکپارچه، بزرگترین لطمه را به منابع آبی زده است

کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق تبریزبا محوریت بررسی امکان سنجی ایجاد زنجیره ارزش و بررسی راهکارهای مدیریت یکپارچه منابع آب در استان با حضور نمایندگانی از بخش خصوصی و دولتی در اتاق تبریز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، بشیر جعفری؛ رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق تبریز در ابتدابه تشریح محوریت این جلسه پرداخت و هدف از برگزاری این نشست را هم‌افزایی وتقویت همکاری بین متولیان بخش کشاورزی در راستای ایجاد زنجیره ارزش و بررسی راهکارهای مدیریت یکپارچه منابع آب در استان عنوان کرد.
 وی با بیان اینکه تاکنون جلسات متعددی در رابطه با چالش‌های زیست محیطی، بحران منابع آبی و همچنین نحوه بهبود کمی و کیفی تولیدات کشاورزی و صادرات آن با حضور روسا و نمایندگان دانشگاه‌های تبریز، سهند، مراغه، اعضای کمیسیون کشاورزی و کارشناسان مربوط برگزار شده است،افزود: تلاش ما این است تا خروجی این جلسات بتواند هم به بهبود شرایط بخش کشاورزی کمک کند و هم به حفظ منابع آبی و محیط زیست استان کمک کند.
 وی با اشاره به اهمیت حفاظت و استفاده بهینه از منابع آبی گفت: در صورت لزوم می‌توان، دبیرخانه واحدی تشکیل داد، به‌همین منظور در نشست امروز،امکان تحقق یاعدم تحقق تشکیل دبیرخانه‌ مورد بررسی قرار می‌گیرد.
جبارعلی ذاکری؛ معاون هماهنگی امور استانداری آذربایجان‌شرقی بر ضرورت ترسیم نقشه راه، به‌منظور مدیریت منابع آبی استان تاکید کرد.
وی با بیان اینکه در حوزه آبریز دریاچه ارومیه با محدودیت منابع آبی مواجه هستیم، گفت: قوانین بازدارنده و
ابزارهای کنترل و نظارت تاکنون نتوانسته‌اند، در این زمینه موثر واقع شوند.
ذاکری با تاکید بر وجود نیروی انسانی کارآمد گفت: دولت می‌تواند با فراهم کردن زیرساخت‌ها و بهره‌گیری از نیروی‌های فعال، مصرف آب در بخش کشاورزی را کاهش دهد.
 
کوهستانی؛ نایب رئیس اول کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست، تشکیل دبیرخانه یا مرکزهماهنگی مدیریت یکپارچه منابع آبی راضرورتی اساسی برای استان عنوان کردو افزود: حکمفرمایی منابع آبی،جدیدترین شیوه مدیریت در این زمینه به‌شمار می‌رودکه البته هنوزدرمرحله نظریه‌پردازی است.
 وی با بیان اینکه افزایش جمعیت، توسعه بخش کشاورزی و کاهش نزولات جوی به صورت همزمان باعث افزایش مصرف آب در کشور شده است، تاکید کرد: باید بین عرضه و مصرف آب تعادل ایجاد شود، با این حال در برخی موارد شاهد هستیم حتی عرضه‌کنندگان آب نیز همسو با مصرف‌کنندگان، هر کجا در زمینه عرضه آب به بن‌بست می‌رسند، راهکارهای جایگزین برای برداشت آن پیشنهاد می‌دهند.

عباس بشیری؛ رئیس گروه سرمایه‌گذاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی در این نشست گفت: فقدان مدیریت یکپارچه، بزرگترین لطمه را به منابع آبی زده است.
وی با بیان اینکه بیش از ۸۸ درصد مصرف آب کشور در بخش کشاورزی صورت می‌گیرد، افزود: علی رغم مصرف زیاد آب در این بخش، کارایی و بهره‌وری آن بسیار پایین است.
 بشیری با بیان اینکه متاسفانه ارزش اقتصادی آب برای مامشخص نیست، تاکید کرد:مدیریت منابع آب باید به صورت منطقه‌ای انجام شود نه استانی.

محمدی؛ معاون برنامه‌ریزی سازمان آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اهمیت مدیریت منابع آبی در استان و منطقه شمال‌غرب برای احیای دریاچه ارومیه گفت: میزان آب‌ و سفره‌های زیرزمینی دراستان مشخص است،بنابراین بایدبرای استفاده ازآب موجود برنامه‌ریزی شود.
وی بابیان  اینکه دراستان ماحتی یک چاه غیرمجاز عمیق نیز وجود ندارد،افزود: تمام اهتمام ما برمسدودکردن چاه‌های غیرمجازاست، به‌طوریکه در شش ماهه نخست سال۱۴۰۲، تعدادیک هزار و 600 چاه غیر مجاز در استان پر شده است، اما متاسفانه پس از طی پروسه طولانی شناسایی و پر کردن چاه‌ها، مجددا از جای دیگری چاه غیر مجاز زده می‌شود.
محمدی با بیان اینکه در زمینه منابع آبی با محدودیت مواجه هستیم و باید در عرضه آب حساسیت بیشتری داشته باشیم، تصریح کرد: با این حال در بسیاری از مواقع کارگروه رفع موانع تولید برای واگذاری انشعاب آب به ما فشار وارد می‌آورد.
وی سرازیر کردن آب‌های تصفیه‌‌خانه‌های پساب۱۲ شهر استان به دریاچه ارومیه، لایروبی تمام رودخانه‌های حوزه دریاچه ارومیه، انتقال آب از دریای خزر و بومی‌سازی فن آوری بارورسازی ابرها در کشور را از جمله راهکارهای مدیریت منابع آبی در حوزه دریاچه ارومیه عنوان کرد.
 
احمد کاظم زاده؛ مشاور کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست و مدیر گروه هیدروپلتیک( IAWAS) گفت: با وجود اینکه مدیریت یکپارچه منابع آب در گذشته نیز مرسوم بوده و در برخی از مناطق دنیا اجرا می‌شده است اما از دهه 70 میلادی به بعد و برگزاری اولین نشست آب در استکهلم است که بتدریج این مفهوم ابعاد و گستره جهانی پیدا کرد و بعد از اختصاص فصل 18 دستور­کار 21 سازمان ملل به مسئله آب و لزوم یکپارچه­ سازی منابع آب در جریان اولین نشست سران زمین در ریودوژانیرو در سال 1992 به صورت یک الزام جهانی در­آمد و در دستور­کار کشورها قرارگرفت.
وی ادامه داد: در ایران مدیریت یکپارچه منابع آب با چند دهه تاخیرمورد توجه قرار گرفته و اگرچه اختصاص فصل هشتم از برنامه هفتم توسعه به مدیریت یکپارچه منابع آب گامی به جلو در جهت حل بنیادین و ریشه ای ابرچالش آب محسوب می شود، اما باید توجه داشت که مدیریت یکپارچه منابع آب دارای پیش نیازها و شاخص ها و الزاماتی است که باید فراهم شود و الا چیزی جز بازی با مفاهیم و کلمات نخواهد بود.
کاظم زاده افزود: از جمله این الزامات می توان به لزوم ایجاد وحدت ساختاری بین نهادهای متولی، استفاده چندمنظوره از آب در همه بخش های کشاورزی، خانگی ، صنعت و شهری، تقویت مدیرت مشارکتی بین همه آب بران، جایگزینی پروسه نگری با پروژه محوری، تقویت بین رشته ای و پرهیز از تک رشته ای، پرهیز از محلی نگری، تقویت رویکرد همکاری به جای رقابت،  اتخاذ بازی های برد- برد به جای برد- باخت یا باخت- باخت و در نهایت تقدم خیرجمعی بر منافع فردی اشاره کرد.
وی گفت: درسال 1389 یک برنامه جامع برای مدیریت یکپارچه دریاچه ارومیه تهیه و یک نقشه راه 25 ساله طراحی شده است و علیرغم اینکه استانداران سه استان آذربایجان شرقی و غربی و کردستان زیر آن را امضاء کرده اند ودر هیئت دولت هم به تصویب رسیده، اما اجرا نشده است و این جای سوال دارد و الان هم هرچند دیر شده اما چاره ای جز اعمال مدیریت یکپارچه بر اساس یک ابرطرح و نقشه راه بلندمدت نیست چراکه چالش ها اکنون به ابرچالش تبدیل شده و ابرچالش هم به ابرطرح نیاز دارد و اجرای ابرطرح هم نیازبه یک دفتر و دبیرخانه دارد که نقشه راه طراحی شده را بدون تاثیرپذیری از تغییر دولت ها طی چند دهه دنبال کند. 
 
 
 
 

 
آلبوم تصاویر کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق تبریز