تاریخ : چهارشنبه 11 بهمن 1402
کد 4560

در هفتمین جلسه کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق تبریز طرح شد؛

بررسی ایجاد کنسرسیوم صادراتی برای واحدهای کوچک و متوسط در آذربایجان‌شرقی

هفتمین جلسه کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق تبریز با معرفی مرکز داوری تبریز و محوریت بررسی چگونگی تشکیل کنسرسیوم صادراتی در استان با حضور نمایندگانی از بخش خصوصی و دولتی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، سهند شهبازی؛ دبیر کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق تبریز در ابتدای این نشست به تشریح دستور جلسه پرداخت و افزود: شناسایی موانع صادرات و واردات از جمله رسالت‌های این کمیسیون است، در این راستا در این جلسه بحث ایجاد کنسرسیوم صادراتی استان در دستور کار قرار دارد. وی ادامه داد: در حال حاضر حدود 95 درصد بنگاه‌های اقتصادی آذربایجان‌شرقی، خرد و متوسط هستند و به‌همین دلیل در حوزه تولید، بازارشناسی و بازاریابی نمی‌توانند موفق عمل کنند، به همین دلیل ایجاد کنسرسیوم صادراتی جهت توسعه فعالیت‌ها ضروری به‌نظر می‌رسد.

عزیز امن‌الهی؛ مسئول مرکز داوری اتاق بازرگانی تبریز در این نشست به تشریح مزایای این مرکز پرداخت‌. وی افزود: فعالان اقتصادی می‌توانند با پیش‌بینی مرکز داوری اتاق بازرگانی در قراردادهای خود، از امتیازات این مرکز بهره ببرند. امن‌الهی با اشاره به تعدد پرونده‌ها در مراجع قضایی استان گفت: فرایند رسیدگی به پرونده‌ها بسیار طولانی است و این باعث متضرر شدن فعالان اقتصادی می‌شود، با این حال این روند در مرکز داوری اتاق می‌تواند با سرعت و دقت بیشتر پیگیری وحل و فصل شود. وی گفت: تمامی داوران این مرکز از صادق‌ترین، باسوادترین و با صلاحیت‌ترین قضات بازنشسته یا وکلا هستند و رسیدگی در این مرکز تخصصی‌تر و فنی‌تر است. مسئول مرکز داوری اتاق تبریز بر لزوم مشورت با افراد آشنا به مسائل حقوقی قبل از عقد قرارداد تاکید کرد و افزود: در این صورت بسیاری از مشکلات حاضر از بین می‌رود و قرارداد محکمی بین طرفین بسته می‌شود.

طاهر روحی؛  مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی،  با اشاره به وجود مشکلات عدیده در حوزه واحدهای تولیدی، فعالیت مرکز داوری اتاق تبریز را بستر مناسبی برای فعالان اقتصادی دانست و افزود: بهتر است این مرکز از وجود متخصصان حوزه تولید و تجارت برای افزایش بهره‌وری استفاده کند. 
وی در ادامه ایجاد کنسرسیوم صادراتی را لازمه توسعه فعالیت‌های اقتصادی عنوان و تاکید کرد: قبل از هر اقدامی شرکت‌ها باید بر روی تامین و تشکیل زنجیره تولید تمرکز کنند و سپس با تعیین بازار هدف و نحوه حضور در آن، فعالیت خود را توسعه دهند.
 
کنسرسیوم‌های صادراتی، شیوه نوین حضور در بازارهای بین‌المللی
پرویز محمدزاده؛ نائب رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق تبریز با اشاره به اهمیت ایجاد کنسرسیوم صادراتی گفت: بنگاه‌های کوچک و متوسط برای رسیدن به رشد اقتصادی نیازمند دسترسی به منابع مالی هستند، همچنین ایجاد تنوع در بازار، لازمه افزایش قدرت رقابتی در بازارهای جهانی است.
وی ادامه داد: ایجاد کنسرسیوم‌های صادراتی، یکی از ابزارها و شیوه‌‌های نوین بنگاه‌های کوچک و متوسط برای حضور در بازارهای بین‌المللی است.
محمدزاده با تاکید بر اینکه در جهان امروز دیگر نمی‌توان به‌شکل سنتی تجارت کرد، گفت: فرصت‌های زیادی در حوزه تجارت در عرصه جهانی وجود دارد که از طریق تحقیقات بازار بین‌المللی می‌تواند محقق شود.
وی تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی را راه حلی میان‌مدت و بلند مدت برای رفع چالش‌های تجارت از جمله در زمینه بهبود پتانسیل‌های صادراتی، کاهش هزینه‌ها و همچنین کاهش ریسک عنوان کرد.
محمدزاده مهم‌ترین مزیت کنسرسیوم را حفظ استقلال شرکت‌ها عنوان کرد و افزود: حقوق مالی، حقوقی و مدیریتی بنگاه‌های اقتصادی کاملا در این کنسرسیوم‌ها حفظ می‌شود.
وی با بیان اینکه بهتر است بنگاه‌های کوچک به‌جای رقابت با هم، از الگوی همکاری برای یافتن بازارهای بین‌المللی استفاده کنند، تاکید کرد: اگر شرکت‌ها به‌صورت مکمل و زنجیره‌وار با یکدیگر فعالیت کنند، می‌توانند پاسخگوی خواسته‌ها و نیازهای بازارهای جهانی باشند.
در پایان این نشست، نمایندگان بخش خصوصی به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص چگونگی تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی و همچنین نحوه فعالیت مرکز داوری اتاق تبریز پرداختند.

 
آلبوم تصاویر کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق تبریز