تاریخ : جمعه 29 دي 1402
کد 4529

در جلسه بررسی و تحلیل کتاب "پیوند‌های کتاب " در اتاق تبریز طرح شد

زبان آغاز تمدن است

جلسه بررسی و تحلیل و تحلیل "پیوند‌های کتاب " با حضور جمعی از دوست‌داران کتاب و اساتید دانشگاهی در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، در این نشست کتاب" پیوند‌های پنهان" نوشته‌ی فریتیوف کاپرا و به ترجمه محمد حریری اکبری، با سخنرانی صاحب‌نظران و علاقمندان عرصه کتاب  مورد بررسی قرار گرفته و اهداف و نگرش نویینده کتاب تشریح شد. 

در ابتدای این جلسه محمد نژاد کاظمی؛ پزشک و تحلیلگر، با اشاره به مباحث زیست‌شناسی و تاثیر شنیدن و حرف زدن بر روی انسان‌ها گفت: کتاب مذکور در مورد محیط زیست و هستی صحبت می‌کند و اهمیت ویژه‌ای به مفاهیم زیست شناختی داده است.

وی با پرداختن به تاریخچه صحبت و برقراری ارتباط افزود: ارتباط از ابتدا با زبان بدن آغاز شد و سپس از طریق زبان صورت گرفت. در واقع می‌توان گفت تمدن با حرف زدن شروع می‌شود و اگر زبان نباشد، فرهنگی نخواهیم داشت، البته لازم به ذکر است که پشتیبان اصلی زبان، گوش و شنیدن است که در جهان مظلوم واقع شده است. 

نژاد کاظمی گفت: در این کتاب اشاره شده است که ما باید از هستی و زیستی و از تراوشات چرخه هستی بهره ببریم. 

 

شاخص‌ترین ویژگی موجود زنده "خودزایی" است 

فریبا عزب‌دفتری؛ استاد دانشگاه تبریز، در تحلیل این کتاب از نگرش کاپرا و ارزش و اهمیت زیست‌شناسی  استفاده کرد و افزود: زمانی که یادگیری نباشد، حیات نیز متوقف خواهد شد. به گفته کاپرا (نویسنده این کتاب)، موجود زنده، هر نوع تغذیه را از محیط خود می‌گیرد و روی محیط نیز اثر می‌گذارد. 

عزب دفتری در تشریح کتاب اظهار کرد: شاخص‌ترین ویژگی موجود زنده "خودزایی" است، به این جهت که دائما در حال ترمیم خود و تلاش برای زندگی است. این یعنی توسعه پایدار، که توسعه پایدار فقط متعلق به محیط زیست است. 

این استاد دانشگاه در خصوص اهمیت آگاهی و فناوری گفت: به گفته کاپرا ، بشر به دلیل تکامل خود، قادر به جدایی از فناوری نیست. 

 

زیست‌شناسی، شاه رشته علوم 

در سومین بخش از این جلسه تحلیل ، محمد حریری اکبری؛ مترجم کتاب اظهار کرد: کل کتاب "پیوند‌های پنهان" روایتی از پیدایش و تکامل است که از پیدایش جهان یعنی بیگ بنگ آغاز شده و با پیدایش موجودات تک سلولی و انسان و تمدن‌ها ادامه می‌یابد.

حریری افزود: پیدایش زبان بسیار مهم است، چرا که زبان مفاهیمی به وجود می‌آورد که عینی نیستند و تنها از طریق ذهن معنی می‌یابند، همانند فرهنگ و دین.

وی ادامه داد: در مراحل بررسی و روند تکاملی انسان در کتاب "پیوند‌های پنهان"  به فناوری اشاره شده است. فناوری قبل از پیدایش زبان نیز وجود داشته و بهترین تعریف برای فناوری عبارتست از "کاربرد علم در عمل ".  

حریری با اشاره به بینش بین‌رشته‌ای کاپرا و اهمیت زیست‌شناسی، بایولوژی و مهندسی ژنتیک در جهان امروزی گفت: زیست‌شناسی، شاه رشته علوم است.

 حریری اکبری در پایان، از خطرات توسعه انسان، اقتصاد و سیاست یاد کرده و تاکید کرد: حل مشکلات امروزه جهان در گرو دو موضوع است، فمینیسم و محیط زیست.  

گزارش از فرانک نوروزی و اولدوز اقدم ارسی
 

آلبوم تصاویر جلسه بررسی و تحلیل کتاب "پیوند‌های کتاب "