تاریخ : يکشنبه 24 دي 1402
کد 4519

سومین جلسه میز تجاری روسیه در اتاق تبریز برگزار شد

  سومین جلسه میز تجاری روسیه با محوریت بررسی گشایش ال‌سی شبکه بانکی ایران در خارج از کشور، توسط بانک سپه، برای تجار بین کشور ایران و روسیه و همچنین اعزام هیئت تجاری به نمایشگاه بین‌المللی صنایع غذایی PROD EXPO 2024 مسکو در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، در ابتدای جلسه سید یوسف حسینی؛ رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق تبریز، گشایش ال‌سی برای تجارت با کشور روسیه را خبر خوبی دانست و افزود: تحریم‌های بین‌المللی باعث شده است، تجار برای خرید یا فروش کالاهای خود، با مشکلات متعددی مواجه شوند، اما با این اقدام بسیاری از ریسک‌های تجارت با روسیه از بین رفته و فرایندها تسهیل می‌شود.
وی تأکید کرد: در حال حاضر رویکرد دو کشور ایران و روسیه به افزایش مبادلات تجاری با یکدیگر مثبت است و در این راستا گام‌هایی برداشته می‌شود، ما نیز می‌توانیم از این فرصت‌های به‌وجود آمده استفاده کنیم، با این حال اگر کسی تمایلی به بهره‌گیری از امتیازات جدید ندارد، می‌تواند بر اساس روال قبلی به فعالیت خود ادامه دهد.
وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر پتانسیل ویژه‌ای برای تجار ایرانی در بازار روسیه فراهم شده است، گفت: علیرغم مهیا بودن شرایط، متأسفانه روزبه‌روز نقش ایران در این بازار بزرگ کم‌رنگ‌تر می‌شود.
رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق تبریز با اشاره به اعزام هیئت تجاری به نمایشگاه بین‌المللی صنایع غذایی PROD EXPO 2024 مسکو گفت: در این نمایشگاه که از تاریخ 16 تا 20 بهمن‌ماه در مسکو برگزار می‌شود، بالغ بر دو هزار و 200 غرفه از کشورهای مختلف حضور دارند و فرصت مناسبی برای افزایش تعامل و ارتباطات برای تجار استان محسوب می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه اتاق تبریز تمامی شرایط را برای حضور هیئت تجاری در این نمایشگاه بررسی کرده است، گفت: علاقه‌مندان برای بهره‌گیری از حضور در این نمایشگاه حداکثر تا 28 دی ماه سال‌جاری می‌توانند، مدارک خود را به واحد امور بین‌الملل اتاق تبریز تحویل دهند.
در ادامه دلاور، معاون ارزی شعب بانک سپه استان به تشریح نحوه فعالیت اولین ال‌سی بانک‌های ایران به‌دنبال رایزنی‌ها و عملیاتی‌سازی بسترهای پولی و بانکی و مذاکرات فنی در روسیه پرداخته و افزود: از سال 1386 که سوئیفت قطع شده است، تجار به‌سختی از طریق حواله و... مبادلات تجاری را انجام می‌دهند، اما با گشایش ال‌سی برای کشور روسیه، شرایط تسهیل خواهد شد.
وی از انجام یک‌سری اقدامات برای گشایش ال‌سی با بلاروس و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا در آینده نزدیک خبر داد.
دلاور تأکید کرد: این گشایش اعتبار، امکان خرید و فروش آسان و اعتباری توسط تجار ایرانی از کشور روسیه را فراهم کرده است که در تسهیل واردات و صادرات کمک‌کننده خواهد بود و دیگر تجار مجبور نیستند در بسترهای غیر بانکی که هزینه، ریسک و زمان انتقال پول را افزایش می‌داد، اقدام به جابه‌جایی پول کنند. 
جواد بحری‌پور؛ معاون ارزی بانک ملی استان نیز در این نشست گفت: در حال حاضر پنج بانک روسیه در رابطه با گشایش اعتبار با بانک‌های ایرانی قرارداد بسته‌اند و احتمالاً در آینده تعداد این بانک‌ها افزایش خواهد یافت.
وی با اشاره به مزایای متعدد گشایش ال‌سی برای تجار ایرانی گفت: در بستر این امتیاز، اشخاص با یکدیگر طرف قرارداد نیستند، بلکه بانک‌های دو کشور به‌عنوان ضامن، بخش مالی تجارت را برعهده می‌گیرند.
بحری‌پور کارمزد ضمانت‌نامه تجار را بسته به نوع ضمانت‌نامه، بین نیم تا دو درصد عنوان کرد و یادآور شد: طرفین می‌توانند با قید تمامی شرایط مورد توافق، اقدام به تجارت کنند، اما در صورتی که متناسب با مفاد قرارداد، رفتار نکنند، بانک‌ها نمی‌توانند ضمانت آن‌ها را عهده‌دار باشند.
وی در پایان از افتتاح صرافی بانک‌ ملی در استان آذربایجان‌شرقی در آینده نزدیک خبر داد.

 صادق نامدار؛ سرپرست حوزه نظارت گمرکات آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه در حال حاضر برخی ابهامات درخصوص نحوه اجرایی شدن گشایش اعتبار ال‌سی وجود دارد، خواستار برگزاری جلسات تخصصی برای رفع موارد مبهم و آشنایی بیشتر با این شیوه مبادله شد.
وی ادامه داد: ال‌سی اکنون بهترین روش پرداخت در جهان به‌شمار می‌رود و برخلاف حواله یا صرافی‌ها میزان ریسک کمتری دارد.
نامدار تصریح کرد: سهم آذربایجان‌شرقی از تجارت ایران با کشور روسیه، بسیار ناچیز است و این در حالی است که تجار این کشور تمایل زیادی برای تجارت با تجار استان دارند.
رحیم روایی؛ نماینده معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری نیز ضمن بیان نتایج پیگیری­های مصوبات قبلی، توضیحاتی در خصوص امکان برقراری پرواز مستقیم تبریز-مسکو-تبریز ارائه داد.
در انتهای جلسه نیز اعضای میز روسیه سوالات خود را مطرح کردند.

 
آلبوم تصاویر سومین میز تجاری روسیه