تاریخ : يکشنبه 17 دي 1402
کد 4505

در جلسه کمیسیون صنایع اتاق تبریز طرح شد؛

ماشین‌آلات صنعتی استان نیاز به نوسازی و بازسازی دارند

جلسه کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی تبریز با محوریت بررسی مسائل و مشکلات صنایع در حوزه بازسازی و نوسازی ماشین‌آلات با حضور رئیس کمیسیون صنایع اتاق تبریز و جمعی از فعالان اقتصادی استان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، یونس اکبرپور پایدار؛ رئیس کمیسیون صنایع اتاق تبریز، هدف از برگزاری این نشست را بررسی مسائل و مشکلات صنایع در حوزه عدم توانایی در بازسازی و نوسازی ماشین‌آلات عنوان کرد و افزود: در این جلسه راهکارهای جلوگیری از سوء مدیریت انرژی مصرفی به‌وسیله ماشین‌آلات کهنه، پیگیری اقدامات انجام شده از سوی سازمان صمت در راستای کمک به صنایع جهت انجام واردات ماشین‌آلات صنعتی و سریع‌ترین راهکارها جهت ایجاد نوسازی و بازسازی ماشین‌آلات با حضور نمایندگان بخش خصوصی و دولتی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
وی با تاکید بر اینکه فرسودگی و استهلاک ماشین‌آلات در واحدهای تولیدی، منجر به اتلاف انرژی شده و بهره‌وری را کاهش می‌دهد، افزود: نبود تجهیزات به‌روز، یکی از موانع اساسی توسعه صادرات محصولات ایرانی به سایر کشورها است، به‌همین دلیل نوسازی ماشین‌آلات خط تولید ضرورتی انکارناپذیر است.
پایدار با بیان این مطلب گفت: مشکل اصلی در نوسازی تجهیزات، کمبود نقدینگی و تامین مالی است. همچنین ما باید ارتباطات خود را با سایر کشورها توسعه داده و از این طریق راه را برای تبادل فناوری هموارتر کنیم.
وحید کوچه‌مشکی؛ رئیس کمیته انرژی کمیسیون صنایع نیز در این جلسه، فرسودگی ماشین‌ را یکی از عوامل موثر در افزایش مصرف و پِرت انرژی در کشور عنوان و تاکید کرد: مدیریت مصرف انرژی در واحدهای صنعتی، با ماشین‌آلات قدیمی امکانپذیر نیست.
وی تصریح کرد: با نوسازی و بازسازی تجهیزات، می‌توان تا حد زیادی از اتلاف انرژی در کارخانجات جلوگیری کرد.
سلیمان نوروزی؛ رئیس خانه معدن استان آذربایجان‌شرقی در این نشست با بیان اینکه واحدهای صنعتی توان مالی برای تجهیز و نوسازی ماشین‌آلات را ندارند، بر لزوم حمایت دولت در واردات ماشین­آلات دست دوم باکیفیت خارجی و همچنین حمایت بانک‌ها از طریق تخصیص وام و اعتبار خرید تجهیزات برای صنایع تاکید کرد.
وی گفت: اگر دولت در این زمینه اقدامی انجام ندهد، بسیاری از واحدها به مرور زمان از چرخه تولید خارج و تعطیل می‌شوند.
نوروزی ادامه داد: بهتر است دولت به‌جای پیگیری فعال کردن واحدهای تولیدی راکد، با حمایت از واحدهای فعال و نیمه‌فعال، مانع از تعطیلی صنایع شود.
بهروز مهدوی؛ رئیس هیئت مدیره فولاد آذربایجان در این نشست با بیان اینکه در حال حاضر یک‌هزار و 731 واحد صنعتی در استان فعالیت دارند، بر ضرورت آینده‌نگری در حوزه صنایع استان تاکید کرد.
وی افزود: صنایع استان فرسوده شده‌اند و به‌همین دلیل محصولات تولیدی استان، توان رقابت خود را در بازارهای جهانی از دست داده‌اند، بنابراین ما نیازمند انقلاب عظیم در حوزه ابزارآلات صنعتی هستیم.
مهدوی ادامه داد: البته مشکل ما تنها در حوزه ماشین‌آلات نیست، بلکه مسئله اصلی عدم نگاه آینده‌محور و جامع است. در حال حاضر ما با چالش مدیریت در حوزه منابع انسانی و کمبود انرژی نیز مواجه هستیم.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر پنج نفر از نمایندگان استان، عضورکمیسیون صنعت مجلس شورای اسلامی هستند، گفت: تا این لحظه نمایندگان آذربایجان‌شرقی نتوانسته‌اند، هیچ‌گونه اقدام مثبتی در رابطه با صنایع استان بردارند.
مهدوی گفت: وظیفه دولت‌ها در سراسر دنیا، بسترسازی، تسهیل‌گری، ایجاد امنیت برای فعالیت و فراهم ساختن زمینه‌های صادرات و واردات است تا صنعتگران بتوانند، با رقبای خارجی خود رقابت کنند.

 
آلبوم تصاویر کمیسیون صنایع اتاق تبریز