تاریخ : شنبه 9 دي 1402
کد 4481

در جلسه آموزشی و توجیهی نمایندگان اتاق در هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی استان طرح شد؛

اهمیت آموزش و آشناسازی مؤدیان مالیاتی به حقوق قانونی خود

جلسه آموزشی و توجیهی نمایندگان اتاق در هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی استان در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، مهدی امینی؛ رئیس کمیسیون بانک، مالیات، کار و تأمین اجتماعی اتاق بازرگانی تبریز در این نشست با اشاره به اینکه این کمیسیون در راستای توانمندسازی و دانش‌افزایی نمایندگان اتاق در هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی اقدام به برگزاری جلسات آموزشی و توجیهی می‌کند، اظهار کرد: نمایندگان باید نسبت به اختیارات قانونی خود آشنایی کامل داشته باشند تا بتوانند نقش نمایندگی خود را به نحو احسن ایفا کنند و حتی هنگامی که در اقلیت هستند، باید بر انشای رأی خود با ذکر دلایل اصرار کنند.
امینی با تأکید بر اینکه مالیات بر ارزش افزوده، باید در کالای نهایی و پای صندوق‌های فروش اعمال شود، نه در تمامی مراحل چه در گمرک، چه مواد اولیه و چه تولید، گفت: نحوه اخذ مالیات بر ارزش افزوده، هزینه سنگینی را برای واحدهای تولیدی، به‌خصوص واحدهای بزرگ تحمیل کرده است و خواستار بازنگری در نحوه اجرای آن هستیم.
جعفر محرم پور؛ دبیر اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به اینکه مشکلات عمده هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی، خلأهای آموزشی  و مشکلات ساختاری است، گفت: اتاق بازرگانی با توجه به اهمیت آموزش و آشناسازی مؤدیان به حقوق قانونی خود، از سال گذشته، برنامه‌های آموزشی متعددی از جمله آموزش تکالیف مصرح در قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان را با هماهنگی اداره کل امور مالیاتی برگزار می‌کند تا هم فعالان بخش خصوصی و هم نمایندگان امور مالیاتی چالش‌های خود را طرح و پاسخ‌های لازم را دریافت کنند..
غلامرضا شریفی؛ مشاور امور مالیاتی کمیسیون با بیان اینکه اکنون در مرحله تدوین لایحه بودجه سال 1403 هستیم، افزود: در برنامه بودجه سال 1403، رشد 52 درصدی درآمدهای مالیاتی برای کشور پیش‌بینی شده است. ما نیز با این قضیه موافقیم، اما به‌شرطی که این درصد برای تمام استان‌ها به‌صورت مساوی اعمال شود.
شریفی تصریح کرد: در لایحه بودجه 1403 پایه مالیاتی جدیدی تعریف نشده است و ما نباید از بابت مالیات، به منابع موجود فشار مضاعفی وارد کنیم، بلکه باید منابع جدید شناسایی کرده و اجازه ندهیم مقامیانی که همواره مالیات خود را پرداخت کرده‌اند، تحت فشار قرار گیرند.
وی بر لزوم استفاده از ظرفیت شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در رابطه با کاهش فشار مالیاتی بر فعالان اقتصادی استان و رایزنی با مسئولان دولتی و بر لزوم آگاهی نمایندگان اتاق در هیئت‌های حل اختلاف اختیارات قانونی خود تأکید کرد و افزود: با اصلاح آیین‌نامه دادرسی مالیاتی، در صورتی که هنگام رسیدگی به پرونده‌های مؤدیان مالیاتی، یکی از سه نفر عضو هیئت در جلسه حاضر نباشد، آن جلسه فاقد وجاهت قانونی است.
در این جلسه، غلامرضا شریفی، مشاور امور مالیاتی کمیسیون موادی از آیین دادرسی مالیاتی را تشریح کرد. همچنین نمایندگان اتاق در هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی به تشریح مشکلاتی که در هیئت‌ها با آن مواجه هستند، پرداختند و مشاور کمیسیون راهنمایی و مشاوره‌های لازم را در این زمینه ارائه داد.
در پایان این نشست، مقرر شد جلسات آموزشی و توجیهی نمایندگان اتاق در هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی تداوم یابد و همچنین این جلسات با حضور نمایندگان بند 2 ( نمایندگان قوه قضائیه) نیز برگزار شود.