تاریخ : شنبه 4 خرداد 1398
کد 447

نشستی برای ایجاد قطب سوم خودور سازی در استان

به پیشنهاد دکتر مسعود پزشکیان نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی، هیات رئیسه و هیات نمایندگان اتاق تبریز با فعالان قطعه سازی استان در راستای ایجاد قطب سوم خودورسازی کشور تشکیل جلسه داد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز دکتر یونس ژائله رئیس اتاق تبریز با اشاره به اهمیت صنعت خودروسازی و قطعه سازی در دنیا خاطر نشان کرد: در دوره نهم اتاق بازرگانی هر دو نواب رئیس اتاق تبریز از فعالان صنعت خودورسازی و قطعه سازی هستند که نشان از اهمیت و جایگاه این صنعت  در استان دارد. وی با تقدیر از حمایت دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی از تقویت استان و تبریز به عنوان قطب سوم خودرو سازی در کشور خاطر نشان کرد: از نظر مکانی گزینه های  مختلفی برای ایجاد قطب سوم خودروسازی کشور در تبریز وجود دارد، که خرید ماشین سازی تبریز، و بهره برداری از ظرفیت ها و زیر ساخت های این واحد تولیدی از جمله این موارد است و خرید زمین از دیگر موارد مطرح شده در این خصوص است.
رئیس اتاق تبریز با اشاره به فعالیت واحد های قطعه سازی استان با تمام ظرفیت خود یادآور شد: افزایش نرخ ارز سبب شده که خودرو سازان داخلی برای تامین قطعات مورد نیاز خود از قطعه  سازان داخلی بهره مند شوند که این فرصت مناسبی برای توسعه بیش از پیش این صنعت در کشور و استان است. وی  اظهار امیدواری نمود: از فرصت پیش آمده با همکاری های بیشتر خودرو سازان و قطعه سازان امکان توسعه این صنعت در استان بیش از پیش مهیا گردد.
ژائله افزایش مهارت ها و بهبود کیفیت محصولات تولیدی را بزرگترین مزیت رقابتی در اقتصاد نوین خواند و یادآور شد: در خصوص آموزش مهارت ها در استان می بایست اقدامات موثری انجام پذیرد.
مسعود بنابیان عضو هیات نمایندگان اتاق و رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تبریزآمادگی کمیسیون برای پیگیری مسائل و مطالبات حوزه های مختلف صنعت و معدن در استان را اعلام کرد و یادآور شد: با توجه به ظرفیت های موجود استان امکان توسعه همه جانبه صنعت استان بخصوص در حوزه قطعه سازی و قطعه سازی مهیا است. وی استفاده از تجربیات گذشته در صنعت قطعه سازی و خودورسازی درایجاد قطب سوم خودرو در استان را مهم ارزیابی نمود. 
ابوالفتح ابراهیمی نایب رئیس اتاق تبریز با اشاره به هدف اساسی جلسه که ایجاد قطب سوم خودرو سازی در استان است، یادآور شد: بنا به مقتضیات زمانی؛ تولید خودروهای الکترو نیکی و هیبریدی از طرف مشتریان داخلی و دولت به خاطر مصرف بهینه انرژی درخواست می شود و می بایست از این فرصت به وجود آمده در جهت ایجاد قطب سوم خودور سازی اقدامات لازم را انجام دهیم.وی در این خصوص افزود: قوانینی که جدیدا در مجلس شورای اسلامی تصویب شده این امکان را فراهم می آورد که در همین راستا با تیب خاطر بیشتری فعالیت نمایم.وی همکاری فعالان حوزه خودرو سازی و قطعه سازی استان در این خصوص را از عوامل اساسی موفقیت این پروژه بزرگ خواند و اظهار امیدواری نمود: با فعالیت های که تاکنون در این خصوص صورت گرفته در کوتاه ترین زمان ممکن قطب سوم خودر سازی در استان تحقق یابد.
عباس کمالی نایب رئیس اتاق تبریزبا اشاره به اهداف اساسی این نشست گفت: تاکنون چهار جلسه رسمی در جهت فراهم نمودن زیر ساخت های لازم برای  ایجاد قطب سوم خودور سازی در استان تشکیل شده تا فعالان این حوزه  با همکاری و هم افزایی هم بتواند در ایجاد قطب سوم خودرو سازی اقدام لازم را انجام دهند.وی با اشاره به اقدامات انجام یافته از طرف شرکت امیکو و سایر شرکت های فعال درحوزه قطعه سازی و خودورسازی یادآور شد: در این خصوص مذاکراتی با شرکت های چینی و اروپایی صورت گرفته که امیدواریم در کوتاه ترین زمان ممکن به اهداف تعیین شده در خصوص قطب سوم خودور سازی در استان نایل گردیم.
اکبر پایدار رئیس انجمن قطعه سازان استان با اشاره به ظرفیت ها و توانمندیهای اعضاء این انجمن در استان خاطر نشان کرد: با توجه به تغییرات صورت گرفته در مصرف سوخت های فسیلی در دنیا می بایست برای تولید ماشین های الکترونیکی و هیبریدی اقدامات اساسی صورت گیرد. وی در خصوص موفقیت طرح پیشنهادی یادآور شد: باید در این خصوص تقسیم کار صورت گیرد تا همه نسبت به تکالیف و حقوق خود آشنا باشند. 
وی در مورد تقسیم کار و همکاری فعالان قطعه ساز در تولید ماشین های الکترونیکی و هیبریدی گفت: علاقمندیم صنایع استان به دست مختصان استان مدیریت شود و  در همین راستا این نشست ها را بسیار مثمر ثمر می  دانیم .
طاهر روحی مدیر کل امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی با تاکید بر این نکته که برای موفقیت پروژه های اساسی باید کارهای زیر بنایی موثری صورت گیرد یادآور شد: حمایت مسئولان ارشد استان و اتاق بازرگانی می تواند در ایجاد قطب سوم خودور سازی موثر واقع شود.
 
فعالان حوزه قطعه سازی و خودرو سازی با اشاره به برخی از مسائل و مشکلات خود به مواردی همچون؛ تدوین قوانین لازم برای آماده نمودن زیر ساخت ها در جهت رعایت استانداردها، انتقاد از تاکید مسئولان بر رعایت استاندارهای جهانی بدون فراهم نمودن زیر ساخت های آن، ایجاد و تقویت واحدهای RND در واحد ها تولیدی، بهره مندی از ظرفیت های مدیران استانی و ملی در ایجاد قطب سوم خودروسازی در استان، افزایش همکاری استانی برای ایجاد قطب خودرو سازی در استان، حمایت از قطعه سازان برای نوسازی تکنولوژی های مورد استفاده، تقویت کارهای گروهی و تیمی در استان و... اشاره نمودند.