تاریخ : چهارشنبه 10 آبان 1402
کد 4334

در جلسه مشترک کمیسیون بانک، مالیات، کار و تامین اجتماعی با انجمن های کارفرمایی عضو کانون کارفرمایی استان مطرح شد؛

لزوم اِشراف نمایندگان کارفرمایان به حوزه قوانین

جلسه مشترک کمیسیون بانک، مالیات، کار و تامین اجتماعی با انجمن های کارفرمایی عضو کانون کارفرمایی استان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، مهدی امینی؛ رئیس کمیسیون بانک، مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق تبریز؛ در ابتدای این نشست ضمن تاکید بر رعایت حقوق کامل کارگران در واحدهای تولیدی گفت: در بسیاری از مواقع شاهد هستیم کارفرمایان علیرغم اینکه قصوری نکرده‌اند، در هیئت‌های حل اختلاف و تجدید نظر محکوم می‌شوند، اما به دلیل عدم ارائه مستندات کافی نمی‌توانند از حق خود دفاع کنند.
امینی با اشاره به اینکه جلسه در دو بخش اعطای احکام اعضای کمیسیون و نشست مشترک با روسای انجمن های عضو کانون انجمن های صنفی و کارفرمایی برگزار می‌شود،گفت: اتاق بازرگانی مطابق بند ۳ ماده ۲۴۴ قانون مالیات های مستقیم نمایندگانی را از رشته‌های مختلف فعالیت‌های تولیدی، صنعتی، بازرگانی و خدماتی جهت حضور در هیئت های حل اختلاف مالیاتی استان و دفاع از حقوق کارفرمایان معرفی می‌کند.
وی ادامه داد: همچنین، مطابق ماده 43 قانون تامین اجتماعی، نمایندگانی را به شرح مذکور جهت حضور در هیئت‌های تشخیص مطالبات تامین اجتماعی استان و دفاع از حقوق کارفرمایان معرفی می‌کند. البته باید در نظر داشت که تخصصی بودن هیئت‌ها به این مفهوم است  که نماینده کارفرما که در مراجع شبه قضایی مذکور و همچنین هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف کار، دفاع از حقوق کارفرما را متعهد می‌شود، اما فعلاَ این امر  به شکل کامل و مطلوب اتفاق نیفتاده است و باید در راستای تحقق این مهم حرکت کنیم.
 
علی نواداد؛ دبیر انجمن فولاد آذربایجان نیز در این جسله گفت: عملکرد اتاق بازرگانی تبریز در این دوره نسبت به دوره‌های قبل متفاوت است و خروجی آن در کمیسیون‌های اتاق مشاهده می‌شود.
 وی از کمیسیون بانک، مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق تبریز به‌دلیل فعالیت‌های اثربخش در حوزه کارفرمایی قدردانی کرد.
محمد جعفر صالحی، دبیر کانون انجمن های صنفی کارفرمایی استان با تاکید بر اهمیت ایفای نقش نمایندگی کارفرما توسط کارفرمایان گفت بعضاَ مشاهده می شود فردی که خود کارفرماست و به عنوان نماینده کارفرما در هیئت های تشخیص و حل اختلاف کار حضور دارد در انجام وظیفه نمایندگی خود سهل انکاری می کند اما در کانون نسبت به پایش عملکرد این نمایندگان اقدام و در صورت غیبت در 3 جلسه هیئت، نسبت به لغو اعتبارنامه اقدام می کنیم.
صالحی افزود: بخش عمده محکومیت ها در هیئت های کار مربوط به کارفرمایان است که آن هم ناشی از عدم آگاهی کارفرمایان از انجام تکالیف قانونی حوزه کار و تامین اجتماعی و عدم تنظیم اسناد مربوطه از جمله قراردادهای کار و اسناد مرتبط با حقوق و دستمزد و ... است.
وی تاکید کرد: نمایندگان کارفرمایان باید با آگاهی کامل و اشراف به قوانین در جلسات حضور داشته باشند و سپس رای صادره را امضا کنند، چرا که نسبت به آرایی که صادر می‌کنند، مصونیتی ندارند.
 
امیر نراقی؛ رئیس کانون انجمن های صنفی کارفرمایی استان گفت: اعضای کمیسیون ترکیبی از پیشکسوتان جامعه اقتصادی استان و جوانان است و این یک نقطه قوت محسوب می‌شود.
نراقی از برگزاری انتخابات هیئت حل اختلاف اداره کار در آینده نزدیک خبر داد و به تشریح شرایط ثبت نام پرداخت.
وی با اشاره به اینکه این کانون و کمیسیون بانک، مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق تبریز در جهت هم افزایی در ارائه خدمت به تشکل های کارفرمایی حرکت می‌کنند، گفت : ماحصل این هم افزایی را اکنون می‌توانیم در این نشست مشاهده کنیم که برای اولین بار روسای تمامی انجمن‌های استان دعوت شده‌اند.
نراقی ادامه داد: انجمن‌های فعال کارفرمایی، عضو این کانون هستند که تعداد آنها هم اکنون 42 انجمن است و با تشکیل این جلسه، در جهت شناخت و آشنایی انجمن های کارفرمایی از همدیگر و احصاء، پیگیری و رفع مشکلات محیط کسب و کار اقدام می‌کنیم.
وی افزود: درخواست های زیادی از طرف انجمن‌های کارفرمایی از کانون به‌عمل آمده که باید پیگیری کنیم. هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی، تشخیص مطالبات تامین اجتماعی و تشخیص و حل اختلاف اداره کار باید به صورت تخصصی تشکیل شود تا نمایندگان این انجمن ها در جهت دفاع موثر از حقوق کارفرمایان تشکل متبوع شان اقدام کنند و ما هم از این موضوع استقبال می‌کنیم و به محض وصول نامه معرفی انجمن، نسبت به معرفی نمایندگان هر انجمن به هیئت های مذکور اقدام خواهیم کرد.
نراقی در مورد تغییر مقررات شرکت در انتخابات هیئت های حل اختلاف کار گفت مطابق مقررات جدید، نظارت کانون کشوری و کانون های استانی کارفرمایی بر انتخابات این هیئت‌ها مصوب شده است و کانون ها در کنار ادارات کار  که اجرای انتخابات را بر عهده دارند، به عنوان ناظر اصلی نقش ایفا خواهند کرد و شروط چندگانه‌ای برای نامزدها مصوب شده است از جمله می‌توان به داشتن چهار سال سابقه کارفرما بودن  و محرز شدن آن در کمیسیونی ویژه در کانون.
 
گفتنی است در پایان این جلسه، روسای انجمن‌های کارفرمایی استان به معرفی انجمن و بیان مشکلات عمومی و اختصاصی فعالیت اعضای انجمن متبوع خود پرداختند.
 

 
آلبوم تصاویر جلسه مشترک کمیسیون بانک، مالیات، کار و تامین اجتماعی با انجمن های کارفرمایی عضو کانون کارفرمایی استان