تاریخ : چهارشنبه 11 ارديبهشت 1398
کد 432

جلسه هم اندیشی اعضاء هیئت نمایندگان اتاق تبریز با مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ارس

به منظور استفاده بیشتر از ظرفیت ها و پتانسیل های منطقه آزاد تجاری، صنعتی ارس در راستای گسترش تولید و صادرات محصولات غیر نفتی و هم افزایی با فعالان اقتصادی استان نشستی با حضور دکتر محسن نریمان مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ارس، اعضاء هیات رئیسه و هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز برگزار گردید.
در این جلسه دکتر یونس ژائله رئیس اتاق تبریز با تاکید بر این نکته که فلسفه وجودی مناطق آزاد در ایران با آن هدفی که مناطق آزاد در دنیا ایجاد شده اند فاصله دارند، اظهار امیدواری نمود با همکاری و هم اندیشی مسئولان منطقه آزاد ارس و اتاق تبریز نقشه راهی بمنظور توسعه اقتصادی استان ترسیم و عملیاتی گردد.
رئیس اتاق تبریز مطالعه میدانی وضعیت اقتصادی استان و ارائه برنامه های جدید با  بهره مندی از مطالعه صورت گرفته را گام نخست بهبود وضعیت اقتصادی استان خواند و در خصوص نقش اتاق های بازرگانی در دوره های مختلف تاریخی گفت: اتاق های در دوره های مختلف تاریخی نقش های ویژه ای برای خود قایل بوده اند، وی در این خصوص افزود: در دوره ای اتاق های بازرگانی نقش مشاوره ای، در دوره ای دیگر نقش مرکز توسعه اقتصادی استانها و در دوره جدید نقش کامیابی مردم استان را هدف اصلی خود قرار داده اند که با توجه به نقش جدید اتاق ها می بایستی راهکارهای اساسی در خصوص توسعه همه جانبه استان های سراسر کشور ارائه گردد.
ژائله با تاکید بر این نکته که مسئولان اتاق تبریز و منطقه آزاد ارس می بایست با هم اندیشی و برگزاری جلسات مستمر نقاط قوت و ضعف اقتصاد استان را استخراج و با رفع محدویت های پیش رو و حل آنها در جهت رونق تولید گام بردارند.
رئیس اتاق تبریز با تاکید بر این نکته که با شناسایی وضعیت موجود اقتصادی استان با توجه به ظرفیت ها و مزیت های رقابتی استان می توانیم در اندازه های بین المللی در بازارهای جهانی ایفاء نقش نمایم. یادآور شد: تامین مواد خام محصولات تولیدی در استان از اولویت های اساسی اتاق تبریز در دوره جدید است تا با این اقدام در راستای فرامین رهبر معظم انقلاب گام برداریم. وی افزایش سهم اقتصاد استان از اقتصاد کشور و جلوگیری از خروج سرمایه از استان به منظور بهبود فضای کسب کار را از دیگر  اولویت های اساسی اتاق خواند.
ژائله نقش مناطق آزاد در شرایط سخت اقتصادی را بسیار حیاتی خواند و یادآور شد: مناطق ازاد می توانند در شرایط موجود بسیار از مسائل و مشکلاتی کشور را مرتفع نمایند.
وی خارج کردن درآمد های نفتی از اقتصاد کشور را یکی از اقدامات مهم دولت در وضعیت کنونی اقتصاد کشور خواند و افزود: دولت و مسولان ارشد نظام می توانند با این اقدام اساسی، امکان رونق تولید در کشور را مهیا نمایند.   
دکتر محسن نریمان مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره به برخی مزیت های رقابتی، گمرکی و سرمایه گذاری این منطقه همچون؛ معافیت مالیاتی 20 ساله بنگاه های اقتصادی از تاریخ بهره برداری، امکان سرمایه گذاری 100 درصدی افراد خارجی بدون مشارکت طرف ایرانی، آزادی ورود و خروج اصل سرمایه وسود حاصل از فعالیت های اقتصادی، صدور محصولات تولیدی با مواد اولیه خارجی جهت صادرات بدون پرداخت عوارض گمرکی، واردات آزاد و نامحدود ماشین آلات صنعتی و مواد مورد نیاز صنعتی برای واحدهای تولیدی بدون پرداخت عوارض، امکان صادرات محصولات تولیدی به دیگر نقاط کشور به میزان ارزش افزوده با معافیت، تشریفات ساده برای صادرات مجدد و ترانزیت کالا، امکان تفکیک قبض انبار به دفعات و حتی تجمیع قبض انبار و صدور قبض انبار قابل معامله، تامین هزینه های عملیاتی وارد کنندگان شرکت های تولیدی کشور تا حداکثر 30 درصد واریزی، امکان استفاده از تخفیف ارزش افزوده برای شرکت های تولیدی در منطقه، امکان استفاده صاحب کالا از ضمانتنامه بانکی سازمان منطقه ازاد ارس بمدت شش ماه و بیشتر برای عوارض پرداختی، وجود انبار های اختصاصی با تجهیزات و امکانات به روز تخلیه و بار گیری و امکان استفاده از راه آهن برای حمل کالا، تضمین سرمایه گذاران خارجی در برابر تملک و ملی شدن و... یاد آور شد:   سال گذشته 240 میلیون دلار از منطقه آزاد ارس به سایر کشورهای خارجی صادرات تحقق یافته است. وی در همین خصوص افزود: مناطق آزاد می توانند در شرایط سخت اقتصادی به توسعه همه جانبه کشور کمک شایان توجهی نمایند.
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ارس جهت اشتغال و توسعه بخش کشاورزی جهت واگذاری 50 هزار هکتار ازاراضی منطقه جلفا جهت ایجاد 40واحد کشت و صنعت اعلام آمادگی نمود. وی از فعالان اقتصادی استان و اعضاء اتاق تبریز خواست در راستای بهره مندی از ظرفیت های بی بدیل منطقه آزاد ارس در این منطقه حضور موثر داشته باشند. وی اظهار امیدواری نمود با هم اندیشی مسئولان اتاق تبریز با اعضای هئیت مدیره منطقه ازاد ارس امکان حمایت همه جانبه از دولت در شرایط سخت اقتصادی با تصمیم سازی های موثر محقق گردد.
ابوالفتح ابراهیمی نایب رئیس اتاق تبریز در سخنانی با اشاره به این نکته که مناطق آزاد در کشور می توانند نقش دروازههای اقتصادی را ایفاء نمایند، از مدیریت منطقه آزاد ارس خواست تا به منظور گسترش روابط با صنایع استان حمایت های ویژه ای از صنایع بزرگ استان همچون پتروشیمی، خودروسازان و صنایع غذایی ارائه نمایند.
رضا کامی عضو هیئت رئیسه اتاق تبریز با تاکید بر تاریخچه اقتصادی منطقه جلفا ( منطقه آزاد ارس) خاطر نشان کرد: یکی از مزیت های منحصر به فرد این منطقه مزیت ترانزیتی و همجواری با کشورهای همسایه همچون ترکیه، نخجوان، آذربایجان، ارمنستان وکشورهای CIS  است و تا مناطق آزاد تجاری به خصوص منطقه آزاد ارس از این مزیت رقابتی نتواند بهره برداری مناسبی نمائیم، منطقه آزاد ارس و پتانسیل های موجود آن به نحوء مناسبی مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.وی از مسئولان ارشد مناطق آزاد ارس خواست تا در خصوص بهره مندی از مزیت ترانزیتی این منطقه اقدامات موثری انجام دهند.
عضو هیئت رئیسه اتاق تبریز در خصوص بهره منداز از مزیت های ترانزیتی منطقه آزاد ارس و استان پیشنهاد داد: خطوط ریلی این منطقه به خطوط جهانی وصل گردد و در این راستا می بایست منطقه جلفا از طریق اسلان دوز به جمهوری آذربایجان، منطقه آزاد ارس از طریق نخجوان به قارس ترکیه و از طریق ماکو و منطقه مرزی چشم ثریا به ترکیه وصل شود.
سونیا اندیش عضو هیات نمایندگان اتاق تبریز با قدردانی از حضور مسئولان ارشد منطقه آزاد ارس و دیدار با هیئت رئیسه و هئیت نمایندگان در اتاق تبریز به منظور هم افزایی در راستای توسعه اقتصادی استان اظهار امیدواری نمود با گسترش همکاری های دو جنبه از ظرفیت های منطقه و استان بهره برداری مناسبی صورت گیرد.
ناصر امجد عضو هیات نمایندگان اتاق تبریز با اشاره به تاریخچه ایجاد مناطق آزاد در جهان یادآور شد: مناطق آزاد بعد از جنگ جهانی دوم به منظور توسعه منطقه ای در راستای توسعه پایدار کشور ها ایجاد شده اند، ولی در کشور ایران از لحاظ شکلی این مناطق ایجاد شده اند و به فلسفه وجودی ایجاد این مناطق توجه جدی نشده است، که می بایست با امکان سازی های جدید جذابیت بیشتری برای حضور بیشتر فعالان اقتصادی در این مناطق ایجاد گردد و در این راستا باید زیر ساخت های لازم برای بهره برداری صنعتی و اقتصادی مهیا گردد.