تاریخ : چهارشنبه 3 آبان 1402
کد 4315

بررسی چالش‌های اقتصادی استان با حضور مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرمانده سپاه عاشورا

نشست فعالان اقتصادی استان با سردار مقدم‌فر، مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سردار عباسقلیزاده فرمانده سپاه عاشورا با محوریت «بررسی چالش‌های اقتصادی استان» در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، محمدجعفر صالحی؛ مسئول بسیج تجار اتاق بازرگانی تبریز در ابتدای این نشست ضمن خوش‌آمدگویی به سردار مقدم‌فر؛ مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، هدف از برگزاری این دیدار را طرح مسائل و دغدغه‌های بخش خصوصی و انتقال آن به مسئولین کشوری عنوان کرد.
وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در راستای مهار تورم و رشد تولید گفت: بخش خصوصی تمام توان خود را در راستای رفع چالش‌های اقتصادی کشور انجام می‌دهد و قطعا همراهی دولت می‌تواند راهگشای بسیاری از چالش‌ها در این زمینه باشد.
صالحی با اشاره به فعالیت کمیسیون‌های مختلف در اتاق بازرگانی تبریز و شناسایی مشکلات و ارائه راهکارها به صورت کارشناسی شده در این جلسات و به‌دنبال آن طرح دغدغه‌های بخش خصوصی در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی افزود: از زمان آغاز به کار کمیسیون‌ها در دور جدید هیئت نمایندگان اتاق تاکنون 37 جلسه  برگزار شده است که خروجی آن‌ها ۲۱۸ مصوبه است.
 
آذربایجان‌شرقی استانی فرهیخته و دغدغه‌مند است

سردار مقدم‌فر؛ مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: همگی ما ایران را دوست داریم و می‌خواهیم هر روز شاهد بالندگی آن باشیم.
وی با تاکید بر جایگاه ویژه آذربایجان شرقی از نظر صنعتی در کشور گفت: آذربایجان‌شرقی استانی فرهیخته و دغدغه‌مند است که در حوزه تولید کم‌نظیر بوده ویژگی‌های خاص به خود را دارد.
سردار مقدم‌فر با تاکید بر وجود برخی مشکلات اقتصادی در کشور گفت:  برای رفع این چالش‌ها یکسری وظایف بر عهده دولت و یکسری بر عهده بخش خصوصی است و دستگاه‌های دولتی موظف هستند با شتابدهی به فرایندها دغدغه بخش خصوصی را تا حدودی کاهش دهند.
وی گفت: برخی افراد نمی‌خواهند مشکلات ایران حل شود، اما علیرغم تمام محدودیت‌ها، اقتصاد ایران رو به جلو بوده و شاهد افزایش سرمایه‌گذاری هستیم.
مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از زحمات بخش خصوصی قدردانی کرد و ادامه داد: اینکه که سرمایه‌گذار در کشور مانده و به مردم خود خدمت کند، قابل ستایش است. قطعا سرمایه‌گذاری در حوزه‌هایی از قبیل طلا، سکه و زمین، در کوتاه مدت سود بیشتری به همراه دارد، اما باید اذعان کرد، تولیدکنندگان با سرمایه‌گذاری بلند مدت، علاوه بر سود، برکت را نیز در سفره آن‌ها جاری خواهد کرد.
 وی با اشاره به نفوذ عواملی در بدنه دولت و دستگاه‌ها تصریح کرد: برخی‌ها به‌صورت عمد با تحمیل بروکراسی اداری سعی در مانع‌تراشی برای رشد اقتصادی کشور دارند.
سردار مقدم‌فر از اهتمام دولت سیزدهم در راستای رفع دغدغه اقتصادی، مبارزه با فساد و مهار تورم خبر داد و افزود: باید برای به ثمر رسیدن این اقدامات صبر کنیم، ما اکنون در پیچ بزرگ تاریخ هستیم و در مسیر شتاب عظیم قرار داریم. 

 
اتاق بازرگانی تبریز از فعالترین اتاق‌های ایران

جمشید برزگر؛ نایب رئیس اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به جایگاه ویژه آذربایجان‌شرقی و تبریز در طول تاریخ در حوزه تجارت، بازرگانی و ارتباطات جهانی گفت: آذربایجان‌شرقی هم در دوران جنگ تحمیلی و هم در شرایط تحریم یکی از مراکز اقتصادی و پل ارتباطی بین ایران و سایر کشورها بوده است.
برزگر با اشاره به قدمت ۱۲۰ ساله اتاق بازرگانی تبریز، این اتاق را یکی از فعال‌ترین اتاق‌ها در تمامی زمینه‌ها دانست.
نایب رئیس اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به فعالیت گسترده کمیسیون‌ها در اتاق تبریز گفت: تمامی مسائل و مشکلات بخش خصوصی به صورت تخصصی در این جلسات مطرح می‌شود و این گام مهمی در راستای کاهش مشکلات صنعت استان به‌شمار می‌رود.
وی با بیان اینکه ۹۰ درصد اقتصاد آذربایجان‌شرقی توسط بخش خصوصی اداره می‌شود، افزود: با توجه به نقش چشمگیر بخش خصوصی در چرخه اقتصادی استان، باید برای تامین مالی سرمایه‌گذاران اهتمام ویژه‌ای صورت بگیرد.
برزگر همچنین بر لزوم انتصاب مدیران بومی و شایسته‌ در پست‌های مدیریتی تاکید کرد.

سرهنگ پاسدار حسن صفدری؛ فرمانده بسیج اقشار سپاه استان ضمن اشاره به فرصت‌ها و ظرفیت فوق‌العاده استان، چالش‌ها و موانع پیش روی توسعه اقتصادی اشاره کرده و به تشریح راهکارهای رفع موانع تولید و بهره‌وری پرداخت.

وی با اشاره به وجود ذخایر بی‌نظیر معادن راهبردی مس و سایر مشتقات آن بالغ بر پنجاه نوع ماده  معدنی در استان ادامه داد: ملی کردن معادن و پیشگیری از خام‌فروشی، زمینه‌ساز فعال کردن صنایع پایین دستی و در نهایت اشتغالزایی پایدار خواهد بود.

صفدری در ادامه خواستار تخصیص ۱۵ درصد حق استان از معادن و یک درصد آلاینده شد و همچنین توجه جدی به زیرساخت صنعت استان در تراز صنایع راهبردی شد. 

وی همچنین رفع مسائل و مشکلات در بخش کشاورزی اعم از مشکل آب و حامل‌های انرژی را مهم برشمرد.

صفدری نسبت به نقش بانک‌ها به‌عنوان پشتیبان رشد تولید و نه رقیب تولید تاکید کرد.
 

مهدی امینی؛ عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز و رئیس خانه صمت استان منشأ بسیاری از مشکلات بخش خصوصی را برخی قوانین و بخشنامه‌های خلق‌الساعه عنوان کرد.
وی بر لزوم اجرای اصل ۴۴ و کوچک‌سازی بدنه دولت تاکید کرد.

سختگیری‌ها باعث فرار مغزها و فرار سرمایه‌ها از کشور خواهد شد
سید باقر شریف‌زاده رئیس شورای راهبردی مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی تبریز به تشریح فعالیت‌های این مرکز پرداخت و گفت:  طی پنج ماه فعالیت مرکز پژوهش‌های اتاق، پنج گزارش کارشناسی شده با محوریت بررسی برنامه هفتم توسعه، ارائه راهکارهای کاربردی برای بهبود برنامه هفتم توسعه، بحران آب و احیای دریاچه ارومیه و مباحث انرژی تدوین شده است و گزارش مفصلی نیز  در خصوص طرح مشکلات صادراتی که عمدتاً مرتبط با نرخ ارز هستند، در حال انجام است.
وی اضافه کرد: برخی از افراد در کشور به صورت عمدی یا سهوی چوب لای چرخ صنعت می‌گذارند.
شریف‌زاده بروکراسی اداری و پیمان‌سپاری را یکی از چالش‌های بخش صنعت عنوان کرد و افزود:   نمی‌توان با ارز آزاد محصولی را تولید کرد، اما با عرض نیمایی تحویل سیستم داد.
وی با اشاره به نقش مهم تولید در ایجاد اشتغال و GDP  تاکید کرد: سختگیری‌ها باعث فرار مغزها و فرار سرمایه‌ها از کشور خواهد شد، بنابراین باید به صورت عمیق و جدی به این قضیه ورود کنیم و این امر نیازمند عزم و اراده ملی است.
شریف‌زاده در خاتمه خواستار توجه به مزیت رقابتی در کشور شد.
 
بشیر جعفری در این دیدار اهمیت امنیت غذایی را برابر با امنیت دفاعی دانست و بر لزوم تدوین استراتژی برای رفع چالش‌ها در این حوزه شد.
وی با اشاره به ضرورت احیای دریاچه ارومیه افزود: تاکنون چندین جلسه با محوریت ارائه راهکارهای احیای دریاچه ارومیه درکمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق تبریز برگزار شده است و مواردی از قبیل انتقال آب از سایر حوزه‌ها، بارور کردن ابرها، کشت فراسرزمینی، جایگزینی دامداری سنتی و صنعتی با کشاورزی در حوزه دریاچه ارومیه و ایجاد کمربند سبز طرح شده است.

لازم به‌ذکر است در پایان این دیدار فعالان اقتصادی استان به بیان دغدغه‌های خود پرداخته و خواستار طرح آنها در نهادهای بالادستی شدند.