تاریخ : چهارشنبه 3 آبان 1402
کد 4314

در اتاق بازرگانی تبریز اتفاق افتاد:

بزرگداشت «پرویز کلینی» مَرد صنعت و هنر

بزرگداشت مَرد هنر و صنعت، «پرویز کلینی» در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، طی مراسمی از یک عمر فعالیت هنری پرویز کلینی در کنار فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی وی تجلیل به‌عمل آمد.
در این مراسم، مسعود بنابیان؛ نائب رئیس اتاق بازرگانی تبریز گفت: پرویز کلینی شناخته‌شده‌تر از آن است که بخواهیم از فعالیت‌های او صحبت کنیم و ناگفته کارنامه وی نشان می‌دهد که در حوزه مسئولیت اجتماعی تا کنون چه کرده‌است.
وی تأکید کرد: یکی از افتخارات تبریز قدمت و سابقه خوب این شهر و فعالیت دیرپای اتاق بازرگانی به عنوان اولین اتاق تجارت کشور است و وقتی کسی مثل پرویز کلینی بدون هیچ چشمداشتی در هیئت نمایندگان این ارگان فعالیت ثمربخشی دارد، یعنی به وظیفه خود در حوزه مسئولیت اجتماعی به خوبی عمل کرده است، چرا که رابط بخش خصوصی و دولت بودن در شرایط سختی که داریم، کار بسیار مشکلی است.
بنابیان گفت: اتاق تبریز نه تنها در حوزه  اقتصاد بلکه در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی نیز یکی از قدیمی‌ترین‌ها و اصیل‌ترین‌هاست اما با این حال باید تلاش کنیم بیشتر و بیشتر در حوزه هنر و اندیشه ورود کنیم.
وی ادامه داد: در این حوزه به تمام هنرمندان و صاحبان اندیشه نیاز داریم و معتقدیم اتاق تبریز متعلق به همه شهروندان است و ما قصدمان این است که با کمک صاحبان هنر از حرکت تک‌بعدی خارج شویم و در راه هنر و اندیشه گام برداریم.

 

بر اساس این گزارش، علیزاده پروین؛ رئیس شورای سیاست‌گذاری مجله غروب، در این مراسم گفت: تقارن و تعامل هنر و فرهنگ با صنعت تولید یکی از مهم‌ترین موضوعات این جلسه است، چرا که در کشورهای توسعه‌یافته به این نتیجه رسیده‌اند که فرهنگ و هنر در توسعه‌ی صنعت و تولید و اقتصاد نقش مهمی دارند و این کمک و یاری دو طرف و متقابل است.
وی افزود: ما در هر دو حوزه صنعت و هنر پتانسیل بسیار بالایی داشته و وظیفه داریم به عنوان اهالی رسانه در کنار اصحاب فرهنگ و صنعت باشیم تا این پتانسیل بالقوه شود.

 
تبریز باغ استعدادهای بزرگ است

این گزارش می‌افزاید، عبداللهی فرد، رئیس وقت کتابخانه تربیت نیز در این مراسم با اشاره به ویژگی‌های هنری و اخلاقی پرویز کلینی گفت: کلینی برای من مثل یک الگو است چرا که در سخت‌ترین شرایط توانست هنر و اقتصاد را همزمان در زندگی خود و در شهر تبریز پیش ببرد.
وی افزود: تبریز در تمام زمینه‌ها باغ استعدادهای بزرگ و دارای شخصیت‌های برجسته است و در برخی موارد احساس می‌کنم در حق بسیاری از این بزرگان کم‌لطفی شده است.
عبداللهی‌فرد تأکید کرد: به همین خاطر ما قدم به قدم پرویز کلینی را در تمام عرصه‌های فعالیتش تعقیب کرده‌ایم و معتقدیم که پرویز کلینی هنرمندی تحسین‌شده است و قطعاً در موفقیت گروهی از هنرمندانی که تحت عنوان گروه تئاتر امروز با وی همکاری کرده‌اند، تأثیر مهمی داشته است.
در پایان این مراسم، پرویز کلینی ضمن قدردانی و تشکر از اتاق بازرگانی تبریز و نشریه غروب اظهار کرد: مسئله تئاتر در شهر ما بسیار مهم و دارای سابقه‌ای طولانی است.
مهدی لزیری، عضو هیئت بازبینی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان و عضو گروه تئاتر امروز نیز در این مراسم در خصوص شخصیت پرویز کلینی گفت: خدای بزرگ امانت خود را به دست انسان عاشق سپرده است و این عشق در هر کسی باشد قابل تمجید و تعظیم است که پرویز کلینی و اعضای گروه تئاتر امروز مزین و مجهز به عشق بودند، عشق به هنر.

وی افزود: اعضای این گروه هر یک جزیره‌ای بودند که به تنهایی مشغول کار بودند اما با جذبه‌ عشق به تئاتر به مدیریت کلینی کنار یکدیگر جمع شدند و نتیجه آن، فعالیت بی‌وقفه و خستگی‌ناپذیر این گروه بود.

لزیری تأکید کرد: کلینی نه فقط در تئاتر و هنر بلکه در حوزۀ اقتصاد و در زمینۀ دوستی نیز نمونه و فراموش‌نشدنی است.

 

آرزویم ایجاد یک مجموعه تئاتری برای جوانان هنرمند تبریز است

پرویز کلینی ممقانی نیز در مراسم بزرگداشت خود گفت: فعالیت تئاتری من و دوستانم به دوران دانش‌آموزی برمی‌گردد و برنده شدن ما در مسابقات تئاتر دانش‌آموزی نقطه آغاز فعالیت تئاتری ما شد و تنها دلیل ماندن ما در این مسیر فقط و فقط عشق به تئاتر بود و در آن دوران ما مسئولانی داشتیم که تمام قد از ما حمایت می‌کردند.

وی افزود: من معتقدم تئاتر در عرصه زندگی و جامعه نقش بسیار پررنگی دارد و آرزو دارم که جوانان تحصیلکرده‌ای که امروز در عرصه تئاتر فعالیت دارند، علیرغم محدودیت‌های فراوان و موانع، بتوانند ثابت قدم باشند.

پرویزکلینی در پایان گفت: من گرچه در حال‌حاضر در عرصه تئاتر فعالیتی ندارم اما هر جا صدای تئاتر هست، من نیز در آن صدا نقشی دارم.آرزوی بزرگ من این است که بتوانم یک مجموعه تئاتری برای جوانان هنرمند ایجاد کنم و اگر موفق به این کار شوم رسالت شخصی و تئاتری خود را ایفا کرده‌ام.

گفتنی است این ویزه‌برنامه با استقبال پرشور اهالی صنعت و هنر همراه بود و در پایان مراسم اتاق بازرگانی تبریز با اهدای تندیس و هنرمندان پیشکسوت تئاتر با اهدای هدیه و گل از پرویز کلینی ممقانی تقدیر کردند.