تاریخ : دوشنبه 1 آبان 1402
کد 4306

در ششمین کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق تبریز طرح شد؛

لزوم ارائه راهکاری برای کاهش ضایعات بخش کشاورزی

ششمین جلسه کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق تبریز با محوریت بررسی دلایل وجود ضایعات در محصولات کشاورزی و زراعی و ارائه نظرات کارشناسی در این خصوص با حضور  مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌شرقی، نماینده سازمان برنامه و بودجه آذربایجان‌شرقی، معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان جهاد کشاورزی، نماینده اداره کل حفاظت از محیط زیست، رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی صنایع غذایی و جمعی از اساتید دانشگاهی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، در ابتدای این نشست بشیر جعفری؛ رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی تبریز به تشریح نتایج جلسات قبلی کمیسیون در خصوص احیای دریاچه ارومیه پرداخت.
جعفری از پیگیری مصوبات جلسات قبلی و ارسال آن به استانداری و نهادهای مربوطه استانی و کشوری خبر داد.
وی دستور جلسه ششمین کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست را بحث ضایعات بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود: بر اساس اعلام کارشناسان ۳۰ الی ۳۵ درصد تولیدات در بخش کشاورزی تبدیل به ضایعات می‌شوند.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق تبریز با اشاره به هزینه‌ هنگفت اجرای طرح‌های انتقال آب به دریاچه ارومیه گفت: از یکسو ما با هدررفت آب در بخش کشاورزی مواجه هستیم و از سوی دیگر مبالغ زیادی برای انجام پروژه‌های انتقال آب صرف می‌کنیم. این در حالی است که می‌توان با انجام اقدامات ساده از قبیل بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین و کم‌آب‌بر یا توسعه دامداری و جایگزین کردن آن با کشت محصولات کم آب‌بر، هم جلوی مهاجرت را گرفت و هم در حفظ کسب‌و کار اهالی منطقه موثر بود.
سید محمدحسن آل‌هاشم؛ مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌شرقی گفت: مبحث ضایعات در کشور ما موضوع جدیدی نیست، ما در محصولات مختلف باغی، میوه‌های تازه، غلات، حبوبات، مرکبات و ...  پسماند داریم و باید تمرکز اصلی خود را به این قضیه معطوف کنیم که چرا با وجود مراکز تحقیقاتی، دانشگاه‌ها و پژوهشکده بیوتکنولوژی در استان این میزان ضایعات ایجاد می‌شود، یا چرا تولید محصولات کم آب‌بر تاکنون تحقق نیافته است.
وی بر لزوم ورود بخش خصوصی به این حوزه تاکید کرد.
آل هاشم همچنین بر لزوم کشت قراردادی به عنوان راهکاری برای مدیریت الگوی مصرف تاکید کرد.
شهرام شفیعی با اشاره به وضعیت موجود کشاورزی و نیاز به اصلاح الگوی کشت، گفت: برای تمام شهرستان‌ها الگوی کشت تعریف شده، ولی از سوی کشاورزان به دلایل اقتصادی و تأمین معیشت، اجرا نمی‌شود.
 
حسین کوهستانی؛ نایب رئیس کمیسیون کشاورزی با اشاره به مباحث مطرح‌شده در جلسات گذشته کمیسیون در خصوص احیای دریاچه ارومیه، تغییر اقلیم، ایجاد کمربند سبز در حاشیه دریاچه ارومیه، اصلاح الگوی کشت و ضرورت استفاده از تکنولوژی‌های نوین گفت: جمع‌بندی جلسات به‌صورت کارشناسی‌شده به مسئولین استانی و کشوری اعلام شده است.
وی با اشاره به اینکه چندین دهه است که ضایعات بخش کشاورزی 30 درصد بوده و تاکنون کاهش نیافته است، افزود: تجربه کشورهای دیگر نشان می‌دهد که می‌توان با انجام اقدامات ساده، مانع از ایجاد ضایعات در این بخش شد.
 
محمد امین حجازی؛ رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی صنایع غذایی گفت: ضایعات در مراحل مختلف تولید محصولات کشاورزی به‌وجود می‌آید، اما این پسماندها و ضایعات، دارای ارزش بوده و می‌توان آنها را نوعی محصولات جانبی عنوان کرد.  
وی گفت: قبل از مرحله کاشت نیز اگر اقلام با کیفیت یا روش زراعی مناسب استفاده نکنیم، بخش قابل توجهی از محصولات ما در بخش‌های زراعی، باغبانی و صیفی و دامی تبدیل به ضایعات می‌شود. بنابراین ما در ابتدا باید بدانیم کدام محصول و در چه مرحله‌ای ضایعات بیشتری دارد و بعد نسبت به اصلاح فرایند اقدام کنیم.
 
فاخری فرد؛ استاد دانشکده مهندسی آب دانشگاه تبریز تاکید کرد: قبل از کاشت محصول در صورتی که ماشین‌آلات مناسب به‌کار نرود یا کودهای غیر اصولی و بیش از حد به محصول تزریق شود، شاهد کاهش بهره‌وری خواهیم بود.
وی افزود: عدم اصلاح الگوی کشت، نبود کارخانه‌های تبدیلی، سیستم نامناسب حمل و نقل و تخلیه بار، نحوه نگهداری و ذخیره‌سازی، همگی به‌یکدیگر مرتبط هستند و تا زمانی که مشکلی در هرکدام از این مباحث وجود داشته باشد، نمی‌توانیم ضایعات را به حداقل برسانیم.
 
 
آلبوم تصاویر ششمین کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق تبریز