تاریخ : سه شنبه 25 مهر 1402
کد 4291

میز تجاری عراق در اتاق بازرگانی تبریز تشکیل شد

اولین جلسه میز تجاری عراق با حضور نمایندگانی از بخش دولتی و خصوصی با هدف احصاء مشکلات تجارت و تسهیل شرایط صادرات به این‌ کشور در اتاق بازرگانی تبریز تشکیل شد. 
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، مسئول امور بین‌الملل اتاق تبریز در ابتدای این نشست با اشاره به استقرار دبیرخانه میزهای تجاری استان در اتاق بازرگانی تبریز، از تلاش برای شناسایی دغدغه‌ها و چالش‌های مرتبط با حوزه تجارت با کشورهای هدف از طریق برگزاری جلسات میزها خبر داد.
شهبازی با اشاره به راه‌اندازی میزهای تجاری کشورهای فدراسیون روسیه، قزاقستان، گرجستان، جمهوری آذربایجان و ارمنستان در اتاق تبریز و قدردانی از زحماتی که در سال­های گذشته توسط علی شاهد  در چارچوب میز تجاری عراق در استان صورت گرفته است، گفت: میز تجاری عراق ششمین میز تجاری اتاق تبریز است که با هدف احصاء مشکلات تجارت با این کشور و ارائه راهکار در راستای رفع موانع موجود، تشکیل شده است.
وی از اعضای میز عراق خواست تا ضمن بیان مشکلات خود، پیشنهادهای کاربردی در رابطه با رفع موانع موجود با کشور عراق را به‌صورت کتبی به دبیرخانه میزهای تجاری اعلام کنند.
 
صادق نامدار؛ سرپرست امور گمرکات استان آذربایجان‌شرقی ضمن تاکید بر همکاری دوجانبه بین بخش خصوصی و دولتی در راستای افزایش میزان تجارت در استان گفت: کل صادرات کشور به عراق در سال گذشته مبلغ چهار میلیارد و 540 میلیون دلار بود که سهم آذربایجان‌شرقی از این میزان 151 میلیون دلار است.
وی با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی دارای رتبه 13 از نظر میزان صادرات به عراق در کشور است، گفت: حجم صادرات ما به‌عنوان یک استان صنعتی به این کشور پایین است.
نامدار، ترکیه را به‌دلیل کیفیت بالای محصولات، اصلی‌ترین رقیب برای تجارت با عراق دانست.
وی وجود بخشنامه‌های خلق‌الساعه در دو کشور عراق و ایران را از دیگر چالش‌های تجاری عنوان کرد.
 
 
محمدنقی هنربر؛ رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صمت آذربایجان‌شرقی گفت: وضعیت آماری صادرات استان به عراق در شأن ما نیست.
هنربر به مشکل کارت‌های یکبار مصرف، مشکلات رفع تعهد ارزی، مشکلات گمرکی و تخلیه و بارگیری در مرزها، پیله‌وری و بازارچه‌های مرزی اشاره کرد و افزود: در سال‌های گذشته همواره عراق در رده‌های اول یا دوم از نظر میزان صادرات بوده است و همین امر نشان از اهمیت تجارت با این کشور دارد و باید همچنان تجارت با این کشور را افزایش دهیم.
وی بر لزوم تشکیل جلسات میز تجاری عراق با حضور مسئولین ملی و کشوری تاکید کرد و از اعلام آمادگی سازمان توسعه تجارت در راه‌اندازی دفاتر تجاری در این کشور تاکید کرد.

رحیم روایی؛ نماینده معاونت اقتصادی استانداری آذربایجان‌شرقی در این نشست ضمن تاکید بر اهمیت مبادلات تجاری با کشور عراق گفت: میزهای تجاری می‌توانند به‌عنوان بازوی اجرایی کمیسیون‌های اتاق بازرگانی عمل کرده و در نهایت به توسعه تجارت استان کمک کنند.
وی با تاکید بر سیاست‌های معاونت اقتصادی استانداری آذربایجان‌شرقی مبنی بر رفع مشکلات بخش‌های تجاری استان گفت: ما در استانداری برای جمع‌بندی مشکلات و پیگیری موارد قابل تحقق، تا حصول نتیجه آماده هستیم.
روایی با بیان اینکه برخی مشکلات از قبیل مباحث مرتبط با استاندارد، مبادلات بانکی، حمل و نقل و تعهدات ارزی، دغدغه ملی هستند، افزود: برخی مسائل، اختصاصی کشورها هستند که از آن جمله می‌توان به عدم تطابق استانداردهای ایران با استانداردهای جهانی اشاره کرد، من به جرأت می‌گویم اگر این مورد رفع نشود، به‌زودی شاهد از دست رفتن بازار عراق خواهیم بود.
وی گفت: صادرات کل ایران به کشور عراق در سال 1401 حدود 10 میلیارد دلار بوده است که 37 درصد از این میزان، مربوط به صادرات گاز است، اما با توجه به عضویت عراق در پیمان آب و هوای پاک پاریس، این کشور سعی در تولید گاز دارد و طی سال‌های آتی احتمالا صادرات گاز ایران به این کشور متوقف خواهد شد، بنابراین باید به فکر افزایش صادرات محصولات دیگر باشیم.