تاریخ : شنبه 7 ارديبهشت 1398
کد 429

مراسم تجلیل از کارگران نمونه استان

همزمان با هفته کارگر، مراسم تجلیل از کارگران، ورزشکاران و واحدهای نمونه استانی با حضور ساعی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، راستگو معاون سیاسی استاندارآذربایجان شرقی، مدیران کل ادارات ، مسئولان انجمن های کارگری و کارفرمایی در محل اتاق بازرگانی تبریز برگزار گردید.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی تبریز، دکتر یونس ژائله رئیس اتاق تبریز در سخنانی با اشاره به شرایط سخت اقتصادی حاکم بر جامعه یادآور شد: دشمنان ایران در تلاش هستند که فروش نفت کشور را به صفر برسانند تا نتوانیم نیازهای اولیه مردم برای زندگی را تامین کنیم.وی در این خصوص افزود: این حرکت ظالمانه در حق ملت ایران بدان جهت است که ما می خواهیم روی پای خود بایستیم و نمی خواهیم زیر سلطه کشور دیگری باشیم.
رئیس اتاق تبریز در ادامه گفت: ایران علاوه بر منابع نفتی در حوزه هایی همچون؛ معادن، فرش، صنایع خودروسازی، داروسازی و... ظرفیت های بالایی دارد که با بهره برداری بهینه از این پتانسیلها  می تواند نقشه دشمنان  را با شکست مواجه نماید.  وی در همین راستا یادآور شد:  بخش خصوصی می تواند در بهره برداری از این ظرفیت ها نقش خود را به خوبی ایفاء نماید که در این زمینه همکاری موثر و مستمر سه ضلع مثلث ؛ کارگران، کارفرمایان و دولت می تواند تحولات مورد نظر در اقتصاد کشور را محقق سازد.
ژائله افزایش صادرات و ایجاد اشتغال را از اولویت های فعالان اقتصادی استان به منظور مواجه با شرایط سخت اقتصادی کشور خواند و در این خصوص خاطر نشان کرد: تولید با کیفیت لازمه تحقق این امر حیاتی است که در همین راستا کارگران واحدهای تولیدی و صنعتی می بایست  در عرض 6 ماه مهارت های لازم را فرا گیرند که نقش دولت و  سازمان فنی و حرفه ای استان در این خصوص حایز اهمیت است و باید فعالیت های خود را در خصوص مهارت آموزی به جوانان و پرسنل واحد های تولیدی و صنعتی  به منظور تولید محصولات باکیفیت مد نظر داشته باشند.
رئیس اتاق تبریز اراده بخش خصوصی به منظور توسعه استان را بی نظیر خواند و افزود: فعالان اقتصادی در بخش خصوص باید از سطح بنگاه های محلی خارج شوند و این با افزایش مهارت های پرسنل قابل تحقق است. وی ارتقاء کیفیت محصولات تولیدی استان را از مزرعه تا واحد تولیدی، را لازمه بهبود وضعیتی اقتصادی استان خواند و در این مورد یادآور شد: باید از تولید پنبه تا مراحل تبدیل ام در واحد های نساجی، از پشم گوسفند تا تولید نخ  به منظور بافت فرش دستبافت و در یک کلمه ارتقاء کیفی تمام زنجیره تولید را عامل اساسی بهبود وضعیت اقتصادی کشور خواند و افزود: مهندسی ارتقاء کیفیت زنجیره تولید در کشور به وسیله  اتاق های بازرگانی قابل تحقق است.
وی با اشاره به اهمییت افزایش مهارت کارگران واحدهای تولیدی استان خاطر نشان کرد: برندهایی همچون تراکتور سازی تبریز، کفش، فرش و آجیل  تبریز نشان دهنده وجود مهارت های کافی در صنعت گران این منطقه از کشور است که محصولات تولیدی را در گستره جهانی عرضه نموده و استاندارد کیفیت این محصولات در جهان با تولیدات تبریز ارزیابی می شود.
وی با اشاره به علل توسعه یافتگی کشور ژاپن گفت: با اینکه کشور ژاپن اقلیم  سنگلاخی دارد که قابلیت کشاورزی چندانی هم ندارد، ولی با افزایش مهارت کارگران و ایجاد وجدان کاری، (کار بعنوان امری مقدس) توانسته  به این درجه از توسعه نایل گردد.
ژائله در ادامه با تاکید بر ظرفیت های بی نظیر کشور در حوزه های مختلف اقتصادی یادآور شد: کشورایران، کشوری با هویت و با جوانانی فعال و مستعد کاراست  که کارفرمایان به وجود آن افتخار می کنند و خود را هموار کننده و بستر ساز توسعه همه جانبه کشور با توجه به توانمندی جوانان این مرز بوم می دانند. وی با تاکید براین نکته که برنامه اتاق در راستای توسعه استان به زودی منتشر خواهد شد افزود: مردم و فعلان اقتصادی باید با امیدواری تمام در کنار مسئولان ارشد استان در جهت همه جانبه استان تلاش نمایند چرا که همه احاد جامعه  سرنشینان یک کشتی هستیم و با همکاری و هم افزایی می توانیم جامعه خود را به سعادت برسانیم.
احد حسینی مدیر کل اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی  با تبریک هفته کار گر از همه فعالان اقتصادی؛ کارگران و کارفرمایانی که در جهت توسعه استان تلاش می نمایند قدردانی نمود. وی با تاکید بر این نکته که همه بزرگان صنعت و اقتصادی استان بر این موضوع اذعان دارند که هر چه داریم از برکت نیروی کار واحدهای تولیدی است افزود: کارفرمایان بیش از همه دغدغه وضعیت معیشتی پرسنل خود را دارند و واحد های تولیدی را متعلق به پرسنل می دانند که در واحد های تولیدی فعال هستند.
مدیر کل اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی  استان با اظهار قدردانی از همه فعالان اقتصادی استان کلید موفقیت واحدهای تولیدی و مبارزه با تحریم های آمریکا را رونق اقتصادی کشور خواند و افزود: صیانت از نیروی کار را وظیفه خود میدانیم و در این راه از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.
حسینی با اشاره به جمعیت 4 میلیونی استان آماری از شاغلین  بخش های مختلف را ارائه نمود و ادامه داد: باید سالانه در حدود 70هزار شغل در استان ایجاد نمائیم تا نرخ بیکاری در استان تک رقمی گردد.
 جعفرسمساری مدیر کل تامین اجتماعی استان نیز در این مراسم با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان رونق تولید از طرف مقام معظم رهبری اظهار امیدواری نمود: با همکاری و هم افزائی کلیه دست اندرکاران اقتصادی و صنعتی استان به چشم انداز ترسیم شده از طرف معظم له نایل گردیم. وی با ارائه آماری از جامعه تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی استان یادآور شد: 53 در صد جمعیت استان تحت پوشش این سازمان قرار دارند.
زهرا ساعی نماینده مردم استان در مجلس شورای اسلامی در سخنانی تعامل دولت ، کارگران و کارفرمایان را در رونق تولید مهم دانسته و افزود: باید به مطالبات بر حق کارگران رسیدگی و پاسخ داده شود. وی در خصوص فعالیت  فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: شورای کارگری به صورت سالانه جلسه برگزار می کند و از طرف این فراکسیون پیشنهاد داده شده تا با توجه به شرایط و وضعیت اقتصادی جامعه به صورت فصلی و شرایط خاص جلسات این شورا برگزار گردد.
نماینده مردم استان در مجلس شورای اسلامی تعامل سازنده دولت وکار فرمایان گفت: تعامل سازنده آنا می تواند نقش بسزایی در تامین معیشت کارگران داشته باشد. وی با اشاره به واگذاری های واحدهای تولیدی به افرادی که شایستگی اداره این واحدها را ندارند گفت: یکی از عمده دلایل شرایط نامطلوب فعالان اقتصادی واگذاری های غیر اصولی است که در این خصوص سازمان خصوصی سازی کشور بایستی با توجه به اهلیت صنعتی افراد  اقدام به این واگذاری ها نماید.
علیار راستگو معاون سیاسی استانداری آذربایجان شرقی در این مراسم با تبریک هفته کارگر در خصوص سیاست های آمریکا در ایران گفت: سیاست های راهبردی آمریکا برجسته سازی اعتراضات کارگری و ایجاد تفرقه میان مردم و مسئولان است که همه آحاد جامعه می بایستی در جهت ناکامی سیاست های آمریکا اقدامات هوشمندانه انجام دهیم. وی تعامل سازنده بین تشکل های کارگری و مسئولان ارشد استان را از عوامل موثر بهبود فضای کسب و کار در استان دانست و افزود: باید از فعالان صنعتی و کارفرمایانی که در جهت توسعه اقتصادی استان تلاش می کنند حمایت های لازم را بعمل آوریم.
کریم صادق زاده دبیر خانه کارگر استان در این نشست با اشاره به اجرای نادرست اصل 44 قانون اساسی ( خصوصی سازی)  یادآور شد: از آنجایی که در واگذاری های اهلیت خریدار مورد بررسی قرار نمی گیرد این واحدها بعد از گذشت زمان اندکی دچار بحران های بزرگی در حوزه مسائل کارگری می شوند که امیدواریم با تدابیر مسئولان ارشد کشور و نمایندگان مجلس به این سوء مدیریت در واگذاری واحدهای صنعتی خاتمه داده شود.
دبیر خانه کارگر با تاکید بر این نکته که 85 درصد از نیروی کار در کشور ترکیه با قرار داد های رسمی فعالیت می کنند یادآور شد: در ایران اکثریت شاغلان کارگری با قراردادهای موقت، فصلی و روز مزد مشغل به کار هستند که این مهم در امنیت روانی کارگران و بهره وری نیروی کار تاثیر منفی به دنبال دارد. وی توجه ویژه مسئولان برای اصلاح وضعیت موجود درخواستار شد . 
گفتنی است مسئولان تشکل های کارگری در خصوص بهبود وضعیت کسب و کار استان و معیشت کارگران واحد های تولیدی راهکار های پیشنهادی تشکل های کارگری را ارائه نمودند و در خاتمه از ورزشکاران ، کارگران و مدیران واحدهای تولیدی نمونه استان تجلیل بعمل آمد.