تاریخ : سه شنبه 25 مهر 1402
کد 4289

در نشست انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور مطرح شد؛

زنگ خطر نابودی قطعه‌سازان خودرو در کشور

نشست مشترک هیئت مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور با هیئت مدیره انجمن قطعه‌سازان آذربایجان‌شرقی در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، آرش محبی‌نژاد؛ دبیر انجمن قطعه‌سازان خودروی کشور در نشست مشترک با اعضای هیئت مدیره انجمن قطعه‌سازان استان آذربایجان‌شرقی بر لزوم اتحاد و همدلی بین انجمن‌های تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو تاکید کرد.
محبی‌نژاد با بیان اینکه تولید کل خودروسازی تا پایان مرداد ماه سال 1402 نسبت به بازه زمانی مشابه در سال 1401 افزایش یافته است، گفت: سهم عمده تولید خودرو در کشور طی این مدت مربوط به خودروسازان بخش خصوصی است.
وی با تاکید بر اینکه زنگ خطر شرایط فوق بحرانی در صنعت خودرو و قطعه‌سازی کشور به صدا درآمده است، افزود: صنعت خودروسازی نیازمند نقشه راه مشخص و سیاست‌گذاری واحد و متمرکز است.
دبیر  انجمن قطعه‌سازان خودروی کشور تصریح کرد: بار اصلی این بحران بر دوش زنجیره تامین خودروسازی قرار گرفته است.
وی انقباضی عمل کردن بانک‌ها و کمبود ارز را از تهدیدهای جدی صنعت خودروسازی کشور دانست و ادامه داد: این انجمن در راستای انجام وظایف خود مبنی بر ایجاد ارتباط بین قطعه‌سازان و خودروسازان کشور و سایر نهادهای ذیربط در این سال‌ها با مذاکرات و مکاتبات، مشکلات، چالش‌ها و هشدارها را به خودروسازان، وزارت صمت، وزارت اقتصاد، نمایندگان مجلس و سایر مجموعه‌های تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز کشور به دفعات منعکس کرده اما متاسفانه تاکنون نتیجه قابل توجهی را شاهد نبوده‌‌ایم.
محبی‌نژاد در خصوص واردات خودروی کارکرده به کشور نیز گفت: عدم اطلاع از سابقه این خودروها و نحوه نگهداری آنها، عدم دسترسی به قطعات یدکی اصل در بازار یدک به دلیل قیمت بالا و جایگزینی با قطعات متفرقه و بی‌کیفیت، تنوع و گستردگی خودروهای کارکرده در مقابل عدم وجود نمایندگی خدمات پس از فروش از جمله چالش‌های واردات خودروی کارکرده به کشور به شمار می‌روند.
 وی اضافه کرد: با آزادسازی واردات خودروی نو به جای خودروی دست دوم، خودروهای مالکین فعلی به‌عنوان خودروی دست دوم در داخل کشور عرضه می‌شود و فضای رقابتی بازار در خودرو تسهیل خواهد شد.
 
سبد صنعت قطعه‌سازی هر روز کوچکتر می‌شود
یونس اکبرپور پایدار؛ رئیس کمیسیون صنایع اتاق تبریز در این نشست به دغدغه‌ها و چالش‌های قطعه‌سازان اشاره کرد و گفت: سبد صنعت قطعه‌سازی به‌دلیل فشارها هر روز کوچکتر می‌شود.
پایدار با اشاره به سختگیری های سازمان بازرسی تعزیرات حکومتی و ضبط کالا یا جریمه شرکت‌ها بر لزوم تسهیل شرایط فعالیت صنعتگران تاکید کرد.
وی ثبت کد رهگیری برای قطعات خودرو را یکی دیگر از چالش‌ های این صنعت دانست و گفت: ثبت کد رهگیری برای محصولات علاوه بر اینکه پروسه ای زمانیر است، هزینه تولید را افزایش می دهد. در این خصوص لازم است تا حداقل محصولاتی‌ که به خودروسازان عرضه می شوند، کد رهگیری اخذ نکنند.
 
 
اهتمام شرکت شهرک‌های صنعتی در توسعه صنایع کوچک و متوسط
سجاد مطلبی؛ سرپرست شرکت شهرک‌های صنعتی استان با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی بین کلانشهرها، بیشترین حجم سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی را دارد، افزود: حدود ۹۴ درصد صادرات صنعت استان ما در دست بخش خصوصی است.
وی بر اهتمام شرکت شهرک‌های صنعتی در توسعه صنایع کوچک و متوسط تاکید کرد.
مطلبی ایجاد خوشه‌ صنایع را یکی از عوامل تاثیرگذار در توسعه واحدهای صنعتی دانست و گفت: خوشبختانه از اواخر دهه ۸۰، خوشه قطعات خودرو در استان راه‌اندازی شده است.
وی ضمن ابراز خرسندی از فعالیت مستمر و مطالبه‌گری انجمن قطعه‌سازان خودروی آذربایجان‌شرقی افزود: این انجمن یکی از ارکان تصمیم‌گیری برای ارائه BDS برای ورود به شرکت ها هستند.