تاریخ : پنجشنبه 20 مهر 1402
کد 4282

حضور مدیران تشکل‌های صادراتی فرش دستباف کشور در تبریز/ لزوم بازگشت فرش دستباف به دوران طلایی خود

هیئتی ۲۲ نفره از تشکل‌های صادراتی فرش دستباف ایران از اقصی نقاط کشور از جمله همدان، اصفهان، مشهد و ... برای شرکت در مجمع تشکل‌ها در تبریز حاضر شدند تا با بازدید از کارگاه‌های فرش و کارخانه‌های رنگرزی تبریز و شرکت در مجمع صادرکنندگان فرش کشور در اتاق بازرگانی به بررسی مشکلات موجود در حوزه صادرات فرش بپردازند.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، در ابتدای این دیدار اعضای هیئت از «خانه تولید رنگ آذر» بازدید کردند.
 محمد معنوی آذر،  مدیرعامل خانه تولید رنگ آذر در جریان این بازدید در خصوص موانع موجود بر سر راه تولید فرش با کیفیت و معضلات تولید رنگ گفت: ما در حوزه تولید رنگ مشکلات عدیده‌ای داریم و طی سالیان اخیر متاسفانه درجا زده‌ایم. فرایند تولید رنگ، ۹۹ درصد وابسته به ارز است، به‌همین دلیل ما از نوسانات ارزی صدمات جبران‌ناپذیری می‌بینیم. ما ناچاریم مواد اولیه خود را از هند و چین تهیه کنیم اما از آن‌جایی که به کیفیت اهمیت بیشتری می‌دهیم، بدون در نظر گرفتن قیمت مواد خود را تهیه می‌کنیم، چرا که صنعت رنگ موضوع بسیار حساسی است و تلاش ما این است تا با وجود تمام مشکلات موجود در این حوزه کم‌کاری نکنیم و کیفیت فرش‌های تبریز و دیگر شهرهای کشور به همان کیفیت گذشته باقی بماند.
این گزارش حاکی است، مهمانان حاضر در تبریز نیز در این بازدید نظرات و تجربیات خود را مطرح و تأکید کردند که مشکل اصلی امروز فرش دستباف ایران، مقاوم نبودنِ رنگ در برابر نور است و اگر در این زمینه کم‌کاری شود، قالی‌های ما نمی‌توانند مثل گذشته برند باشند.
پورفرشچی‌زاده نیز در حاشیه این بازدید گفت: باید بپذیریم که فرش ایران دیگر آن کیفیت گذشته را ندارد و برای حل این مشکلات نهایت تلاش خود را بکنیم تا جایگاه گذشته را به فرش و قالی دستباف ایران برگردانیم.
گزارش اتاق بازرگانی تبریز می‌افزاید، اعضای اتحادیه‌های صادرکنندگان فرش دستباف ایران، سپس از کارگاه رنگرزی غفوریان بازدید کردند و با بررسی دستگاه‌ها و فنون رنگرزی این کارگاه، به تبادل نظر در این حوزه پرداختند.
در این بازدید احد هریسچیان، رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف استان آذربايجان‌شرقی، این سفر و مجمع را مغتنم دانست و گفت: در این نشست و دیدارها مشکلات مربوط به صادرات فرش مطرح می‌شوند و اطلاعات بسیار خوبی در این میان رد و بدل خواهد شد.
وی افزود: امروزه همه می‌دانیم که مواد اولیه به‌کار رفته در تولید فرش باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد، تا نام فرش ایرانی همچون 100 سال گذشته زبانزد باشد و این رویدادها فرصتی برای بررسی معضلات از زوایای مختلف است تا به ما کمک کند در این حوزه بتوانیم ریشه‌ای عمل کنیم.
بنا به این گزارش هیئت 20 نفره تشکل‌های صادرکنندگان فرش دستباف ایران سپس از خانه مشروطه، مسجد جامع، بازار سرپوشیده تبریز و تیمچه مظفریه بازدید کردند و بازار تبریز را سرمنشأ اتفاقات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در کشور عنوان کردند.
در پایان این بازدید، یعقوب فرشکاران، نائب رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف آذربایجان‌شرقی گفت: در دهه اخیر صادرات فرش به دلیل نبودِ خریدار خارجی دچار مشکلاتی شده که بخشی از آن مربوط به تحریم‌ها است ولی بخش مهمی از آن مربوط به قانونگذار و همچنین بخش خصوصی است، چرا که ما اشکالاتی در تولید داریم و نسبت به گذشته افول زیادی داشتیم. تولیدات تک‌بافی و عدم مطالعه در خصوص نیاز بازار از معضلات اصلی صادرات فرش است. همچنین مشکلات مربوط به بیمه و کارگر و ... باعث فرار سرمایه‌گذار شد و عوامل مختلف دیگر نیز دست به دست همه دادند تا بازار را از دست بدهیم و مشکلات سیاسی دهه اخیر نیز مزید بر علت شدند. ما باید این را باور کنیم که اولاً نمی‌توانیم به گذشته برگردیم و دوماً نباید با نسخه بیست سال پیش برای صادرات تولید کنیم. این وظیفه دولت و اتحادیه‌هاست که مطالعات لازم را در این خصوص انجام داده و به تولیدکننده ارجاع بدهند تا مطابق با نیاز بازار جهانی تولید کند.
وی افزود: در حال حاضر تولیدات ما یا صرفا هنری هستند و قیمت بالای آن‌ها توان خرید را سلب می‌کند یا مطابق با نیاز داخلی بوده و مورد پسند مشتری غیرایرانی نیستند. بنابراین حضور اتحادیه‌ها در تبریز و برگزاری نشست در خصوص بررسی مشکلات موجود، فرصت مناسبی برای بررسی این مسائل و شروع مجدد است تا در حوزه صادرات به نتایج مطلوب برسیم.
گفتنی است تشکل‌های صادراتی فرش دستباف کشور پس از اتمام بازدید، برای بررسی تخصصی‌تر مشکلات این حوزه در اتاق بازرگانی تبریز تشکیل جلسه داده و به تبادل نظر پرداختند.
 

 
آلبوم تصاویر بازدید تشکل‌های صادراتی فرش دستباف کشور از اماکن تاریخی، بازار مظفریه و کارخانه رنگرزی