تاریخ : سه شنبه 4 مهر 1402
کد 4223

در پنجمین جلسه کمیسیون فرش، صنایع دستی و گردشگری اتاق تبریز مطرح شد؛

ضرورت توسعه زیرساخت‌های گردشگری استان

در پنجمین جلسه کمیسیون فرش، صنایع دستی و گردشگری اتاق بازرگانی تبریز بر ضرورت توسعه زیرساخت‌های گردشگری استان تاکید شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، در ابتدای این نشست، عباسی؛ دبیر کمیسیون فرش، صنایع دستی و گردشگری اتاق تبریز به تشریح محورهای پنجمین جلسه پرداخت و گفت: محوریت این نشست بررسی موانع و مشکلات رزرواسیون بلیط هواپیما و قطار در حوزه گردشگری، پیگیری موضوع حذف پیمان‌سپاری ارزی صادرات فرش، آسیب‌شناسی نمایشگاه فرش در تهران و بررسی مشکلات صنایع دستی استان است.
 
اهمیت حوزه گردشگری در اقتصاد کشور
احد عظیم‌زاده؛ رئیس کمیسیون فرش، صنایع دستی و گردشگری اتاق تبریز با مقایسه میزان پروازهای تبریز و اصفهان گفت: بین 10 الی 12 پرواز در طول شبانه‌روز در مسیر تبریز و تهران در جریان است، این در حالی است که تنها یک پرواز از اصفهان به مقصد تهران دایر است، این امر نشان از تلاش فعالان این حوزه دارد.
وی با اشاره به اینکه اقتصاد ایران متکی به درآمد نفت است، گفت: متوسط هزینه‌ای که یک گردشگر خارجی به‌هنگام مسافرت به ایران هزینه می‌کند، برابر با فروش صد بشکه نفت است.
عظیم‌زاده ادامه داد: این امر نشان از اهمیت حوزه گردشگری در اقتصاد کشور دارد، با این حال هنوز زیرساخت‌های لازم برای پذیرش گردشگر در استان فراهم نیست و قبل از هر چیز باید به فکر توسعه این حوزه باشیم.
وی با اشاره به برگزاری سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی فرش تهران، یکی از دلایل نارضایتی‌های پیش‌آمده در این دوره از نمایشگاه را عدم هماهنگی بین فعالان این حوزه دانست و گفت: قدرت بخش خصوصی غیر قابل انکار است و ما باید در کنار هم مطالبات خود را طلب کنیم.
رئیس کمیسیون فرش، صنایع دستی و گردشگری اتاق تبریز با بیان اینکه صنعت فرش دستباف باید به‌روز شود، گفت: اگر وضع به‌همین منوال پیش برود، این صنعت از بین خواده رفت.
وی تاکید کرد: سرمایه‌گذاری در بخش صنایع دستی و گردشگری می‌توادن با اشتغالزایی، تاحدودی مانع از مهاجرت به سایر کشورها شود، بنابراین دولت باید به فعالان این حوزه تسهیلات یژه‌ای اعطا کند.
عظیم‌زاده در خاتمه از تلاش مستمر برای حذف پیمان‌سپاری ارزی صادرات فرش خبر داد.

گردشگری در آذربایجان‌شرقی مغفول مانده است
مسعود بنابیان؛ نایب رئیس اتاق بازرگانی تبریز با بیان اینکه حوزه گردشگری در کنار صنعت معدن تجارت و کشاورزی از ارکان اساسی توسعه اقتصادی به شمار می‌رود، افزود: اهمیت این حوزه از اهمیت زیادی برخوردار است،
وی با اشاره به انتخاب احد عظیم‌زاده، به‌عنوان رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران گفت: کمیسیون‌ها در اتاق ایران از جایگاه والایی برخوردار هستند و امیدواریم با حضور وی در اتاق ایران، شاهد وقوع اتفاقات مبارکی در این بخش باشیم.
 بنابیان با بیان اینکه گردشگری در شهر ما مغفول مانده و آنطور که باید و شاید این حوزه توسعه نیافته است، افزود: گردشگری می‌‌تواند منبع درآمدی برای استان بوده، به رشد تولید داخلی نیز کمک کرده و تمامی حوزه‌ها از آن منتفع شوند و جا دارد در این زمینه بیشتر سرمایه‌گذاری شود.
 نایب رئیس اتاق بازرگانی تبریز با تاکید بر اینکه صنعت فرش با نام تبریز عجین است، ادامه داد: صنعت فرش و چرم به ‌نوعی اصالت تبریز به شمار می‌روند و ما باید از ظرفیت کمیسیون فرش صنایع دستی و گردشگری اتاق ایران برای توسعه این حوزه استفاده کنیم.
محمد ملکی؛ نایب رئیس کمیسیون فرش، صنایع دستی و گردشگری اتاق تبریز ضمن تاکید بر اهمیت گردشگری، بر لزوم سرمایه‌گذاری در این حوزه تاکید کرد.
وی با اشاره به وجود برخی مشکلات اساسی و زیربنایی در حوزه گردشگری در کشور گفت: یکی از این مسائل خرید بلیط ایرلاین‌ها و قطار است که به یک چالش تبدیل شده است.
ملکی ضمن قدردانی از اتاق بازرگانی تبریز که در سالهای گذشته با حمایت‌های خود، زمینه حضور هواپیمایی ترکیش در استان را فراهم کردند، گفت: با توجه به پتانسیل‌های استان لازم است تا خطوط هواپیمایی از سایر کشورها نیز به‌صورت مستقیم از تبریز راه‌اندازی شود.
احمد انیسه؛ شهردار منطقه 6 تبریز هم در این نشست از اعلام آمادگی شهرداری برای بهسازی ورودی‌های شهر و همچنین بهسازی معابر و خیابان‌ها خبر داد.
در ادامه این نشست نمایندگان حاضر از آژانس‌های مسافرتی به بیان مشکلات خود در رابطه با خرید بلیط هواپیما و قطار اشاره و مطرح کردند، بلیط‌ها در دقایق ابتدایی به فروش می‌رسد و همین امر مشکلات متعددی برای آژانس‌های مسافرتی به وجود آورده است.
 جمشیدی؛ معاون مدیر کل اداره کل فرودگاه های استان گفت: در حال حاضر قیمت بلیط هواپیما در مقایسه با اتوبوس و سواری پایین است به دلیل تفاوت پایین قیمتی، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند، با هواپیما سفر کنند و همین امر باعث افزایش تقاضا شده است.
سلیمانی؛ نماینده شرکت راه‌آهن استان آذربایجان‌شرقی گفت: واگذاری فروش بلیط قطار به بخش خصوصی و فروش اینترنتی بلیط‌ها نقش مهمی در ایجاد رضایت در جامعه داشته است.
وی ادامه داد: ما از یکسو با محدودیت ناوگان و امکانات در حوزه حمل‌و نقل ریلی و از سوی دیگر با افزایش تقاضا برای سفرهای ریلی مواجه هستیم، به همین دلیل بلیط‌ها ظرف دقایق ابتدایی به فروش می‌رسند. در واقع مشکل اصلی ما این است که عرضه و تقاضا برای خرید بلیط در کشور همخوانی ندارد.
 
بشیری؛ نائب رئیس کمیسیون فرش صنایع دستی و گردشگری اتاق ایران در این نشست از پرداخت بخشی از هزینه‌های فعالان فرش دستباف شرکت‌کننده استان در سی‌و مین نمایشگاه بین‌المللی فرش دستباف از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی خبر داد. 

در ادامه نشست، فعالان حوزه فرش استان به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود در خصوص سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی فرش تهران پرداختند.
افزایش بی‌رویه کرایه غرفه‌ها، کمبود تبلیغات محیطی و شهری برای نمایشگاه و نبود ارتباطات بین‌المللی مناسب از جمله موارد مطرح شده دراین نشست بود.
مسائل و چالش‌های فعالان صنایع دستی استان نیز در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نمایندگان حاضر در نشست خواستار حمایت‌های مادی و معنوی از جمله در خصوص تخصیص مکان برای فعالیت کارگاه‌های هنری شدند.
 

 
 
آلبوم تصاویر پنجمین جلسه کمیسیون فرش، صنایع دستی و گردشگری اتاق تبریز