تاریخ : يکشنبه 25 فروردين 1398
کد 421

حضور سفیر ترکیه در اتاق تبریز

دریا اورس سفیر جمهوری ترکیه در ایران به همراه هیاتی متشکل از سرکنسول و رایزن بازرگانی ترکیه در تبریز با دکتر یونس ژائله رئیس اتاق تبریز، هئیت رئیسه و هئیت نمایندگان اتاق تبریز دیدار و در خصوص گسترش روابط اقتصادی دو کشور گفتگو نمودند.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز یونس ژائله رئیس اتاق تبریز در این دیدار با اشاره به این نکته که دیدارهای مستمر مقامات ارشد و فعالان اقتصادی دو کشور می تواند نقش موثری در حل مسائل و مشکلات اقتصادی دو کشور داشته باشد، یادآورشد: متاسفانه با توجه به ظرفیت های بالای دو کشور سقف تبادلات اقتصادی و تجاری دو کشور زیر حدود 7 میلیارد دلار است.
رئیس اتاق تبریز با اشاره به این نکته که حجم واردات ترکیه حدود 220 میلیارد دلار در سال است اظهار امیدواری نمود با توجه به ظرفیت های موجود دو کشور میزان تعاملات اقتصادی دو کشور روز به روز افزایش یافته و و فعالان اقتصادی کشور سهم بیشتری از میزان وارات ترکیه را به خود اختصاص داده و به هدف گذاری مشخص شده از طرف روسای جمهور دو کشور نایل گردند.
ژائله با تاکید بر این نکته که نمی توانیم با راهکارهای ارائه شده در گذشته مشکلات پیش رو فعالان اقتصادی و تجاری را مرتفع نمایم؛ نشست های ماهانه و مستمر به منظور ترسیم نقشه راه مناسب برای بهبود روابط اقتصادی دو جانبه را ضروری خواند و دیدارهای مستمر با سرکنسول ترکیه در تبریز را به منظور بهبود بیش از پیش روابط اقتصادی دو جانبه را خواستار شد.
دریا اورس سفیر جمهوری ترکیه در ایران با یادآوری این نکته که حدود 4 ماه است که در این مسند قرار گرفته ایم اظهار امیدواری نمود: با گسترش همکاری های دو جانبه به خصوص فعالان اقتصادی دو کشور به هدف گذاری تعیین شده از طرف روسای جمهور دو کشور در روابط اقتصادی و تجاری دو کشور نایل گردیم.
سفیر ترکیه در ایران با تاکید بر این نکته که خوشبختانه حسن نیت دو جانبه و اراده سیاسی دو کشور ایران و ترکیه بر گسترش روابط دو جانبه است؛ نشست های کارشناسی به منظور حل مسائل و مشکلات پیش روی فعالان اقتصادی را راهکار اساسی مشکلات پیش روی فعالان  اقتصادی دو کشور خواند و اظهار امیدواری نمود: با پیگیری های مستمر فعالان اقتصادی و مقامات ارشد دو کشور مسائل و مشکلات اقتصادی در حوزه های گمرکی، ترانزیتی، تعرفه های ترجیحی و ... مرتفع گردد.
رضا کامی رئیس اتاق مشترک  ایران و ترکیه و عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تبریز با توجه به سابقه فعالیت های اتاق مشترک در جهت رفع موانع و مشکلات مراودات تجاری و اقتصادی دو کشور به موارد زیر اشاره کرد و افزود: مهمترین مشکل فعالان اقتصادی دو کشور انتقال ارز و روابط بانکی است. وی در خصوص مشکلات اقتصادی موجود بین دو کشور گفت: مصوبات و قوانین دو کشور در سطح مدیران اجرایی به علت رفتار های سلیقه ای با مشکل اساسی مواجه است که می بایست با اتخاذ تصمیم قاطع در حل مشکلات موجود اهتمام لازم را داشته باشیم.
 رئیس اتاق مشترک  ایران و ترکیه با اشاره به این موضوع که تعرفه های ترجیحی دو کشور ایران و ترکیه توسط مقامات ارشد دو کشور در دست اصلاح و بازنگری است؛ خاطر نشان کرد: در اصلاح و بازنگری تعرفه های ترجیحی می بایست تسریع شود.
ایجاد کانال مالی ویژه بین دو کشور و استفاده از پول ملی یکی از پیشنهادهای وی بود و ضمن آن یاد آور شد که بانکهای مرکزی دو کشور باید برای زمان محدود نوسانات ارزی را تضمین نمایند چون نوسانات ارزی عامل اساسی مشکلات ایجاد شده در تعرفه های ترجیحی دو کشور است.
عضو هیات رئیسه اتاق تبریز اراده مقامات ارشد دو کشور ایران و ترکیه را گسترش همه جانبه روابط دو کشور بخصوص همکاری های اقتصادی خواند و یادآور شد: برای این مهم باید در جهت رفع موانع تلاش دو جانبه صورت پذیرد.وی خواستار حمایت دولت ترکیه از گشایش حساب بانکی برای اتباع ایران که در ترکیه شرکت تاسیس نموده اند شد و از سفیر ترکیه در ایران درخواست نمود تا این موضوع در کوتاه ترین زمان ممکن محقق گردد.
استفاده از ظرفیت های قانونی برای بهبود روابط اقتصادی و تجاری دو جانبه، جلوگیری از برخورد سلیقه ای مدیران اجرایی دو کشور از تفسیر سلیقه ای قوانین، گسترش مناسبات و روابط فرهنگی دو جانبه به منظور همگاریی بیشتر شهروندان دو کشور و تقدم دیپلماسی فرهنگی در روابط دو جانبه از دیگر موارد مطرح شده از طرف کارشناسان حاضر در جلسه بود.