تاریخ : سه شنبه 28 شهريور 1402
کد 4205

میز تجاری ارمنستان در اتاق بازرگانی تبریز تشکیل شد

میز تجاری ارمنستان با حضور نمایندگانی از بخش دولتی و خصوصی با هدف احصاء مشکلات تجارت و تسهیل شرایط صادرات به این‌ کشور در اتاق بازرگانی تبریز تشکیل شد. 
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، مسئول امور بین‌الملل اتاق تبریز در ابتدای این نشست با بیان اینکه دبیرخانه میزهای تجاری در اتاق بازرگانی تبریز مستقر شده است، از تلاش برای شناسایی دغدغه‌ها و چالش‌های مرتبط با حوزه تجارت با کشورهای هدف از طریق برگزاری جلسات میزها خبر داد.
شهبازی با اشاره به راه‌اندازی میزهای تجاری کشورهای فدراسیون روسیه، قزاقستان، گرجستان و جمهوری آذربایجان در اتاق تبریز و قدردانی از زحماتی که در سال­های گذشته توسط آقای علیرضا نظیف در چارچوب میز تجاری ارمنستان در استان صورت گرفته است، گفت: میز تجاری ارمنستان پنجمین میز تجاری اتاق تبریز است که با هدف احصاء مشکلات تجارت با این کشور و ارائه راهکار در راستای رفع موانع موجود، تشکیل شده است.
شهبازی گفت: آذربایجان‌شرقی تنها استان هم‌مرز با کشور ارمنستان است و به همین دلیل جایگاه ویژه‌ای نسبت به سایر استان‌‌‌ها دارد، به‌طوریکه طی 10 سال اخیر شاهد افزایش حجم مبادلات تجاری بین آذربایجان‌شرقی و ارمنستان و همچنین توسعه صادرات به این کشور هستیم.
وی از اعضای میز ارمنستان خواست تا پیشنهادهای خود را در رابطه با موانع موجود به‌صورت کتبی به دبیرخانه میزهای تجاری اعلام کنند.
طاهر روحی؛ مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان‌شرقی در این نشست ضمن تاکید بر اهمیت مبادلات تجاری با کشور ارمنستان گفت: در این راستا می‌توان با رصد فعالیت‌های کمیسیون­ مشترک تجاری دو کشور و به‌دنبال آن تعریف ماموریت‌ برای تمامی ارگان‌های مرتبط با صادرات به این کشور، شرایط تجارت را برای فعالان اقتصادی تسهیل کرد.
وی از تلاش برای فعالیت و پشتیبانی صندوق ضمانت صادرات در زمینه تجارت با ارمنستان خبر داد و بر ضرورت پیگیری اهداف تا حصول نتیجه تاکید کرد.
محمدنقی هنربر؛ رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صمت آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه سیاست دولت، توسعه تجارت با کشورهای همسایه است، افزود: استان ما ظرفیت بالایی برای صادرات با ارمنستان دارد.
وی با اشاره به عضویت ارمنستان در اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: ایران نیز در حال حاضر دارای موافقتنامه تجارت ترجیحی با این اتحادیه است و در صورت تبدیل این موافقتنامه به موافقتنامه تجارت آزاد، بسیاری از چالش‌های تجارت با کشور ارمنستان رفع خواهد شد.
هنربر بر لزوم تعریف پس‌کرانه برای مرز نوردوز تاکید کرد و گفت: در صورت گسترش حجم مبادلات تجاری استان با کشورهای همسایه، مرز نوردوز نمی‌تواند به‌تنهایی پاسخگو باشد، به‌همین دلیل لازم است تا در منطقه‌ای دیگر از جمله جلفا، پس‌کرانه‌ای تعریف شود، تا برخی از فعالیت‌های مرتبط با گمرک در جلفا انجام شود.
وی با بیان اینکه در پنج ماهه نخست سال جاری مجموع مبادلات تجاری بین ایران و ارمنستان 158 میلیون دلار بوده است، سهم آذربایجان‌شرقی را 78 میلیون دلار عنوان کرد.  
در ادامه این نشست فعالان بخش خصوصی به بیان مشکلات خود در زمینه تجارت با ارمنستان از جمله افزایش هزینه‌های حمل‌ و نقل، ضرورت پشتیبانی صندوق ضمانت صادرات در معاملات، افزایش تعرفه گمرکی، مشکلات رفع تعهد ارزی، نبود آزمایشگاه‌ استاندارد در ارمنستان و...  پرداختند.

 
آلبوم تصاویر تشکیل میز تجاری ارمنستان در اتاق بازرگانی تبریز