تاریخ : چهارشنبه 22 شهريور 1402
کد 4194

گزارش اتاق بازرگانی تبریز از بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی شیرینی و شکلات ایران:

تبریز قطب شیرینی و شکلات کشور

بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی بیسکوییت، شیرینی و شکلات ایران در 17 سالن و با حضور 320 شرکت داخلی و 30 شرکت خارجی در مکان نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، این نمایشگاه که بزرگ‌ترین نمایشگاه تخصصی شیرینی و شکلات خاورمیانه است با هدف معرفی و آشنایی با نوآوری‌های روز دنیا، تبادل فناوری صنعتی و ایجاد پل ارتباطی با تولیدکنندگان داخلی و بازارهای بین‌المللی در حالی برگزار شد که به اذعان شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان، بیش از 70 درصد صنایع شرکت‌کننده متعلق به تبریز و آذربایجان بودند. این نمایشگاه همزمان و در کنار نمایشگاه نان و صنایع وابسته و همچنین صنایع چای و قهوه برگزار شد و مورد استقبال علاقه‌مندان قرار گرفت و با استقبال بیش از 5 هزار بازدیدکننده مواجه شد.
این رویداد بینالمللی دارای سه بخش اصلی تجهیزات تهیه شیرینی، شکلات، بیسکوییت و … ، محصولات تولیدی و همچنین مواد اولیه ساخت محصولات تجارت شیرین بود. صنعت شیرینی و شکلات همواره یکی از صنایع پر رونق و پر سود در دنیا بوده است. بسیاری از علاقه‌مندان و فعالان این عرصه در کشورمان هر ساله با حضور در این نمایشگاه به تبادل اطلاعات و ارائه محصولات و خدمات خود می‌پردازند.
 
نمایشگاهی در راستای توسعۀ برندسازی و مارکتینگ
رضا جعفری، رئیس انجمن صنایع غذایی، بهداشتی و دارویی استان آذربایجان‌شرقی در خصوص چگونگی این نمایشگاه گفت: بیست و دومین نمایشگاه بیسکوییت شیرینی و شکلات ایران بسیار پربار و پربازدید بود چرا که ما در زمینۀ صادرات این نوع از صنایع و همچنین در مورد بازار داخلی حرف‌های بزرگی برای گفتن داریم.
دبیر هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز افزود: در نمایشگاه امسال چند نکته قابل توجه وجود داشت که یکی از آن‌ها حضور پررنگ و غرورآفرین کارخانجات آذربایجان‌شرقی و دومی بازدید تعداد بسیاری از مسئولان، مدیران و متولیان دولتی و همچنین عموم مردم از این نمایشگاه بود و این شور و شوق تا آخرین ساعات روز پایانی نمایشگاه ادامه داشت.
رضا جعفری تأکید کرد: این نمایشگاه تنها نمایشگاه محصولات نبود بلکه نمایشگاه مواد اولیه، صنایع وابسته، ماشین‌آلات و تجهیزات نیز بود که به نظر من توانسته بود به طور کامل به اهداف خود برسد و حضور جدی صنایع خارجی در بخش ماشین‌آلات و تجهیزات نشانگر ارزش و بارِ محتوایی این نمایشگاه بود.
مدیرعامل گروه صنعتی پامین در خصوص مشکلات نمایشگاه گفت: مشکلات موجود نه مربوط به این نمایشگاه بلکه مربوط به سازمان نمایشگاه بین‌المللی تهران است و مشکلاتی مثل ترافیک، تهویۀ سالن‌ها و همچنین تأمین امنیت غرفه‌ها مسائلی هستند که باید از سوی مدیریریت نمایشگاه بین‌المللی تهران برطرف شوند.

بستری برای معرفی صنایع و فعالیت بخش خصوصی
پرویز بیوک، مدیرعامل گروه کارخانجات شونیز و عضو هیت نمایندگان سابق اتاق تبریز نیز در حاشیه برپایی این نمایشگاه گفت: بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی شیرینی و شکلات ایران یکی از عالی‌ترین نمایشگاه‌هایی بود که در حوزه صنایع غذایی شیرین برگزار شد و ما در طی این نمایشگاه، بار دیگر ثابت کردیم که آذربایجان قطب شیرینی و شکلات کشور است.
وی افزود: برگزاری این نمایشگاه‌ها گام بزرگی برای معرفی صنعت و همچنین فعالیت بخش خصوصی است و برگزاری پرشور و غنی این دوره نشان داد که پتانسیل‌ها در حوزه صنایع غذایی بسیار زیاد است و کافی‌ست آن‌ها را بشناسیم و در راستای توسعۀ آن‌ها قدم برداریم.
پیشکسوت صنعت شیرینی و شکلات ایران گفت: استقبال کشورهای خارجی از این نمایشگاه و همچنین پیشنهادهایی که برای همکاری با صنایع ما داشتند سند محکمی برای کیفیت بالای صنایع غذایی ایران و به‌ویژه تبریز و آذربایجان است.
پرویز بیوک همچنین از حضور پر شور عموم علاقه‌مندان تقدیر کرد و گفت: بازدید مسئولان رده بالای کشوری، معاونین و وزیران از این نمایشگاه نشان‌دهندۀ جایگاه مهم صنایع غذایی در کشور است.
 
لزوم برپایی نمایشگاه در تبریز
غلامرضا غلامی، مدیرعامل شرکت آرد برکت نیز در خصوص بیست و دومین نمایشگاه بیسکوییت، شیرینی و شکلات ایران اظهار کرد: این نمایشگاه با عالی‌ترین کیفیت برگزار شد، استقبال از آن پرشور و کم‌نظیر بود و به علاوه حضور پررنگ آذربایجانی‌ها در این نمایشگاه باعث افتخار بود.
وی افزود: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی تأثیر بسزایی در حوزه صادرات و معرفی استان دارند اما من افسوس می‌خورم چرا باید این نمایشگاه با وجود صنایع بسیار قدرتمند غذایی استان، در آذربایجان شرقی برگزار نشود.
غلامی گفت: من شخصاً پیگیر این موضوع خواهم بود که در دوره‌های بعد تبریز میزبان این رویداد مهم باشد، چرا که آذربایجان، قطب صنایع غذایی کشور است و زیرساخت‌های لازم برای برپایی این نمایشگاه را دارد و به نظر من شایسته‌ترین مرکز برای این اتفاق است.