تاریخ : پنجشنبه 16 شهريور 1402
کد 4177

در چهارمین جلسه کمیسیون حمل و نقل، گمرک و لجستیک اتاق تبریز تاکید شد/

لزوم معرفی افراد بدون مجوز توسط انجمن ها به مراجع قضائی

چهارمین جلسه کمیسیون حمل و نقل، گمرک و لجستیک اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، در ابتدای این نشست سیداحمد فتاح زاده؛ رئیس کمیسیون حمل و نقل، گمرک و لجستیک اتاق تبریز هدف از برگزاری این جلسه را بررسی مشکلات شرکت های حمل و نقل بین‌المللی و کارگزاران گمرکی در دو زمینه طولانی بودن پروسه اخذ گذرنامه برای رانندگان ترانزیت و همچنین بررسی اثرات و تبعات فعالیت افراد متفرقه در حوزه حمل و نقل و ترخیص کالا عنوان کرد.
فتاح‌زاده با بیان اینکه طولانی بودن پروسه اخذ و تمدیدگذرنامه رانندگان، باعث توقف فعالیت ها می شود، خواستار کوتاه‌تر شدن این روند شد.
وی همچنین به بررسی تبعات و اثرات سوء فعالیت عده ای از افراد بدون مجوز و تخصص لازم در حوزه حمل و نقل بین‌المللی و گمرک اشاره کرد و گفت: این افراد برخلاف شرکت های رسمی، هیچ محدودیتی ندارند و بدون تمکین از مقررات این حوزه، باعث بروز اختلال در حوزه های کاری می شوند. به عنوان مثال این افراد با اخذ کرایه های حمل (البته به‌ ظاهر) در بازار ایجاد رقابت ناسالم می کنند.
در ادامه این جلسه نمایندگان انجمن شرکت های حمل و نقل بین‌المللی، گارگزاران گمرکی به بیان چالش های موجود در این صنف پرداخته و تشریح کردند: قبلا دفترچه خروجی رانندگان ظرف دو الی سه ساعت در گذرنامه تمدید می شد، اما اکنون این زمان به دو الی سه روز رسیده است، مخصوصا اینکه در بیشتر موارد که امکان تمدید دفترچه وجود دارد، متاسفانه شاهد تعویض آن هستیم که منجر به طولانی شدن روند اخذ گذرنامه و دفترچه می شود.
در این کمیسیون به معضل فعالیت افراد در حوزه گمرک بدون مجوز و پروانه کسب نیز اشاره و تشریح شد: عده ای افراد سودجو بدون دارا بودن حداقل شرایط، محیط کار نامناسب و نیروی انسانی غیر حرفه ای در بازار فعالیت دارند و بیشتر تخلفات در گمرک ها توسط این افراد صورت می گیرد، بنابراین ضروری است تا این افراد شناسایی شده و به دلیل عدم فعالیت غیر مجاز به مراجع قانونی احضار شوند.
مشکل کنترل رانندگان و لزوم عقد قرارداد این قشر با شرکت های حمل ونقل بین‌المللی از دیگر مشکلات طرح شده در این نشست بود.
 
رضا کامی؛ رئیس انجمن کارگزاران گمرکی استان تاکید کرد: ثبت شرکت به معنای اخذ مجوز برای فعالیت های گمرکی نیست و بیشترین تخلفات گمرکی توسط همین افراد بدون مجوز که آزادانه و بدون محدودیت فعالیت می کنند، صورت می گیرد.
وی با اشاره به اینکه تعداد این افراد در سال های اخیر افزایش بی رویه داشته است، افزود: این عده با اعلام کرایه پایین‌تر مشتری را به سمت خود می کشانند، اما بعد به عناوین مختلف وجوهی طلب کرده و در عمل هزینه را چند برابر افزایش می دهند، بنابراین باید با این افراد برخورد قانونی صورت گیرد.  
 محمد امیرمیران؛ عضو هیات مدیره انجمن کارگزاران استان آذربایجان‌شرقی در این جلسه با بیان اینکه بر اساس ماده 128 قانون گمرک، افرادی که برای ترخیص کالا مراجعه می کنند، الزما باید دارای کارت بازرگانی باشند، در عمل شاهدیم افرادی با عناوین مختلف از قبیل نماینده، وکیل، کارمند و... در گمرک حضور یافته و با انواع و اقسام حیله‌ و نیرنگ، فعالیت می کنند.
وی تاکید کرد: بعد از راه‌اندازی سامانه EPL که احراز هویت به صورت الکترونیکی انجام می شود، مشکلات عدیده ای برای صنف ما به وجود آمده است، افراد متخلف به‌دلیل عدم نیاز به احراز هویت فیزیکی در بازار جولان می دهند و در عوض جلوی کار شرکت های دارای پروانه کار، در صورت بروز یک روز تاخیر در تمدید پروانه، به راحتی گرفته می شود.
امیرمیران ضمن ابراز ناخرسندی از انتقال فرایندهای گمرکی به سامانه تجارت گفت: این سامانه در عمل باعث سرگردانی افراد و شرکت ها شده است.
وی از اماکن و نیروی انتظامی استان خواست تا در زمینه شناسایی افراد فاقد پروانه فعالیت با قاطعیت برخورد کند.
سرهنگ علی اصغر پورمحمد؛ رئیس اداره گذرنامه در این جلسه گفت: در حال حاضر 65 شرکت حمل و نقل بین المللی فعال در استان وجود دارد.
وی با بیان اینکه مهر گذرنامه داخلی، روی دفترچه و مهر گذرنامه خارجی، بر روی گذرنامه ها استفاده می شود، افزود: این امر تا حدی نیاز به تعویض پاسپورت را کاهش داده است.
سرهنگ پورمحمد با اشاره به مشکلات تمدید و تعویض گذرنامه رانندگان گفت: بهتر است در این زمینه تعداد برگ های دفترچه های رانندگان بیشتر شود، تا نیاز به تعویض گذرنامه کاهش یابد، با این حال ما در استان عیلرغم تمام محدودیت ها همواره صدور گذرنامه برای رانندگان را در اولویت قرار داده ایم و حتی در مواقع اضطراری، فرایندها سریعتر نیز انجام می شود.
وی همچنین به بحث فعالیت عده ای بدون پروانه کسب در امور گمرکی و حمل نقل اشاره کرد و افزود: لازمه برخورد قانونی با این افراد، شناسایی توسط اتحادیه ها و انجمن های مربوطه و معرفی و اعلام جرم است، در غیر اینصورت اماکن و نیروی انتظامی حق ورود ندارد، مگر در صورت وقوع تخلف، جرم یا شکایت افراد.
سرهنگ پورمحمد با اشاره به اینکه فرایند صدور گذرنامه برای افراد عادی بین سه الی هفت روز است، افزود: گذرنامه رانندگان به دلیل ماهیت شغلی در زمان کوتاه‌تری صادر می شود.
وی عدم ثبات فعالیت رانندگان در یک شرکت واحد و مشخص را یکی از چالش های اساسی دانست.
 وی ادامه داد: رانندگان باید آموزش های لازم را در حوزه حمل و نقل و گمرک ببینند و در شرایطی که امکان خروج از کشور را ندارند، نباید اقدام به زدن بار کنند.
در خاتمه جلسه سید ضیاء رضوی؛ دبیر کمیسیون حمل و نقل، گمرک و لجستیک اتاق بازرگانی تبریز از اعضاء کمیسیون خواست در جلسه آینده موضوعات مربوط به حوزه گمرک، راهداری و مرزبانی را احصاء نمایند.
وی اظهار امیدواری کرد: با برگزاری جلسات کمیسون و طرح مشکلات حوزه های مذکور شاهد بهبود فضای کسب و کار در بخش های حمل و نقل بین المللی و کارگزاران گمرکی باشیم.
 
 
 
 
 
 
آلبوم تصاویر چهارمین کمیسیون حمل و نقل، گمرک و لجستیک اتاق تبریز