تاریخ : پنجشنبه 2 شهريور 1402
کد 4124

در کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق تبریز مطرح شد؛

سرگردانی برخی از تجار در رفع تعهد ارزی

سومین جلسه کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی تبریز با هدف بررسی و احصاء مشکلات تجار استان با حضور نمایندگانی از استانداری، سازمان صمت، جهاد کشاورزی، گمرک، منطقه آزاد ارس، بانک­های ملی و توسعه صادرات و تجار استان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، سومین جلسه کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی تبریز مشکلات صادرکنندگان استان با محوریت مشکلات مرتبط با رفع تعهدات ارزی برگزار شد.
در ابتدای این نشست شهبازی؛ دبیر کمیسیون با تاکید بر اینکه اتاق بازرگانی می تواند با طرح مشکلات و ارائه راهکارها در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و نمایندگان استان در مجلس، نقش خود را به‌عنوان مشاوره سه قوه و نماینده بخش خصوصی ایفا کند از اعضای جلسه درخواست کرد تا پیشنهادات اجرایی و عملیاتی را در جلسات کمیسیون طرح کند.
وی با اشاره به سرگردانی برخی از تجار در رفع تعهد ارزی گفت: در حال حاضر بحث پیمان‌سپاری از اساسی‌ترین دغدغه‌های فعالان اقتصادی محسوب می شود، به طوریکه بر اساس نظرسنجی کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق نزدیک به نیمی از صادرکنندگان اتاق تبریز با این قضیه درگیر هستند.
 
در ادامه این جلسه گزارش مفصلی از مشکلات و چالش های توسعه صادرات از جمله موانع داخلی و خارجی از یک‌سو و موانع درون شرکتی و بیرون شرکتی از جمله عدم بهره‌گیری از سیستم های مدیریتی نوین، وجود برخی ایرادات در سامانه های پولی و مالی کشور، هزینه های بالای بیمه و حمل و نقل کالا، عدم ارتقای فناوری داخل شرکت ها، اثربخشی پایین نمایشگاه های صادراتی، وجود فساد و بروکراسی اداری، تعدد بخشنامه ها، نرخ تورم هم در کشورهای مبدأ و هم کشورهای مقصد و... ارائه شد.
سپس نمایندگان بخش خصوصی پیشنهادات خود را در خصوص مسائل مرتبط با رفع تعهدات ارزی بیان کردند.
در ادامه نمایندگان نهادهای دولتی به پاسخگویی به سوالات و شبهات اعضای کمیسیون پرداختند.  
در انتهای جلسه مقرر گردید پیشنهادات موجود جمع­بندی و جهت پیگیری به نهادهای ذیربط ارجاع داده شود.