تاریخ : پنجشنبه 26 مرداد 1402
کد 4101

در کمیسیون صنایع اتاق تبریز؛

مشکلات تامین برق صنایع استان بررسی شد

در سومین جلسه کمیسیون صنایع اتاق تبریز، با حضور فعالان بخش خصوصی و مدیران حوزه انرژی استان مشکلات تامین برق صنایع استان بررسی شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، یونس اکبرپور پایدار؛ رئیس کمیسیون صنایع اتاق تبریز با بیان اینکه قطعی برق صنایع، یکی از مهمترین دغدغه های فعالان اقتصادی است، گفت: امیدواریم با تعامل هر چه بیشتر با مسئولان دولتی، بتوانیم این مشکل را به حداقل برسانیم.
وی افزود: در گروه کاری انرژی به عنوان یکی از گروه‌های کاری کمیسیون صنایع، جلسات کارشناسی متعددی در مورد مسایل مرتبط با انرژی صنایع، تامین انرژی پایدار واحدهای صنعتی، فرهنگ‌سازی و بهینه‌سازی مصرف و سرمایه‌گذاری در حوزه استارتاپ و نیروگاه‌ها برگزار شده است.
پایدار ادامه داد: متاسفانه در سال‌های گذشته به طور شایسته و بایسته در حوزه تامین برق و ایجاد نیروگاه‌ها سرمایه‌گذاری نشده و نبود زیرساخت‌های کافی، بخش تولید را با مشکل مواجه کرده است.
وی تصریح کرد: خاموشی‌های اعمال شده روی صنایع، هزینه کارگر و قیمت تمام شده را بالا می‌برد و در نهایت این هزینه به دوش خریدار نهایی که مردم هستند می‌افتد و بر تورم دامن می‌زند.
دبیر انجمن فولاد آذربایجان نیز در این جلسه ضمن تشکر از برگزاری جلسات و فعالیت‌های اتاق تبریز برای رفع مشکل صنایع، گفت: قطع برق صنایع بیشترین ضرر را به صنایع فولادی‌ می‌زند.
علی نواداد خاطرنشان شد: در حالی که مقام معظم رهبری بر رشد تولید تاکید دارند و با وجود اینکه ایشان در سخنرانی‌ای که زمستان امسال با مسئولان استانی به مناسبت 29 بهمن داشتند، به موضوع فولاد توجه ویژه‌ای کردند، با این حال متاسفانه شاهد قطع برق این واحدها هستیم، لذا از مسئولان حوزه انرژی استان درخواست دارم طوری برنامه‌ریزی کنند که میزان خاموشی صنایع به حداقل برسد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز نیز ضمن عذرخواهی بابت خاموشی‌ صنایع گفت: تمام تلاش مدیران صنعت برق استان این است که کمترین خاموشی اعمال شود و استان آذربایجان‌‌شرقی در این زمینه بیشترین تجاوز استفاده از سهمیه را داشته است.
عباس حسامی یادآور شد: افزایش دمای هوا طی هفته‌‌های اخیر، موجب بالا رفتن بار سرمایشی و به تبع آن برخی خاموشی‌های ناخواسته شده است.
 
اکبر فرج‌نیا، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان آذربایجان‌شرقی نیز اعمال خاموشی صنایع را براساس سهمیه‌بندی توافقی میان وزارت صمت و نیرو دانست و گفت: در استان آذربایجان‌شرقی 30 درصد برق صنایع مدیریت بار می‌شود این در حالی است که در برخی از استان‌های صنعتی این رقم 40 درصد است و تلاش ما کمترین اعمال خاموشی برای صنایع است.
آرش نگهبان، معاون اداره کل صمت آذربایجان‌شرقی نیز گفت: وزارت نیرو باید مشخص کند چه برنامه‌هایی برای مدیریت طولانی مدت بحث انرژی و چه برنامه‌هایی برای ارتقای ظرفیت انرژی صنایع دارد.
وی اضافه کرد: در حالی که استان آذربایجان‌شرقی در زمینه تعداد واحدهای بهره‌برداری جزو 4 استان برتر کشور است، باید میزان سهمیه برق صنایع استان نیز در این حد افزایش یابد.
مدیرعامل برق منطقه‌ای آذربایجان با بیان اینکه منطقه آذربایجان و شمال‌غرب کشور به لحاظ تولید، سبز است، یادآور شد: ناترازی تولید و مصرف برق، یک بحث کشوری است و باید به حوزه بهره‌برداری از نیروگاه‌های خورشیدی به طور جد وارد شویم.
رسول اسماعیل‌زاده ادامه داد: شمال‌غرب کشور از لحاظ دما و زاویه‌ی تابش خورشید بهترین مکان برای سرمایه‌گذاری است و آماده‌ی سرمایه‌گذاری گسترده در این بخش هستیم و از نظر سرمایه‌گذاری در این حوزه، استان ما نسبت به استان‌های دیگر در وضعیت مطلوبی نیست.
وی تصریح کرد: بهترین راه برون رفت از بحران فعلی، این است که صنایع به سمت خودتامینی انرژی بروند و مصرف انرژی خود را تامین کنند و مازاد آن را به شبکه سراسری بفروشند.