تاریخ : پنجشنبه 26 مرداد 1402
کد 4100

اولین مجمع مشورتی مرکز پژوهش‌های اتاق تبریز برگزار شد

مجمع مشورتی مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی تبریز با حضور جمعی از اساتید دانشگاهی و نخبگان علمی استان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، سید باقر شریف‌زاده؛ رئیس شورای راهبردی مرکز پژوهش‌های اتاق تبریز با اشاره به اینکه بیش از 110 سال از تاسیس اولین اتاق تجارت در تبریز می‌گذرد، گفت: با گذشت این همه سال و با توجه به قدمت تاریخی تبریز در حوزه تجارت، اکنون باید ببینیم از نظر جایگاه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در کجا قرار داریم.
وی با تاکید بر اینکه خلاء مرکز پژوهش‌ها در اتاق تبریز احساس می‌شد، افزود: با حمایت و اعتماد هیئت نمایندگان دوره دهم اتاق تبریز، سعی کردیم هسته اولیه و استخوان‌بندی این مرکز را سازماندهی کنیم.
شریف‌زاده تصریح کرد: این مرکز قائم به شخص نیست و اساسنامه آن کاملاً به صورت مدون به تصویب هیئت نمایندگان اتاق رسیده است.
رئیس شورای راهبردی مرکز پژوهش‌های اتاق تبریز با تاکید بر اینکه جهان با سرعت به سمت پیشرفت در حال حرکت است، گفت: اگر ما نتوانیم با این سرعت همگام شویم، با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهیم شد. به عنوان مثال هنگامی که 10- 15 سال قبل مسئله خشک شدن دریاچه ارومیه مطرح شده بود، مباحث و شواهد علمی از سوی دولت جدی تلقی می‌شد، ما اکنون در چنین وضعی نبودیم.
وی با اشاره به رسالت مرکز پژوهش‌ها در حاکمیت عقلانیت و پژوهش در امور و شبکه‌سازی افزود: یکی از وظایف اتاق بازرگانی مطالبه‌گری است.
شریف‌‌زاده بر ضرورت شناخت چالش‌ها و ارائه راهکارها، بهره‌گیری از نوآوری‌ها و اصلاح امور و همچنین همکاری فرهنگی بین دانشگاه‌ها، سازمان‌ها، نمایندگان و صاحبان کسب و کارها تاکید کرد.

رضا جعفری؛ دبیر هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تبریز نیز در این جلسه گفت: اتاق به عنوان بزرگترین نهاد بخش خصوصی محسوب می‌شود و یکی از اهداف مرکز پژوهش‌ها، خروج صدای واحد با پشتوانه علمی از بخش خصوصی است.
وی با تاکید بر اینکه جای مرکز پژوهش‌ها در اتاق تبریز خالی بود، اضافه کرد: این مرکز به صورت همزمان مبتنی بر حوزه علمی و دانشگاهی و عملیاتی است و به عنوان بازوی هفت کمیسیون اتاق فعالیت خواهد کرد.

یونس اکبرپور پایدار؛ عضو هیئت نمایندگان اتاق تبریز هم در این نشست بر لزوم اندیشه و حل مسائل از طریق تفکر و شیوه‌های علمی، دوری از کلی‌گویی و بررسی مسائل به صورت تخصصی و عملی تاکید کرد.


محمد باقر بهشتی؛ استاد دانشگاه تبریز گفت: یکی از ابهاماتی که باید برطرف شود، جایگاه بخش خصوصی در کشور است. مشکل اصلی ما اقتصاد نیست، بلکه تفکر اقتصادی است.
وی تاکید کرد: اقتصاد جامعه زمانی توسعه می‌یابد که بخش خصوصی اقتصاد را اداره کند و دولت نقش هدایتگر داشته باشد، یعنی با تامین امنیت و فراهم‌سازی زیرساخت‌ها، راه را برای فعالیت بخش خصوصی هموار کند.
بهشتی با اشاره به اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: طبق این قانون، باید ۸۰ درصد اقتصاد در دست بخش خصوصی بوده و تنها ۲۰ درصد در دست دولت باشد، اما در عمل شاهد تخلف در این زمینه هستیم.
وی با بیان اینکه دولت به بخش خصوصی به عنوان منبع تامین مالی نگاه می‌کند، افزود: اگر واقعاً تفکر علمی داشته باشیم، بخش خصوصی می‌تواند شکوفاتر شود.
گفتنی است در این جلسه اساتید و کارشناسان حوزه‌های مختلف، ایجاد مرکز پژوهش‌های اتاق را نقطه‌ی عطفی در تاریخ اتاق تبریز دانسته و نظرات خود را در مورد نحوه همکاری و عملکرد هر چه بهتر این مرکز مطرح کردند.