تاریخ : شنبه 21 مرداد 1402
کد 4088

در نشست برندسازی باقلوای سنتی گوگان مطرح شد؛

تلاش برای ایجاد خوشه صنعتی باقلوای گوگان

در نشست برندسازی باقلوای سنتی گوگان بر ضرورت ایجاد خوشه صنعتی برای این محصول تاکید شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، جلسه برندسازی باقلوای سنتی گوگان با حضور نائب رئیس و دبیر هیئت رئیسه اتاق تبریز، فرماندار شهرستان آذرشهر، نماینده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، نماینده شرکت شهرک های صنعتی و جمعی از فعالان این حوزه در اتاق تبریز تشکیل شد.
 
محصولات بومی می توانند اقتصاد شهرهای کوچک را متحول کنند
 
مسعود بنابیان؛ نائب رئیس اتاق بازرگانی تبریز در این جلسه با اشاره به اهمیت توسعه باقلوای سنتی گوگان افزود: نان فطیر بستان آباد، نان اسکو، پنیر لیقوان و امثال این موارد، می توانند اقتصاد شهرهای کوچک را متحول کنند.
وی گفت: اتاق بازرگانی تبریز در حد توان خود از توسعه این بخش حمایت می‌کند.
بنابیان با تاکید بر اهمیت ایجاد خوشه صنعتی در زمینه باقلوای سنتی گوگان پیشنهاد داد تا این خوشه در فاز ۲ شهرک صنعتی شهید سلیمی به صورت کارگاه‌های کوچک مستقر شود.
 وی خاطر نشان کرد: این محصول باید هرچه سریعتر برندسازی شود تا از ثبت محصولات تقلبی به نام باقلوای سنتی گوگان در بازار جلوگیری شود.
 
عرضه باقلوای سنتی گوگان در نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های بزرگ
 رضا جعفری؛ دبیر هیئت رئیسه اتاق تبریز، شهرستان گوگان را دارای مردمی فهیم و از نظر اقتصادی توانمند عنوان کرد و افزود: اگر فعالان اقتصادی مسیر را برای فعالیت مردم این شهر در زمینه باقلوا هموار کنند، در آینده نزدیک شاهد شکوفایی این صنعت خواهیم بود.
 وی گفت: فاز ۲ شهرک سلیمی، بهترین گزینه برای راه اندازی کارگاه کوچک باقلوای گوگان است.
جعفری یادآور شد: باقلوای دست‌ساز و سنتی گوگان بسیار ارزشمندتر از باقلواهای صنعتی است و می‌توان از طریق عرضه این محصول در نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های بزرگ از آن حمایت کرد.
 
باقلوای سنتی گوگان قدمتی ۱۰۰ ساله دارد
محمودیان؛ فرماندار شهرستان آذرشهر نیز در این نشست از اتاق تبریز به عنوان مغز متفکر صنعت، تجارت و کشاورزی استان یاد کرد و گفت: ما در صنعت باقلوا مشکل داشته و با تهدید مواجه هستیم.
وی با اشاره به مسئله مهاجرت در این شهرستان گفت: باقلوای سنتی گوگان قدمتی ۱۰۰ ساله دارد و می توان با سرمایه‌گذاری در این زمینه، برای جوانان اشتغالزایی کرد.
محمودیان گفت: بنگاه‌های کوچک و متوسط برای رقابت در بازار در برابر چالش‌های اقتصادی، نیازمند چتر حمایتی هستند.
 وی عدم دسترسی به بازارها، عدم توان چانه‌زنی و عدم آشنایی به تجهیزات را از جمله تهدیدهای این حوزه دانست.
فرماندار آذرشهر گفت: برای توسعه این محصول سنتی باید  سرمایه‌گذاران بزرگ وارد میدان شوند و باقلوای سنتی گوگان در قالب خوشه صنعتی یا شرکت‌های تعاونی معرفی شود.
 
در ادامه این مراسم پیشنهاداتی در خصوص نحوه استقرار کارگاه های کوچک در شهرک صنعتی شهید سلیمی، چگونگی برندسازی و تجاری‌سازی و نحوه عرضه محصولات در بازار مطرح شد.