تاریخ : سه شنبه 17 مرداد 1402
کد 4083

جلسه نمایندگان کارفرمایان در هیأت‌های تشخیص و حل اختلاف اداره کار برگزار شد

جلسه کمیسیون بانک، مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی تبریز با حضور رئیس اداره روابط کار و نمایندگان کارفرمایان در هیأت‌های تشخیص و حل اختلاف اداره کار برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، مهدی امینی؛ رئیس کمیسیون بانک، مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق تبریز با تاکید بر اینکه خط مشی هیئت های تشخیص و هیات های حل اختلاف اداره کار مطابق قانون باید رعایت حقوق کارگر و کارفرما باشد به لزوم حضور افراد با تخصص و مجرب در حوزه روابط کار به عنوان نماینده کارفرما در این هیئت ها تاکید و به وجود برخی مشکلات هیئت ها اشاره و اظهار نمود در برخی موارد شاهد اعمال رفتارهای سلیقه ای به هنگام بررسی پرونده ها در هیات ها هستیم، بنابراین ضروری است تا رویه واحدی برای رسیدگی به مشکلات تعریف شود. 

 

وی اشاره به اینکه کارفرمایان در این شرایط اقتصادی با مشکلات متعددی مواجه هستند، خواستار اصلاح برخی رویه ها به هنگام صدور رای شد.

 

امینی همچنین گفت: رای های صادره در هیات های حل اختلاف نباید بدون حضور نماینده کارگر یا کارفرما صادر شود.

 

محمد جعفر صالحی، دبیر کانون کارفرمایی استان نیز در این نشست بر ضرورت ارائه مدارک و مستندات به هنگام بررسی دادرسی و رسیدگی به پرونده ها  و لزوم انضباط پذیری نمایندگان کارفرمایان در هیات‌های حل اختلاف تاکید کرد.

 

در ادامه این مراسم نماینده کارفرمایان در هیات‌های حل اختلاف به بیان چالش های خود از جمله بحث ترک کار و مهاجرت کارگران، طولانی بودن مدت زمان رسیدگی به پرونده ها، برخوردهای سلیقه ای در هیات‌های حل اختلاف، عدم آشنایی کارفرمایان و نمایندگان کارفرمایان با قوانین جدید و آیین دادرسی، لزوم حضور افراد متخصص و مجرب در هیئت ها و...  مطرح شد.

 

در این مراسم، قادر حاتمی، رئیس اداره روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و حیدر علی همای راد، مشاور روابط کار کمیسیون به تشریح جزئیات نحوه فعالیت در هیأت های حل اختلاف و موارد لازم الرعایه در جهت عدم تضییع حقوق کارگر و کارفرما پرداختند.

 

مشاور روابط کار کمیسیون بر ضرورت تشکیل جلسات متعدد این کمیته همچنین برگزاری دوره های آموزشی به منظور آشنایی کارفرمایان و نمایندگان آنها با قوانین و بخشنامه های جدید در حوزه روابط کار تاکید کردند.

 

در این جلسه پس از بحث و مذاکره در خصوص مشکلات نمایندگان کارفرمایان در هیئت های تشخیص و حل اختلاف اداره کار مصوبات جلسه به شرح زیر جهت اجراء توسط نمایندگان کارفرمایان تصویب و به نمایندگان حاضر در جلسه ابلاغ گردید:

 
  1. مقرر شد تمامی نمایندگان کارفرمایان، نسبت به حضور به موقع و طبق برنامه در هیئت های تشخیص و حل اختلاف اقدام و در صورت وجود مشکل برای تاخیر یا عدم حضور، مراتب، یک روز قبل به اطلاع کانون کارفرمایی استان رسانده شود تا جایگزینی انجام گیرد.

  2. هیچ یک از اعضای محترم، حق واگذاری گذرواژه خود را به هیچ یک از نمایندگان دیگر نداشته و مسئولیت این امر بر عهده ایشان می باشد و نمایندگان محترم بایستی راساً نسبت به امضای آراء اقدام کنند.

  3. نمایندگان محترم باید نسبت به مطالعه دقیق پروندها اقدام و با استدلال نسبت به صدور آراء اقدام نمایند در صورت مخالفت نیز با استدلال نگارش کنند.

  4. به هنگام ارجاع پرونده ها به بازرسی و تحقیق توسط هیئت های تحقیق کننده، بایستی به صورت کامل و جامع نسبت به  تحقیق اقدام و اسناد و مدارک قابل قبول را ضمیمه گزارش کنند.

  5. نمایندگان محترم کارفرما متعهد به حضور در کلاس های آموزشی جهت افزایش دانش حقوقی و اتخاذ وحدت رویه می باشند.

  6. در پرونده هایی که خوانده دعوی دستگاه های دولتی و موسسات عمومی می باشند با توجه به ضرورت حفظ  بیت المال، بایستی دقت توجه کافی به عمل آید تا حقی از طرفین ضایع نشود.

 

همچنین در جهت حل مشکلات هیئت ها، مقرر شد موارد ذیل الذکر از اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان درخواست شود:

1.اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان نسبت به نصب و راه اندازی دستگاه حضور و غیاب نمایندگان کارفرمایان در هیئت ها اقدام کند.

2.اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان نسبت به ساماندهی افرادی که بعنوان نماینده کارگر یا کارفرما در اداره حضور دارند اقدامات قانونی را انجام دهد.
همچنین در این مراسم با تقدیم دو لوح سپاس از طرف کمیسیون بانک، مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی تبریز و کانون کارفرمایی استان به خانواده های مرحوم نوبهار و مرحوم دهوری که سالیان متمادی به عنوان نمایندگان کارفرمایان در هیات‌های تشخیص اداره کار خدمت نموده بودند یادبود، تجلیل و امتنان به عمل آمد.
در این جلسه همچنین با تقدیم لوح سپاس از طرف کمیسیون بانک، مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی تبریز و کانون کارفرمایی استان از زحمات سیف‌الله کاربالا، کارشناس مسئول روابط کار کانون کارفرمایی استان تقدیر شد.