تاریخ : يکشنبه 8 مرداد 1402
کد 4062

با هدف شناسایی چالش‌ها و افزایش مبادلات تجاری با گرجستان صورت گرفت؛

تشکیل میز تجاری گرجستان در اتاق بازرگانی تبریز

میز تجاری گرجستان با حضور نمایندگانی از بخش دولتی و خصوصی با هدف شناسایی مشکلات و افزایش مبادلات تجاری با گرجستان و تسهیل شرایط صادرات به این‌ کشور در اتاق تبریز تشکیل شد. 
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، مسئول امور بین‌الملل اتاق تبریز در ابتدای این نشست، هدف از تشکیل میز تجاری گرجستان را احصاء مشکلات و بیان پیشنهادات برای بهبود، تسریع و تسهیل تعاملات تجاری با این کشور عنوان کرد و افزود: گرجستان کشوری رو به رشد، دارای ثبات مالی، تجارت‌پذیر و سرمایه‌گذارپذیر است.
شهبازی با بیان اینکه حجم مبادلات استان ما با این کشور در سال 2022 میلادی 232 میلیون دلار است، افزود: بسیاری از تولیدات آذربایجان‌شرقی با نیازهای وارداتی گرجستان متناسب است و ما در زمینه‌های مختلف فولادی، کاشی و سرامیک، پلی‌اتیلن، مس و کاتد مس، کفش، روغن موتور و محصولات کشاورزی می‌توانیم با این کشور همکاری تجاری داشته باشیم.
 
پیگیری مشکلات تجارت با گرجستان تا حصول نتیجه
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز گفت: تجارت با کشور گرجستان در استان هم شامل ارقام کوچک و هم درشت می شود و می‌توان گفت که بخش قابل توجهی از فعالان اقتصادی استان مشغول تجارت با این کشور هستند.
نوید امجد با اشاره به اینکه تجارت با گرجستان در برهه‌ای برای استان ما دوران طلایی بوده و در برهه‌ای نیز برعکس شرایط اسفناکی رقم خورده است، تاکید کرد: روابط تجاری با این کشور همواره با مسائل سیاسی و نگرش حزب حاکم همراه بوده است و طی سال‌های قبل صنوف مختلفی در زمینه تجارت با این کشور دچار مشکل شده‌اند و تلاش ما این است که با کانالیزه کردن و پیگیری مشکلات تا حصول نتیجه از بخش خصوصی استان حمایت کنیم.
 
استقبال گرجستان از افزایش مبادلات تجاری با ایران
رایزن اقتصادی ایران در گرجستان در این نشست از گرجستان به‌عنوان سومین کشور باثبات در حوزه تجارت یاد کرد و افزود: تبریز به عنوان قطب تجارت کشور محسوب می شود و بر این اساس حضور تجار این استان در گرجستان پررنگ است.
کنعانی با اشاره به شرایط خاص حاکم بر کشور از جمله تحریم‌ها گفت: کشور گرجستان با نگاهی منطقی به افزایش میزان تجارت با ایران علاقه‌مند است، با این حال توسعه حجم مبادلات تجاری نیازمند برخی شرایط خاص است.
وی از انجام اقداماتی از جمله بسترسازی برای تعامل بیشتر فعالان اقتصادی با هولدینگ‌های این کشور، اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری و... برای تسهیل تجارت با این کشور خبر داد.
کنعانی تاکید کرد: بهبود شرایط تجارت با گرجستان در قالب طرح‌های کلیشه‌ای و جامع ممکن نیست و باید به صورت موردی دغدغه تجار طرح و رفع شود.
 
افزایش حجم صادرات از گمرک تبریز به گرجستان
ناظر کل گمرکات استان و مدیر کل گمرک تبریز از افزایش حجم صادرات از گمرک تبریز در سال 1402 نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و تشریح کرد: در سال 1401، ارزش کالاهای صادراتی استان به این کشور 9 میلیون دلار بود که از ابتدای سال‌جاری تاکنون به 12 میلیون دلار رسیده است. با این حال میزان واردات از گرجستان در سه ماهه اول 1401 نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.
اورنگی افزود: اقلامی از قبیل چدن، مصنوعات آهنی، فولادی، کاشی و سرامیک، مصالح ساختمانی و ماشین‌آلات از جمله مهمترین محصولات صادراتی استان به این کشور است.
 
نماینده معاونت اقتصادی استانداری در این دیدار گفت: بخش اعظمی از مشکلات و چالش‌ها در حوزه تجارت با کشورهای همسایه از جمله ارمنستان، آذربایجان، ترکیه، کشورهای اوراسیا و...  مشترک هستند.
روایی ادامه داد: رفع تعهدات ارزی، صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه، تغییرات متعدد در بخشنامه‌ها، ارزش‌گذاری غیر واقعی کالاها در گمرک، مشکلات ترانزیتی و پایانه‌های مرزی از اساسی‌ترین مشکلات تجار به شمار می‌رود.
 
در ادامه این دیدار تجار استان به بیان مشکلات خود در زمینه تجارت با گرجستان از جمله بحث نقل و انتقال پول و رفع تعهد ارزی، سختگیری گمرک در خصوص گواهی‌ استاندارد، چند نرخی بودن ارز، اعمال قوانین سلیقه‌ای، نبود تفاهم‌نامه‌های تجارت ترجیحی، عدم آگاهی از قوانین کشور مقصد، هزینه‌های گزاف خواب ماشین در مرز، به‌روز نبودن سیستم حمل‌و نقل کامیون‌ها و عدم آگاهی از نحوه صدور اسناد صادراتی پرداختند.