تاریخ : چهارشنبه 28 تير 1402
کد 4038

 دیدار سفیر ایران در آنکارا با هیات نمایندگان اتاق تبریز

محمدحسن حبیب‌الله‌زاده؛ سفیر جدیدالانتصاب ایران در آنکارا با حضور در اتاق بازرگانی تبریز با هیات نمایندگان اتاق دیدار کرد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، سفیر جدیدالانتصاب ایران در آنکارا در این دیدار با اشاره به سابقه مسئولیت قبلی خود در وزارت امور خارجه و آشنایی با جزییات روابط ایران و ترکیه در حوزه­های مختلف سیاسی و اقتصادی، بر اهمیت و ضرورت گسترش روابط دو‌کشور و رفع موانع و مشکلات بویژه در حوزه مناسبات استانی تاکید کرد.

محمدحسن حبیب‌الله‌زاده با بیان اینکه ترکیه، پس از چین و امارات، سومین شریک تجاری ایران محسوب می­شود، از این کشور، به عنوان دروازه ورود به اروپا یاد کرد و ادامه داد: ایران نیز دروازه ترکیه بسوی آسیا و کشورهای شرق جهان است و همکاری های ترانزیتی بین دو کشور حایز اهمیت بالایی می باشد.

حبیب‌الله‌زاده گفت: خط آهن موجود بین ایران و ترکیه جوابگوی حجم ترانزیت بین‌المللی ما نیست و جهت تقویت  مسیر ترانزیت شرق به غرب در حال بررسی احداث خط دوم راه‌ آهن ایران - ترکیه هستیم.

مسعود بنابیان؛ نائب رئیس اتاق بازرگانی تبریز  نیز در این نشست مبادلات تجاری با ترکیه را دارای اهمیت بالا توصیف کرد و با اشاره به مجاورت جغرافیایی استان آذربایجان‌شرقی با ترکیه و وجود اشتراکات متعدد فرهنگی، دینی و زبانی، گفت: به واسطه این ظرفیت ها، شرایط تجارت با این کشور برای تجار کشورمان از جمله تجار تبریزی، به خصوص واحدهای کوچک و متوسط مهیاتر است.
بنابیان، با بیان اینکه عمده تبادلات تجاری آذربایجان‌شرقی با استانبول، آنکارا و ارزروم صورت می گیرد، افزود: با فعال­ شدن اتاق مشترک ایران و ترکیه در گذشته توسط اتاق تبریز، ارتباطات تجاری ما با تجار این کشور افزایش یافت و همچنان ادامه دارد.
صمد حسن‌زاده؛ نائب رئیس اتاق ایران و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز در این نشست وجود اشتراکات زبانی، مذهبی و آیینی را مزیت بزرگی برای استان اعلام کرد.
وی با اشاره به قدمت تاریخی و ظرفیت های صنعتی استان تاکید کرد: کارهای بزرگی در حوزه صادرات و واردات می توان با کشور ترکیه انجام داد، به شرطی که تصمیمات کارشناسی‌ شده و با مشورت بخش خصوصی اتخاذ شود، تا این تصمیمات مانع توسعه مسائل روابط اقتصادی بین ما و این کشور نشود.
حسن‌زاده همچنین بر ضرورت تقویت وابسته های بازرگانی سفارتخانه های ما در کشورهای دیگر تاکید کرد و گفت: از طریق وابسته های بازرگانی، می توان به اطلاعات خوبی در زمینه تجارت با سایر کشورها دست یافت.