تاریخ : دوشنبه 26 تير 1402
کد 4030

در کمیسیون صنایع اتاق تبریز مطرح شد؛

لزوم گردآوری مستندات حوزه‌های مختلف صنایع

دومین جلسه کمیسیون صنایع اتاق تبریز با محوریت جمع‌آوری مستندات حوزه‌های مختلف صنایع و تدوین استراتژی و فعالیت‌های کمیسیون در اتاق بازرگانی تبریز تشکیل شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، در این نشست که با حضور رئیس کمیسیون صنایع اتاق تبریز و جمعی از روسای انجمن‌ها و اتحادیه‌های صنایع استان برگزار شد، مهم‌ترین ظرفیت‌ها و مزیت‌های تجاری استان بررسی شد. 

رئیس کمیسیون صنایع اتاق تبریز در این جلسه با اشاره به اینکه در حال حاضر، داده آماری جامعی از وضعیت صنایع استان در دست نیست، پایه و اساس تمامی فعالیت‌های کمیسیون را مبتنی بر گردآوری اطلاعات جامع و به‌روز از صنایع استان اعلام کرد. 

یونس اکبرپور پایدار افزود: تا زمانی که چنین داده اطلاعاتی در دسترس واحدهای پژوهشی و نهادهای مربوطه نباشد، نمی‌توان برای حوزه صنایع نقشه‌راه ترسیم کرد.

وی تاکید کرد: یکی از اهداف مهم کمیسیون صنایع، گردآوری آمار و اطلاعات مربوط به حوزه‌های مختلف صنایع و ثبت و مستندسازی آنهاست تا بتوانیم با شناسایی بهتر وضعیت و ظرفیت آنها یک بانک اطلاعاتی مدون تشکیل دهیم و استراتژی و اهداف کمیسیون را در این مسیر تدوین کنیم.

آرش نگهبان، معاون امور برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌شرقی نیز با تقدیر از این برنامه کاری کمیسیون صنایع اتاق تبریز تاکید کرد: ما آمادگی داریم اطلاعات 4420 واحد دارای پروانه بهره‌برداری فعال را به این کمیسیون ارائه کنیم تا این اطلاعات به روز شوند و ظرفیت‌های صنایع استان آشکار شود.

ستاره رضایی، مدیر توسعه صنعتی و فناوری شرکت شهرک‌های صنعتی استان آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه این شرکت آمادگی کامل دارد تا آمار صنایع مربوط شهرک‌های صنعتی استان به روز شود، گفت: با توجه به اینکه جمع‌آوری این اطلاعات برای شرکت ما نیز حیاتی است، در صورت مشخص شدن آیتم‌های مورد نیاز بانک اطلاعاتی و اهداف کمیسیون صنایع اتاق تبریز، ما هم آمادگی همکاری هم از جهت به اشتراک گذاشتن اطلاعات و هم از جهت اختصاص بودجه‌ برای گردآوری اطلاعات داریم.

در ادامه این نشست عباس بشیری مشاور کمیسیون صنایع با ارائه اطلاعات آماری از وضعیت کلی صنعت استان و مقایسه رده کشوری استان در بخش‌های مختلف از جمله نرخ بهره‌وری، سهم استان در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت، معدن و خدمات، میزان رشد ارزش افزوده و مزیت‌های سرمایه‌گذاری در استان را تشریح کرد. 

وی افزود: آذربایجان‌شرقی در زمینه تولید چرم و خدمات وابسته، کاغذ، دارویی، مبلمان و صنایع الکترونیکی دارای مزیت نسبی است، اما در حوزه مواد شیمیایی، فلزات پایه، تجهیزات برق و تحقیق و توسعه، نتوانسته است، چندان موفق عمل کند. 

در ادامه شرکت‌کنندگان در این نشست به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص نحوه جمع‌آوری اطلاعات آماری به‌روز از صنایع و بررسی و مشکلات این حوزه و به‌تبع آن تکمیل زنجیره تولید در استان پرداختند.