تاریخ : دوشنبه 26 تير 1402
کد 4028

با هدف شناسایی مشکلات و افزایش مبادلات تجاری با قزاقستان صورت گرفت؛

تشکیل میز تجاری قزاقستان در اتاق تبریز

میز تجاری قزاقستان با هدف شناسایی مشکلات و افزایش مبادلات تجاری با قزاقستان و تسهیل شرایط صادرات به این‌ کشور تشکیل شد. 



به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، مسئول امور بین‌الملل اتاق تبریز در ابتدای این نشست، با بیان اینکه نخستین جلسه میز قزاقستان با حضور تاجرانی که با این کشور مبادلات تجاری دارند، برگزار شده است، گفت: با توجه به ظرفیت بالای تجاری این کشور، سعی داریم پس از طرح مشکلات، چالش ها، پیشنهادات و بررسی شرایط موجود تجاری بین فعالان اقتصادی استان و قزاقستان، از طریق اتاق تبریز، اقداماتی عملی در خصوص بهبود، تسریع و گسترش حجم مبادلات تجاری با این کشور انجام دهیم.
 
استاد فرصت‌سوزی هستیم
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز در این نشست، بحث رفع تعهد ارزی را عمده‌ترین دغدغه تاجران اعلام کرد و افزود: اگر شرایط به همین منوال ادامه یابد، در آینده نه چندان دور شاهد ورشکستگی تعداد زیادی از شرکت‌های کوچک و متوسط خواهیم بود.
سیدیوسف حسینی با اشاره به وجود خود تحریمی‌های متعدد در داخل کشور گفت: در شرایط فعلی ما ادای تجارت را در می‌آوریم.
وی تصریح کرد: پس از بروز جنگ بین روسیه و اوکراین، فرصتی طلایی برای تجارت ایران با روسیه فراهم شده است، اما برخی سیاست‌های نادرست دولت از جمله اخذ تعرفه گمرکی نامتعارف در هنگام صادرات، باعث شده است که ما نتوانیم از این فرصت‌ها استفاده کنیم. به عبارت دقیق‌تر ما استاد فرصت‌سوزی هستیم. و نباید اجازه بدهیم بازار قراقستان نیز از دست برود.
 
ظرفیت های بالای تجاری آذربایجان‌شرقی با قزاقستان
طاهر روحی؛ مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان‌شرقی در این نشست، هدف از برگزاری میز قزاقستان را احصاء مشکلات فعالان بخش خصوصی در زمینه تجارت با این کشور اعلام کرد و ادامه داد: برخی از موانع، استانی، برخی کشوری و پاره‌ای از مشکلات به کشور مقصد مربوط می‌شود.
وی از اعلام آمادگی و همکاری برای طرح مشکلات استانی طرح شده در این نشست، در کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان و همچنین کارگروه شورای اقتصاد و برنامه‌ریزی، به منظور حل دغدغه‌های موجود خبر داد.
روحی با اشاره به ظرفیت‌های بالای تجاری قزاقستان گفت: تبریز به دلیل قرارگیری در مسیر جاده ابریشم و امکانات ترانزیتی، نسبت به سایر استان‌های کشور از پایه تجاری بالاتری برخوردار است و ما باید بهترین بهره را از این فرصت‌ها ببریم.
 
افزایش حجم مبادلات تجاری آذربایجان‌شرقی با قزاقستان
محمدتقی هنربر؛ رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت استان آذربایجان‌شرقی با تاکید بر لزوم احصاء مشکلات و موانع پیش‌روی توسعه تجارت استان با قزاقستان گفت: استان ما از ظرفیت بالایی در زمینه صادرات محصولات صنعتی و کشاورزی برخوردار است.
هنربر ضمن اشاره به اینکه میزان تجارت استان با این کشور در سه ماهه اول سال 1402 افزایش چشمگیری داشته است، گفت: میزان کل صادرات استان به این کشور در سال 1401، 445 هزار دلار بود، اما اکنون تنها در سه ماهه نخست سال جاری این میزان به 963 هزار دلار رسیده و این امر حاکی از افزایش حجم صادرات استان است.
وی با اشاره به عضویت ایران در پیمان شانگهای گفت: کشور قراقستان هم عضو پیمان شانگهای بوده و هم عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا است، و ما می توانیم از این ظرفیت بالای ارتباطی بهره ببریم.
در ادامه این نشست صادرکنندگان محصولات به قزاقستان به طرح چالش‌های صادرات به این کشور از جمله مشکلات مربوط به رفع تعهد ارزی، صادرات از طریق کشور واسطه به دلیل فراهم نبودن امکان صادرات مستقیم به قزاقستان، وجود برخی مشکلات در شبکه ریلی، کمبود واگن و اخذ تعرفه‌های نامتعارف در حوزه ریلی در داخل کشور اشاره کردند.
صادرات خشکبار و صیفی‌جات (به خصوص در فصول سرد به قزاقستان)، سنگ و مصالح ساختمانی، فرش و تابلو فرش از جمله پتانسیل‌های صادراتی استان به قزاقستان بود.
در این جلسه با اشاره به مزایای آب و هوایی قزاقستان، بر لزوم برنامه‌ریزی برای کشت فراسرزمینی در این کشور تاکید شد.