تاریخ : شنبه 24 تير 1402
کد 4019

رئیس اتاق تبریز در نشست «کارگروه ارتباط با صنعت و معدن آذربایجان‌شرقی»/

بخش خصوصی استان آماده‌ جذب نیروی انسانی متخصص است

رئیس اتاق بازرگانی تبریز در نشست «کارگروه ارتباط با صنعت و معدن آذربایجان‌شرقی» از آمادگی بخش خصوصی استان برای جذب نیروی انسانی متخصص خبر داد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، نشست کارگروه ارتباط با صنعت و معدن آذربایجان‌شرقی با حضور رئیس، معاون پژوهش و فناوری و مدیر امور فناوری دانشگاه تبریز، رئیس اتاق بازرگانی تبریز، مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاون مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی، و نمایندگان سازمان‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت استان، در دانشگاه تبریز برگزار شد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز در این نشست با بیان اینکه متأسفانه دانشجویانی که با سرمایه‌های مردم در دانشگاه‌ها تربیت و فارغ التحصیل می‌شوند، راهی کشورهای دیگر می‌شوند، گفت: رابطه بخش دانشگاهی و صنعت باید تقویت شود.
یونس ژائله گفت: اگر ما مشکلات فارغ التحصیلان دانشگاهی را درک و حل کنیم، هرگز شاهد مهاجرت آن‌ها به خارج از کشور نخواهیم بود چراکه آن‌ها عاشق میهن خویش هستند و به‌دلیل مشکلات اقتصادی راهی کشورهای دیگر می‌شوند و ما به‌عنوان بخش خصوصی آماده‌ی جذب نیروی انسانی متخصص هستیم و لذا دانشگاه و بخش خصوصی باید برنامه‌ی جامعی را تدوین کنند.
 
اهمیت ارتباط دوسویه بین دانشگاه و صنعت
رئیس دانشگاه تبریز هم در این دیدار با تاکید بر اهمیت ارتباط دانشگاه با صنعت گفت: اکنون مثل گذشته نیست که این موضوع یک مطلب جدید باشد و خوشبختانه به‌عنوان یک فرهنگ جاافتاده است.
صفر نصراله‌زاده افزود: همه‌ متخصصان معتقد هستند که بدون فناوری، نوآوری و ارزش افزوده، امکان رقابت در بازار وجود ندارد و باید روز به روز کیفیت کار افزایش پیدا کند. همچنین صنایع می‌دانند که نیازمند دانشگاه‌‌ها هستند و دانشگاه‌ها نیز رسالت خود را به‌خوبی انجام می‌دهند.
نصراله‌زاده با بیان اینکه ماده‌ ۱۱ و ۱۳ قانون جهش تولید دانش بنیان به‌عنوان یک قانون مترقی حجت را برهمه تمام کرده است، افزود: متأسفانه علی‌رغم تمامی اقدامات و تلاش شبانه‌روزی وزارت علوم در دو سال گذشته که تمامی ابعاد آموزش عالی را مورد توجه قرار داده است، برخی افراد این اقدامات و چاپ مقاله در ISI را زیر سوال می‌برند. چرا انصاف در جامعه‌ی ما مرده است؟ مگر می‌شود بدون چاپ مقاله، مرجعیت علمی را تحقق بخشید؟
وی خاطرنشان کرد: عده‌ای متأسفانه از روی بی اطلاعی بر وزارت علوم می‌تازند در حالیکه وزارت به‌صورت هدفمند و در موضوعات مختلف و براساس اسناد بالادستی در حال ایفای نقش است و سامانه‌های نان، دانا و ... نمونه‌ای از این اقدامات است.
رئیس دانشگاه تبریز یادآور شد: خوشبختانه به‌واسطه‌ حضور مسئولان دلسوز در استان و تشکیل ستاد اقتصاد دانش‌بنیان در استانداری، یک غوغا در استان ایجاد شده است و ما باید زنجیره‌هایی را در قالب یک اکوسیستم تعریف کرده و همه‌ ما نقش خود را بدانیم.
وی در خاتمه تاکید کرد: نباید به این جلسات بسنده کنیم و این کارگروه‌ها باید تداوم داشته و نقشه‌ راه تعریف شود. همچنین با تنظیم نظام‌نامه و جبران حلقه‌های مفقودی، باید ابعاد مختلف ارتباط با صنعت را لیست بندی و شبکه‌ ارتباطی ایجاد کنیم.