تاریخ : پنجشنبه 22 تير 1402
کد 4017

رئیس اتاق تبریز در اجلاس سراسری خانه‌های صمت مطرح کرد؛ 

 بدون ثبات ارزی نمی‌توان وارد بازارهای بین‌المللی شد

رئیس اتاق بازرگانی تبریز در اجلاس سراسری خانه‌های صمت گفت: بدون ثبات ارزی نمی‌توان وارد بازارهای بین‌المللی شد.


 


به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، یونس ژائله در مراسم روز صنعت و معدن در استان آذربایجان‌شرقی همزمان با اجلاس سراسری خانه‌های صمت با بیان این مطلب افزود: کشور بشدت به ثبات اقتصادی، ثبات ارزی و ثبات بازارهای مالی نیاز دارد و سرمایه گذاری در چنین شرایطی توجیه اقتصادی ندارد.
وی با اشاره به شعار سال "مهار تورم و رشد تولید" گفت: باید تمام بخش‌های دولتی، خصوصی و عمومی در راستای تحقق شعار امسال، دست به دست هم دهند.
ژائله با بیان اینکه بخشی از تورم، ناشی از سیاستگذاری دولت در تعیین نرخ نهاده‌ها و افزایش حجم نقدینگی است، گفت: دولت باید برای مهار تورم، سیاست تثبیت نرخ خوراک اولیه پتروشیمی و گاز را انجام دهد. 
رئیس اتاق تبریز مهمترین آثار تورم بر اقتصاد کشور را افزایش هزینه‌های تولید، کاهش تولید و سرمایه‌گذاری داخلی، افزایش هزینه‌های تجارت، کاهش رقابت‌پذیری بین‌المللی، کاهش صادرات، افزایش فعالیت‌های غیر مولد و خروج سرمایه از کشور عنوان کرد.
وی مهمترین عوامل رشد نقدینگی را کسری بودجه مستمر دولت، بی انضباطی مالی دولت، ساختار معیوب نظام بانکی، جهش نرخ ارز، سیاست‌های دولت، مسائل ساختاری، انتظارات تورمی و عوامل بین‌المللی دانست.
ژائله خاطرنشان کرد: امنیت سرمایه‌گذاری در استان مستلزم اعتماد است. طبق اصل ۴۴ قانون اساسی و قوانینی چون مولدسازی باید با اتحاد هر چه بیشتر، موجبات اعتماد بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری شویم.
وی تاکید کرد: ما باید جریان و مسیر سرمایه‌گذاری در کشور را که متاسفانه در حال حاضر از داخل به خارج است معکوس کنیم و برای رسیدن به این هدف نیازمند تدابیری هستیم تا سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی فعال داخلی را حفظ کرده و اعتماد این قشر را جلب کنیم تا سرمایه‌های خود را در داخل کشور حفظ کنند و در گام بعدی با افزایش هرچه بیشتر امنیت، سرمایه‌گذاران ایرانی خارج از کشور را تشویق به سرمایه‌گذاری در داخل کنیم.
رئیس اتاق تبریز ضمن ابراز خرسندی از دیپلماسی اقتصادی دولت گفت: باید راه‌های تسهیل صادرات را به طور جد در برنامه کاری قرار دهیم. اصلاح مدیریت صادرات، تولید انبوه در مقیاس جهانی و اصلاح مدیریت واردات باید مبنا قرار گیرد. 
وی سفر اخیر رئیس‌جمهور به کشورهای آفریقایی را امری  مبارک دانست و افزود:  ما نباید همچنین از بازار کشورهای اوراسیا و چین غافل شویم.
وی با اشاره به وجود برخی مشکلات در حوزه صنعت گفت: عدم تخصیص سپرده‌های مالی در استان ها، کمبود منابع آب و برق و گاز، مشکل تعهدات ارزی، بلاتکلیفی صادرکنندگان با تغییر مکرر مقررات ارزی و تجاری و افزایش هزینه‌های تولید در مقابل قیمت‌گذاری‌های دستوری از جمله این مشکلات هستند که باید رفع شود.   
ژائله افزود: تا زمانی که دولت کسری بودجه خود را با افزایش مستمر قیمت ارز تامین کند، معیشت مردم با مشکل مواجه خواهد بود.
رئیس اتاق تبریز تاکید کرد: بخش خصوصی و دولتی باید دوشادوش هم حرکت کنند. دولت قوی، بدون وجود بخش خصوصی قوی محقق نمی شود. بنابراین دولت نباید با ما رقابت کند، بلکه باید شرایطی را ایجاد کند که صنعت قوی‌تر شود.
وی ادامه داد: اقتصاد کشور حتی در این شرایط تحریمی نیز می‌تواند شکوفا شود، به شرطی که بخش خصوصی با تدوین و ترسیم نقشه راه و ارائه آن به دولت، بتواند نقش تاریخی خود را در اقتصاد کشور ایفا کرده و دولت نیز در این مسیر ما را همراهی کند.