تاریخ : چهارشنبه 21 تير 1402
کد 4012

به همت اتاق بازرگانی تبریز صورت گرفت؛

بررسی موانع سرمایه‌گذاری و تدوین بسته پیشنهادی مشوق‌های سرمایه‌گذاری در استان

کمیته بررسی موانع سرمایه‌گذاری و تدوین بسته پیشنهادی مشوق های سرمایه گذاری در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، کمیته بررسی موانع سرمایه‌گذاری و تدوین بسته پیشنهادی مشوق ها در استان، به‌منظور احصاء مشکلات این حوزه و آسیب‌شناسی دلایل کاهش جذب سرمایه گذاری و تشکیل سرمایه ثابت در اتاق تبریز برگزار تشکیل گردید.

سرمایه‌گذاری پیش‌شرط توسعه استان
رئیس کمیسیون بانک، مالیات، کار و تامین اجتماعی تاکید کرد: سرمایه‌گذاری پیش‌شرط توسعه استان است و اگر این مهم محقق شود، ما می‌توانیم پیشرفت کنیم.
مهدی امینی با اشاره به برگزاری اجلاس سراسری خانه های صنعت، معدن و تجارت کشور به میزبانی تبریز ظرف روزهای آتی گفت: قبل از جذب سرمایه‌گذار باید موانع موجود را رفع کنیم. 
وی از نمایندگان مردم در مجلس خواست تا با حضور در کنار بخش خصوصی و تعامل مداوم با فعالان این حوزه، قبل از تصویب هرگونه قانونی، نظرات بخش خصوصی را جویا شوند، تا قوانین مخِل حوزه تولید، صنعت و صادرات در صحن مجلس به تصویب نرسد.
امینی، نحوه اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده را یکی از این موارد عنوان کرد و افزود: این طرح از سال ها قبل به‌صورت آزمایشی اجراء و در نهایت دائمی شد در تمام دنیا مالیات بر ارزش افزوده در حلقه آخر یعنی پای صندوق‌های فروش و از مصرف کننده گرفته می‌شود، نه در فرایند های تامین و تولید.
 
تسهیل شرایط اخذ مجوزهای سرمایه‌گذاری در استان
مدیر عامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکتهای مردمی شهرداری تبریز در این نشست با اشاره به برگزاری همایش بین‌المللی "فرصت‌های سرمایه گذاری تبریز  ۲۰۲۳ برای جذب سرمایه‌گذار در حوزه‌‌های مختلف شهر، از انجام اقدامات اولیه با دستگاه‌های مرتبط در راستای تسهیل اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری خبر داد.
رضا خلیلی تصریح کرد: اهتمام ما بر جذب سرمایه‌گذار از تمام نقاط کشور و سایر کشورها است. 
وی از تسهیل شرایط اخذ مجوزهای سرمایه‌گذاری در استان خبر داد و افزود: حتی بعد از اتمام همایش سرمایه‌گذاری نیز این روند ادامه خواهد داشت، به‌طوریکه براساس ماموریت استاندار به شهرداری تبریز، تمهیدات لازم جهت ارائه بسته‌های سرمایه‌گذاری در حال انجام است.
خلیلی از ارائه مشاوره‌های تخصصی، جهت رفع موانع سرمایه‌گذاری خبر داد و گفت: در حال حاضر مزیت‌های منطقه ای به سمت کشور ما سوق یافته است و ما امیدواریم با وفاق و همدلی بستر لازم را فراهم کرده و اتفاقات خوبی در استان و کشور رقم بزنیم.

 
علی ولی‌زاده؛ مسئول کمیسیون‌های اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به کاهش نرخ تشکيل سرمایه‌ ثابت در استان در قیاس با سایر استان‌ها گفت: متاسفانه طی سال‌های اخیر بنا به دلایل مختلف شاهد کاهش قدرت رقابت‌پذیری تولید نیز هستیم که رفع این معضل مستلزم وضع مشوقات متنوع سرمایه گذاری جهت جذب فناوری های نوین است تا حضور بیش از پیش در بازارهای منطقه ای و جهانی میسر شود.
وی هدف از برگزاری جلسات این کمیته را شناسایی موانع سرمایه‌گذاری در استان در تمامی بخش‌های تولید، پروژه های شهری، عمرانی، گردشگری و…  و همچنین تدوین بسته پیشنهادی مشوق های سرمایه گذاری و ارائه آن به مراجع اجرایی و قانونگذاری اعلام کرد.

در ادامه، شرکت‌کنندگان در جلسه، بر لزوم جلوگیری از فرار سرمایه‌های مالی از یک سو و سرمایه‌های انسانی از سوی دیگر تاکید و پیشنهاداتی در خصوص رفع موانع سرمایه‌گذاری در استان از قبیل تسهیل اخذ مجوزهای سرمایه‌گذاری، اعمال معافیت‌های مالیاتی، ارائه تسهیلات و مشوق‌ها، تعریف و اجرای پروژه‌های تخصصی، لزوم آموزش نحوه صحیح برخورد با سرمایه‌گذار و انجام فعالیت‌های زیرساختی در این حوزه تاکید کردند.

لازم به ذکر است این کمیته با حضور نمایندگان 14 دستگاه دولتی اعطاء کننده مشوق ها و نمایندگان بخش خصوصی با هدف بررسی موانع سرمایه‌گذاری و تدوین بسته پیشنهادی مشوق های سرمایه‌گذاری تشکیل شد.