تاریخ : سه شنبه 20 تير 1402
کد 4009

در سومین جلسه کمیته فرش، صنایع دستی و گردشگری اتاق تبریز صورت گرفت؛ 

بررسی چالش‌های صنعت گردشگری آذربایجان‌شرقی 

  سومین جلسه کمیته فرش، صنایع دستی و گردشگری اتاق بازرگانی تبریز با حضور نمایندگانی از اداره کل فرودگاه‌های تبریز، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تبریز، سرمایه‌گذاران حوزه‌ گردشگری، جامعه هتلداران، فعالان حوزه صنایع دستی و آژانس‌های مسافرتی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، مجید عباسی؛ دبیر کمیسیون هدف از تشکیل سومین جلسه کمیسیون فرش، صنایع دستی و گردشگری را بررسی تخصصی مسائل و چالش‌های بخش گردشگری و صنایع دستی و ارائه راهکار برای بهبود شرایط عنوان کرد.
 
ضرورت آسیب‌شناسی صنعت توریسم در استان
رئیس کمیسیون فرش، صنایع دستی و گردشگری در این نشست بر ضرورت آسیب‌شناسی صنعت توریسم در استان تاکید کرد و افزود: ما به‌دنبال شناسایی و رفع نقاط ضعف استان در رابطه با جذب گردشگر، در تمامی حوزه‌های مرتبط از قبیل هتلداری، شرکت‌های هواپیمایی و… هستیم.
احد عظیم‌زاده با اشاره به اهمیت تامین زیرساخت‌های گردشگری در استان تاکید کرد: صنعت توریسم توسعه نمی‌یابد، مگر با تکمیل تمامی زنجیره‌ها و فراهم کردن شرایط زیربنایی این حوزه. 
وی تحقق این امر را منوط به بهره‌گیری از افراد متخصص در حوزه گردشگری عنوان کرد و گفت: کار را باید به کاردان سپرد. یکی از مشکلات اساسی ما در کشور این است که بیشتر افراد در تخصص خود فعال نیستند، فعالیت اقتصادی بانک‌ها، نمونه بارز همین امر است که مشکلات متعددی را برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده است. بانک‌ها باید بانکداری کنند، نه بنگاه‌دادی.

ملکی؛ نائب رئیس کمیسیون فرش، صنایع دستی و گردشگری نیز در این دیدار به چالش‌های متعدد حوزه گردشگری از قبیل امور گمرکی، گذرنامه، تاکسیرانی، دفاتر گردشگری، هتل‌ها و… اشاره کرد و افزود:  حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی جهت تبلیغات، پیش‌شرط ضروری توسعه صنعت گردشگری استان است‌.

رضا خلیلی؛ مدیر عامل سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تبریز در این دیدار با اشاره به وجود برخی نقاط ضعف در حوزه گردشگری در استان گفت: در کنار تمام کمبودها، در حوزه‌های مختلف مدیریت شهری، آموزش دانشگاهی، سرمایه‌گذاری و… ما نقاط قوت بسیاری داریم و باید برای رسیدن به استانداردهای بین‌المللی تلاش کنیم.

علیرضا بایرام‌زاده؛ معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی نیز عملکرد این اداره کل در حوزه گردشگری را قابل دفاع دانست و افزود: تبریزِ ۱۰ سال قبل، با تبریزِ امروز در حوزه گردشگری چه از نظر زیرساخت‌ها و چه میزان جذب توریست قابل قیاس نیست، با این حال باید اذعان داشت، می‌توانستیم بهتر از این نیز باشیم.

در ادامه این جلسه فعالان حوزه گردشگری به بیان مشکلات و چالش‌های خود پرداختند.
کمبود نیروی انسانی متخصص و حرفه‌ای، بی‌رغبتی سرمایه‌گذاران بزرگ به حوزه گردشگری، بروکراسی اداری و عدم همکاری ادارات برای تسریع در فرایند گسترش زیرساخت‌های گردشگری، تاخیر و کنسلی پروازها در تبریز، نبود سیستم مدیریت قوی برای هدایت، حمایت و نظارت در این حوزه و نبود ساخت‌های گردشگری جانبی از جمله موارد مطرح شده در این جلسه بود‌.
در این نشست با تاکید بر اهمیت افزایش ماندگاری گردشگر در استان، بر ضرورت تکمیل زنجیره خدمات گردشگری نیز تاکید شد و مقرر گردید در جلسات آتی، مشکلات این صنعت به صورت تخصصی‌تر بررسی و برای حل آنها راهکار عملی ارائه شود.