تاریخ : دوشنبه 12 تير 1402
کد 3990

در نخستین جلسه کمیسیون فرش، صنایع دستی و گردشگری اتاق تبریز مطرح شد؛

لزوم حمایت دولت از صادرات فرش دستباف تبریز

نخستین جلسه کمیسیون فرش، صنایع دستی و گردشگری اتاق بازرگانی تبریز با حضور نمایندگانی از اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان، اتحادیه قالیبافان و طراحان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، احد عظیم زاده؛ رئیس کمیسیون فرش صنایع دستی و گردشگری در این کمیسیون اتاق تبریز، فرش را صنعت اول تبریز دانست.
و‌ی‌ با اشاره به اهمیت این صنعت، گفت: جای خالی کمیسیون فرش در اتاق تبریز کاملا مشهود بود، اما اکنون با آغاز به کار این کمیسیون، فرصت برای طرح چالش‌های فعالان حوزه فرش مهیا شده است.
عظیم‌زاده افزود: بنده به دلیل سالها فعالیت در زمینه فرش، با تمام دغدغه‌های این بخش آشنا هستم و تلاش خواهم کرد با همراهی اعضای کمیسیون تا حد توان موانع را برطرف کرده و نهال صنعت فرش استان را پربارتر کنیم، چرا که وظیفه ما حمایت از واحدهای کوچک و متوسط است.
وی از تمام فعالان حوزه فرش از بافنده، طراح، رنگرز و…. خواست تا متناسب با سلایق روز دنیا حرکت کرده، از رنگ‌های روشن استفاده و از طرح های شلوغ و رنگی خودداری کنند، چرا که مشتریان داخلی و خارجی، امروز دیگر طرح های قدیمی و شلوغ را نمی پسندند.
عظیم‌زاده یکی از چالش های اساسی این حوزه را استفاده از مواد اولیه نامرغوب در برخی از فرش‌های دستباف عنوان کرد و گفت: کیفیت فرش دستباف تبریز نسبت به گذشته تضعیف شده است و اگر همین منوال ادامه‌ یابد، ما بازارهای فروش خود را از دست خواهیم داد.
مجید عباسی؛ دبیر کمیسیون فرش، صنایع دستی و گردشگری اتاق بازرگانی تبریز در این جلسه، هدف از تشکیل این کمیسیون را شناسایی دغدغه‌های فعالان این حوزه و به دنبال آن، ارائه راهکار برای رفع مشکلات با تعامل و همیاری اعضای کمیسیون دانست.
در ادامه این نشست فعالان حوزه فرش استان به بیان چالش‌های این حوزه از قبیل لزوم دسترسی به مواد اولیه باکیفیت از یکسو و هزینه بالای آن پرداختند.
کاهش میزان صادرات فرش تبریز نسبت به قبل یکی دیگر از موارد مطرح شده در این جلسه بود. در این زمینه اعضا و رئیس کمیسیون، خواستار اعمال مشوق‌های صادراتی از سوی دولت، حمایت از حضور فعالان این حوزه در نمایشگاه‌های خارجی، تسهیل فرایندها، ‌رفع موانع صادراتی و حذف پيمان سپاری شدند.
مشکلات مربوط به بیمه فعالان حوزه فرش از دیگر موارد مطرح شده در این نشست بود.
لازم به ذکر است در خاتمه این نشست ایوب بشیری به عنوان نائب رئیس اول کمیسیون در حوزه فرش و صنایع دستی و محمد ملکی به عنوان نائب رئیس دوم این کمیسیون در حوزه گردشگری معرفی شدند.