تاریخ : يکشنبه 11 تير 1402
کد 3988

در کمیسیون کارآفرینی اقتصاد دانش بنیان و بهبود فضای کسب‌وکار مطرح شد؛

جایگزین کردن فعالیت‌های دانش‌محور، به جای اقدامات انرژی‌بر

نخستین جلسه کمیسیون کارآفرینی اقتصاد دانش بنیان و بهبود فضای کسب‌وکار با حضور جمعی از اساتید دانشگاه، رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی، اداره کل میراث فرهنگی استان، اداره کل استاندارد استان، نماینده دادگستری استان، اعضای انجمن جوانان کارآفرین، و تعدادی از ادارات و شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، نوید امجد؛ رئیس کمیسیون کارآفرینی اقتصاد دانش بنیان و بهبود فضای کسب‌وکار، محوریت نخستین جلسه را تبیین اهداف، خط مشی و ساختار، جهت پیشبرد بهتر اهداف کمیسیون اعلام کرد.
وی با تاکید بر اینکه تمامی کسب و کارها در یک اکوسیستم مشترک فعالیت دارند، افزود: ما باید فضا را برای تمامی فعالان اقتصادی در تمامی حوزه‌ها مساعد کنیم و با تکیه بر دیدگاه توسعه‌ای و جایگزین کردن فعالیت‌های دانش‌محور، به جای اقدامات انرژی‌بر، حوزه تولید و صنعت را شتابدهی کنیم.
امجد، دشواری تامین مالی بانک‌ها، بی‌ثباتی سیاست‌ها، قوانین و مقررات و رویه‌های ناعادلانه را از مهم‌ترین موانع کسب و کار بر اساس پایش‌های صورت گرفته در کشور دانست و ادامه داد: بر اساس نتایج تحقیقات متعدد، فضای کسب و کار در ایران از سال 96 به بعد، رو به افول بوده است.
رئیس کمیسیون کارآفرینی اقتصاد دانش بنیان و بهبود فضای کسب‌وکار، تعیین مجراهای توسعه استان، پایش و ارائه راهکار جهت بهبود فضای کسب و کار و ارتقای شاخص های این حوره با تاکید بر رشد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و پایش تعارضات قوانین و مقررات را از جمله اهداف کمیسیون اعلام کرد.
وی ادامه داد: هدف اصلی این کمیسیون احصاء موانع و مشکلات، طرح موضوعات پژوهشی در حوزه بهبود و ارتقاء شاخص‌ها، پیگیری اجرای خروجی پروژه‌ها و برگزاری سمینارها و همایش‌های مرتبط با فعالیت‌های کمیسیون دانست.
 
 
رنجبر؛ وکیل دادگستری گفت: عمده مشکلات صنعت و معدن، بحث قوانین است. ما قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار را  داریم که چندان اجرایی نمی‌شود. هم‌چنین قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان را داریم که در سال 91 تصویب شده است و هرسال اصلاحیه خورده است.
وی ادامه داد: سوال این است که چرا یک قانون باید سالی یکبار اصلاحیه بخورد؟ و چرا قوانین مسکوت مانده و اجرایی نمی‌شوند.
سخاوت خیرخواه؛ مشاور عالی در امور اقتصادی شورای اسلامی استان، بر ضرورت ایده‌پردازی در حوزه صنعت تاکید کرد و افزود: بسیاری از سرمایه‌گذاران آماده ورود به بازار هستند، اما ذهنیتی برای فعالیت ندارند و ایده‌پردازی می‌تواند یکی از خروجی‌های این کمیسیون باشد.
وی با بیان اینکه کشور و استان ما فاصله زیادی با رشد و اقتصاد جهانی دارد، گفت: علیرغم تمامی موانع، ما ظرفیت حضور و رقابت در بازارهای جهانی را داریم.
مهدی‌زاده؛ رئیس هیئت مدیره شرکت ابتکار فناور نوین نیز بر ضرورت شناسایی شرکت‌هایی که در حوزه دانش‌بنیان فعالیت می‌کنند و ایجاد تعامل بین پارک علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان تاکید کرد.
جعفری راد؛ رئیس پارک علم و فناوری نیز در این نشست از تغییر رویکرد این مجموعه طی ماه‌های اخیر از ایده‌محوری، به سمت نیازمحوری حرکت کرده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر رویکرد ما ایجاد شاهراه تولید و توانمندسازی در حوزه فروش داخلی و خارجی است.
محمدباقر بهشتی؛ استاد دانشگاه تبریز، مشکل اصلی اقتصاد کشور را «اندیشه» عنوان کرد و افزود: اگر تفکر مدیریتی در جامعه اصلاح نشود، هیچ یک از مسائل و مشکلات موجود حل نخواهد شد.
وی گفت: دولت تاکنون نتوانسته است جایگاه واقعی بخش خصوصی را تعریف کند، به‌طوریکه ما با مشکل خروج سرمایه از کشور مواجه هستیم.
در ادامه این جلسه شرکت کنندگان به بیان نظرات خود در خصوص اهداف و رویکردهای این کمیسیون پرداختند.