تاریخ : پنجشنبه 8 تير 1402
کد 3978

در دیدار هیئت اقتصادی آذربایجان شرقی با سفیر ایران در مسکو مطرح شد؛

اهتمام آذربایجان شرقی برای افزایش صادرات به روسیه

هیئت اقتصادی آذربایجان شرقی با حضور در سفارت ایران در مسکو و دیدار با سفیر ایران در این کشور، به بررسی زمینه‌ها و فرصت‌های افزایش مبادلات تجاری پرداختند.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، کاظم جلالی؛ سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه در در نشست با استاندار، رئیس اتاق تبریز و فعالان اقتصادی استان، از تلاش برای لغو روادید سفرهای گروهی بین ایران و روسیه خبر داد و افزود: تحقق این امر، نیازمند سرعت عمل بیشتر در سطوح تخصصی است.
وی حضور فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی را در روسیه، زمینه ساز افزایش مبادلات تجاری دانست و افزود: این استان می تواند سهم بزرگی در تامین نیازهای کشور روسیه و صادرات به این کشور داشته باشد.
 
جلالی با بیان اینکه بخش مهمی از اقتصاد کشور روسیه واردات محور است، افزود: صنایع نساجی، چرم و قطعه‌سازی خودرو از جمله مواردی هستند که بستر مناسبی برای همکاری و واردات به این کشور به شمار می روند.
وی با اشاره به اراده دولت بر حمایت از فعالان بخش خصوصی، افزود: مشکلات و چالش های پیش روی توسعه مناسبات تجاری بین ایران و روسیه با اراده دولت سیزدهم و همچنین خواست و اراده رئیس جمهوری فدراسیون روسیه در حال رفع شدن است.
 
بهره گیری از ظرفیت استان آذربایجان شرقی در کریدور شمال – جنوب
استاندار آذربایجان شرقی در این دیدار به عزم ایران و روسیه در بهره گیری از ظرفیت‌های کریدور شمال – جنوب برای افزایش سطح مبادلات اقتصادی دوجانبه و نیز با سایر کشورها تاکید کرد.
عابدین خرم با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی ظرفیت‌های بسیار مناسبی برای نقش آفرینی در این کریدور دارد، گفت: استان در حال حاضر از طریق خط ریلی و مرز جلفا با کشورهای همسایه شمالی در ارتباط است.
وی همچنین اعلام کرد: استان آذربایجان شرقی می تواند به عنوان قطب تأمین کالای مورد نیاز مناطقی از روسیه همچون جمهوری تاتارستان باشد.
وی با تاکید بر اراده دولت سیزدهم در توسعه مناسبات با کشورهای همسایه، این رویکرد را زمینه ساز شکل گیری فرصت های همکاری به نفع ملت های منطقه عنوان کرد.
در ادامه یونس ژائله؛ رئیس اتاق بازرگانی تبریز در این دیدار ضمن تاکید بر اهمیت تامین امنیت سرمایه گذاری در کشور و نقش آن در توسعه و ایجاد رونق اقتصادی، از سفیر ایران در مسکو خواست که مقدماتی فراهم شود که دولت روسیه، امنیت سرمایه‌گذاری فعالان ایرانی را تضمین کند.
وی خواستار تسهیل و مقرون به صرفه کردن حمل بار به روسیه شد و افزود: برخی مواقع کرایه حمل بار در این مسیر به حدی بالا است که اگر کالاهای صادراتی خود را به کشورهای با بعد مسافت زیاد مانند برزیل حمل کنیم، هزینه تمام شده ارزان‌تر خواهد بود.
در ادامه این نشست، برخی از فعالان  اقتصادی استان به تبادل نظر و بیان پیشنهادهای خود به منظور بهبود فرایند تجارت با این کشور شدند.