تاریخ : چهارشنبه 7 تير 1402
کد 3977

توسط دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی صورت گرفت؛

چالش‌های دریافت نشان حلال برای محصولات ایرانی

چالش‌ها دریافت نشان حلال برای محصولات و کالاهای ایرانی با حضور نمایندگانی از بخش خصوصی و دولتی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز بررسی شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، کارگروه کارشناسی دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با موضوع بررسی مشکلات مربوط به دریافت نشان حلال با حضور نمایندگان سازمان بازرسی استان، اداره کل استاندارد، اداره کل دامپزشکی، معاونت غذا و دارو و بخش خصوصی استان در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.
مسئول دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان، هدف از برگزاری این جلسه را رسیدگی به دغدغه‌های واحدهای تولیدی و صنعتی در خصوص دریافت نشان حلال دانست و افزود: تعدد واحدهای ناظر و صادرکننده برچسب حلال در حال حاضر باعث سردرگمی فعالان اقتصادی استان شده است، به طوریکه هنوز مشخص نیست کدام یک از سازمان‌ها و ادارات استاندارد، جهاد کشاورزی، دامپزشکی و معاونت غذا و دارو مسئولیت انجام این کار را بر عهده دارند و همین امر موجب شده است تا مراجعان با چالش‌ مواجه شوند.
در این نشست که با محوریت بررسی دلایل موازی‌کاری نهادهای مربوطه در اعطای برچسب حلال برگزار شده بود، نمایندگان ادارات ذیربط به بیان نحوه فعالیت و میزان اختیارات خود در این حوزه پرداختند.
پیچیدگی‌های فرایند اعطای برچسب حلال و در مواقعی وجود اختلاف نظر در شاخص‌های ارزیابی محصولات و کالاها، یکی از موارد مطرح شده در این نشست بود.
نبود یک متولی واحد که تمامی فرایندهای درج نشان حلال روی کالاها و محصولات بر عهده داشته باشد، از دیگر موارد مهم و اساسی مطرح شده در این جلسه بود.
در پایان این نشست مقرر گردید دغدغه‌های بخش خصوصی در این حوزه پس از طرح در صحن اصلی شورای گفتگوی استان، به عنوان پیشنهاد به دبیرخانه ملی ارسال و در سطح کشوری و وزارتخانه پیگیری شود.