تاریخ : شنبه 3 تير 1402
کد 3964

در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تبریز مطرح شد؛

ضرورت به حداقل رساندن ضایعات محصولات کشاورزی

اولین جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تبریز با حضور جمعی از اساتید دانشگاه، فرماندار شهرستان اسکو، فرماندار شهرستان خداآفرین، نمایندگانی از سازمان جهاد کشاورزی، شرکت آب منطقه‌ای استان، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و هم‌چنین فعالان بخش کشاورزی استان در محل اتاق تبریز تشکیل شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، بشیر جعفری؛ رئیس کمیسیون کشاورزی در این نشست هدف اصلی کمیسیون را ارائه راهکارهای عملی در خصوص بهبود کیفیت محصولات کشاورزی و افزایش بازدهی این بخش و انتقال پیشنهادات به شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت و اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد.
وی با تاکید بر اینکه بخش کشاورزی به عنوان رکن اساسی امنیت غذایی در کشور از اهمیت زیادی برخوردار است، افزود: ما در این حوزه با سه چالش اساسی آب، خاک و محیط زیست مواجه هستیم و باید در تمامی تصمیمات به این نکات توجه شود.
جعفری ادامه داد: علیرغم اینکه چندین هزار نفر به عنوان اعضای هیئت علمی در مراکز تحقیقاتی بخش کشاورزی استان فعالیت دارند، تاکنون موفق به تامین نیازهای پژوهشی برای خروج از بحران نشده‌اند.
وی با اشاره به اینکه ضایعات محصولات کشاورزی در استان زیاد است، فرآوری این ضایعات و  تبدیل آن به دیگر فرآورده‌های مورد نیاز جامعه را از ضرورت‌های مهم پژوهشی استان عنوان کرد.
در ادامه این جلسه رضا جعفری؛ دبیر هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تبریز، کمیسیون کشاورزی را یکی از اولویت‌های مهم در اتاق بازرگانی دانست.
وی با اشاره به قدمت کشاورزی در استان به عنوان رکن اقتصادی و تجاری گفت: قطعا اتاق بازرگانی محدودیت‌ها و اختیاراتی دارد و در قالب این چهارچوب می‌تواند مطالبه‌گر خواسته‌های فعالان این بخش باشد.
جعفری بر لزوم تمرکز به یک موضوع واحد به جای پراکنده‌گویی تاکید کرد.
 
در ادامه شرکت‌کنندگان به بیان نظرات خود در رابطه با چالش‌های کشاورزی استان از قبیل شناخت تعارضات بخش خصوصی و دولتی در این حوزه، تشکیل کمیته‌های تخصصی محیط زیست و منابع طبیعی، منابع غذایی و تبدیلی در کمیسیون، ریشه‌یابی نقاط ضعف، ضرورت مدیریت صحیح در زمینه محصولات دیم، لزوم نوسازی ماشین‌آلات کشاورزی، توجه به پتانسیل استان در فرآوری، توجه به بحث مدیریت یکپارچه منابع آب و... مطرح شد.
عدم اجرایی شدن خروجی‌های فعالیت‌های پژوهشی و نبود مدیریت صحیح در بخش کشاورزی در عرصه‌های لید، وزیع و تجارت از دیگر مباحث ذکر شده در این نشست بود.