تاریخ : چهارشنبه 31 خرداد 1402
کد 3958

در اولین جلسه کمیسیون گمرک، حمل و نقل و لجستیک مطرح شد؛

بررسی چالش‌های بخش گمرک و حمل و نقل در آذربایجان‌شرقی

اولین جلسه کمیسیون گمرک، حمل و نقل و لجستیک با حضور رئیس کمیسیون، هیأت مدیره انجمن کارگزاران گمرکی و  اعضاء انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین المللی استان برگزار شد.
 
 
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، احمد فتاح‌زاده؛ رئیس کمیسیون گمرک، حمل و نقل و لجستیک در این نشست با اشاره به مشکلات فعالان این حوزه از قبیل صف های طولانی در مرزها، نبود قوانین واحد و... گفت: این کمیسیون در صدد است تا در ابتدا خواسته‌های اعضاء اتاق تبریز، شرکت‌ها و انجمن‌های مرتبط با بخش لجستیک را جمع‌آوری و در جلسات بعدی با حضور مسئولین تاثیرگذار، به صورت تخصصی مطرح کند.
وی با اشاره به بحث قاچاق از مرزهای استان گفت: بسیاری از قوانین برای جلوگیری از قاچاق در مرزها و گمرک اجرایی شده و موجب افزایش فرایندها می‌شوند و نمی‌توان بر آن ایرادی گرفت، به همین منظور یکی از خروجی‌های این کمیسیون باید ارائه راهکار برای رفع موارد این چنینی در راستای تسهیل شرایط گمرک و حمل و نقل باشد.
سیدضیاء رضوی؛ دبیر کمیسیون گمرک، حمل و نقل و لجستیک، هدف کمیسیون را هم‌افزایی بیشتر بین اعضاء و بررسی موضوعات فعالان اقتصادی استان در حوزه گمرک و حمل و نقل ذکر کرده و ارائه پیشنهادات و راهکارهای لازم در این حوزه را خواستار شد.
وی محور اصلی این جلسه را تعیین اهداف، سیاست‌ها و خط مشی کمیسیون و اولویت‌بندی موضوعات برای جلسات آتی عنوان کرد.
رضوی با اشاره به اینکه نتیجه اقدامات کمیسیون در دوره‌های قبلی، رفع برخی از مشکلات حمل و نقل، گمرک یا حوزه راه‌آهن و... بود، افزود: برخی از مسائل فعالان این حوزه از طریق کمیسیون در استان قابل طرح و پیگیری است، اما تغییر یکسری از امور می‌بایست با رایزنی‌های لازم از طریق نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و مدیران استانی صورت پذیرد و تلاش ما این است که بتوانیم با شناسایی مشکلات و دغدغه‌های فعالان این حوزه، تا حد امکان موانع را برطرف کنیم.
در ادامه این جلسه، شرکت‌کنندگان به بیان دغدغه‌های خود از قبیل صف های طولانی هفت روزه کامیون‌ها برای عبور از مرز بازرگان، رفتارهای سلیقه‌ای در گمرکات و مشکلات صنفی پرداختند.
ضرورت مبارزه با قاچاق کالا، ساماندهی رانندگان و برخورد قانونی با رانندگان متخلف، برخورد قاطع با دلالان، توانمندسازی انجمن‌های تخصصی حمل و نقل و تشکیل کمیته های تخصصی برای ارزیابی مشکلات و برگزاری دوره های آموزشی از موارد مطرح شده در این کمیسیون بود. همچنین بر لزوم حذف فرایند تخلیه بار و بازگرداندن گمرگ‌ها از حالت اجرایی به گمرک‌های ترانزیتی، به‌منظور عدم معطلی کامیون‌ها در مرزها تاکید شد.
در این نشست علی اکبر ذاکری و مهرداد ایرانی به مدت 2 سال به عنوان نواب رئیس کمیسیون معرفی شدند.