تاریخ : سه شنبه 23 خرداد 1402
کد 3937

در کمیسیون معادن و فلزات اتاق بازرگانی تبریز مطرح شد؛

اهتمام برای حل مشکلات صاحبان صنایع فلزی و بهره‌برداران معادن

جلسه کمیسیون معادن و فلزات اتاق بازرگانی تبریز با هدف تعیین سیاست‌ها و خط مشی کمیسیون، به‌منظور پیشبرد اهداف، احصاء و رفع مشکلات صاحبان صنایع فلزی و بهره‌برداران معادن تشکیل شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، رئیس کمیسیون معادن و فلزات اتاق تبریز در این نشست که با حضور نمایندگانی از صنایع، معادن، بخش دانشگاهی، اعضای هیئت مدیره خانه معدن و اعضای نظام مهندسی معدن استان برگزار شده بود، سیاست اصلی کمیسیون را هم‌اندیشی با سازمان‌های مردم نهاد اعلام کرد.
امید ظفر گفت: این کمیسیون در قالب دو کمیته معادن و کمیته فلزات فعالیت خواهد کرد و امید است با بهره‌گیری از پتانسیل بخش خصوصی از یکسو و همراهی مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس، دغدغه فعالان این حوزه احصاء و راهکارهای مناسب برای رفع آنها ارائه شود.
وی با اشاره به اینکه ۱۸ درصد معادن کشور در آذربایجان‌شرقی قرار دارد، گفت: صنعت فولاد با چالش‌های عدیده‌ای از قبیل تامین مواد اولیه مواجه است و باید چاره‌ای برای این مشکل اندیشیده شود.
در ادامه این نشست شرکت‌کنندگان به بیان نظرات خود در رابطه با نحوه فعالیت کمیسیون پرداخته و راهکارهایی نیز ارائه دادند که از آن جمله می‌توان به تدوین استراتژی واحد و جامع در کمیسیون به‌منظور احصاء چالش‌های حوزه فولاد، فلزات و معادن و ارتباط کمیسیون با واحدهای دانشگاهی اشاره کرد.
 

 
ضرورت استفاده از ظرفیت شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت در حوزه معادن
همچنین در جلسه کمیسیون معادن و فلزات اتاق بازرگانی تبریز که رابطه با پرداخت به مشکلات این حوزه تشکیل شد، مواردی از جمله پروسه طولانی اخذ مجوز یا فعال‌سازی مجدد معادن و‌ واحدهای راکد، نبود پشتوانه قانونی و ضمانت اجرایی برای تصمیمات کمیسیون‌ها و نبود انگیزه فعالیت در این بخش اشاره گردید.
در این جلسه، درگیری بین دستگاه‌ها و‌ نبود وحدت رویه بین سازمان‌ها به‌خصوص ادارات کل منابع طبیعی و‌ محیط زیست، به عنوان یکی از چالش‌های اساسی صاحبان معادن در استان اعلام شد.
مشکلات مرتبط با دارایی، بیمه و تامین اجتماعی، ذهنیت سهم‌خواهانه جامعه نسبت به معادن، تفسیر به رای قوانین، ضرورت جذب سرمایه‌گذاران بزرگ استان به حوزه معدن، کمبود تسهیلات در بخش معادن، تسهیل فرایند واردات ماشین‌آلات صنعتی، عدم واگذاری معادن به افراد غیر متخصص و بدون اهلیت، بحث معارضه محلی، نبود دانش کافی فعالان این حوزه و نبود ماشین‌آلات جدید و‌ مطابق با علم‌ روز از دیگر موارد مطرح شده در این نشست بود.
در این جلسه هم‌چنین بر ضرورت استفاده از ظرفیت شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت و حضور نمایندگان بخش دولتی در جلسات کمیسیون به منظور هم‌افزایی بیشتر تاکید شد.
تهیه و تدوین اطلاعات جامع در بخش معادن در استان و استفاده از ظرفیت اتاق بازرگانی در راستای حمایت از صادرات از دیگر موارد مطرح شده در این کمیسیون بود.